طلسم نوسازی اتوبوسهای تبریز پس از ۱۰ سال شکست
اتوبوسهای جدید تا چند روز دیگر وارد چرخه حملونقل عمومی تبریز میشوند تا پس از چند سال رکود و فرسودگی این ناوگان، فصل جدیدی در حوزه حمل و نقل شهری آغاز شود.
اتوبوس سواری و پیدا کردن صندلی خالی و گرفتن میله آهنی در دست جزئی از خاطره جمعی همه ماست. از ایستادن در ایستگاههای اتوبوس محلی گرفته تا انتظار برای پیدا شدن رد کمرنگ #اتوبوسی که از انتهای خیابان مدام نزدیک و نزدیکتر میشد.
اگر چه حالا با افزایش #خودروها و #ترافیکهای ممتد و گسترده در بیشتر ساعات شبانه روز و غول بزرگی به نام خودروهای تک سرنشین، #خیابانها به تسخیر آنها در آمده ولی تا همین چند دهه اخیر اغلب مردم برای جابجایی در سطح شهر از #اتوبوس استفاده میکردند. هر چند بعدها استفاده از تاکسی نیز بین مردم رواج پیدا کرد ولی چه کسی میتواند منکر جایگاه اتوبوسرانی و خطوط مختلف آن بین شهروندان باشد؟
توسعه و شاخصهای مختلف آن در #کلانشهرها با مواردی مشخص میشود که حمل و نقل عمومی و ظرفیتهای آن بدون شک یکی از ارکان اصلی این موضوع است. حمل و نقل عمومی در صورت استفاده بجا و صحیح علاوه بر خدمات رسانی مطلوب به شهروندان در کاهش آلودگی هوا و ترافیک و افزایش سلامت #شهروندان نیز میتواند نقش مهمی ایفا کند.
#اتوبوسهای جدید بزودی وارد چرخه میشوند
#شهردار_تبریز از فعالیت اتوبوسهای جدید در سطح شهر خبر داده و میگوید: اتوبوسهای جدید از اردیبهشت امسال وارد چرخه حمل و نقل عمومی میشوند که این اتوبوسها با همراهی و مساعدت شورای اسلامی شهر خریداری شده است.
یعقوب هوشیار در خصوص تمرکز مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر، میگوید: در ۱۰ سال گذشته تنها ۵۰ دستگاه اتوبوس برای شهر تبریز خریداری شده بود اما با همت استاندار آذربایجانشرقی و پیگیری مدیریت شهری، در سال جاری ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده و یکهزار دستگاه تاکسی نیز نوسازی شده است.
به گفته هوشیار، در هفته های پیش رو با اتمام مراحل جذب و بکارگیری راننده، اتوبوسهای نو به مسیرهای مورد نیاز تزریق میشود تا نوسازی ناوگان در سطح شهر ملموستر باشد.
شاید امسال را بتوان سال تحول در حوزه حمل و نقل عمومی از طریق نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی و فعال سازی هر چه بیشر ایستگاههای قطار شهری تبریز نام برد. اگر طی سالهای اخیر آلودگی ناشی از این ناوگان به عنوان یکی از علل آلودگی هوای تبریز نام برده شده، حالا میتوان امیدوار بود با نوسازی در این بخش رسالت شهرداری به عنوان مجموعه ای مردم محور، بار دیگر در حوزه سلامت و خدمات دهی خود را نمایان کند.
برای سال ۱۴۰۲ تحول بزرگ حوزه حمل و نقل برنامه ریزی شده تا در این حوزه شاهد توسعه حمل و نقل باشیم و این موضوع در مدیریت شهری پیگیری می شود.
فعالیت ۳۳۷ اتوبوس در تبریز!
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه در گفتگو با شهریار میگوید: در حال حاضر تعداد ۳۳۷ اتوبوس شامل ۲۲۰ اتوبوس در بخش خصوصی و ۱۰۷ اتوبوس در بخش دولتی نسبت به جابجایی مسافر در تبریز اقدام می کنند.
پرویز عباسنژاد با اشاره به برنامهریزی برای خریداری اتوبوسهای جدید و افزودن به این ناوگان ادامه میدهد: ناوگان اتوبوسرانی از سال ۱۳۹۲ به دلیل برخی مشکلات شاهد هیچ گونه نوسازی نبود ولی از اواخر سال ۱۴۰۰ با واردات اتوبوس به کشور، روند نوسازی در تبریز نیز با همکاری وزارت کشور آغاز شد. بر همین اساس مقرر شد تعداد ۲۳۴ اتوبوس جدید برای ناوگان اتوبوسرانی تبریز خریداری و تزریق شود که تا کنون از این تعداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تحقق یافته و ۹۱ دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری تبریز داده شده است.