بررسی صلاحیت حرفه ای معلمان مدارس غیرانتفاعی
صلاحیت حرفه ای معلمان مدارس غیرانتفاعی بررسی می شود
احمد محمودزاده روز پنجشنبه در بازدید از ستاد اسکان مسافران نوروزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و در جمع خبرنگاران، افزود: یکی از مهمترین برنامه های #وزارتخانه درباره مدارس غیرانتفاعی مربوط به سنجش و بررسی صلاحیت های حرفه ای و کیفی معلمان است که ساز و کار آن آماده شده و به زودی در تمام #استان ها اجرایی می شود.
به گفته وی از سال آینده تحصیلی هیچ معلمی بدون احراز صلاحیت حرفه ای #تدریس در #مدارس غیرانتفاعی کشور را نخواهد داشت و در صورت نبود احراز #صلاحیت مجوز ورود آنها به این مدارس لغو خواهد شد.
محمودزاده با اشاره به غفلت های صورت گرفته در سال های گذشته درباره نحوه به کارگیری #معلمان در مدارس غیرانتفاعی، یادآور شد: در سال جدید هدف اصلی خود را بر ارتقای کمی و کیفی آموزش و تعلیم و تربیت استوار کرده ایم تا کمبودها و نارسایی های سال های قبل به نوعی جبران شود.
وی امضای تفاهم نامه با دانشگاه فرهنگیان و هسته گزینش را از جمله اقدامات مهم وزارت آموزش و پرورش برای بررسی و احراز صلاحیت حرفه ای معلمان مدارس غیردولتی اعلام و اضافه کرد: دانش تحصصی و صلاحیت حرفه ای اولویت اصلی و مهم ما در اجرای این طرح است.
محمودزاده با بیان اینکه اکنون بخش بزرگی از معلمان این مدارس دارای صلاحیت های مورد نظر هستند، ادامه داد: رصد تمام معلمان در سالجاری به انجام می رسد و بخش نامه مربوطه نیز به تمام استان ها ابلاغ شده است.
وی مجموع مدارس غیرانتفاعی کشور را ۱۸ هزار باب اعلام کرد که در آنها تعداد ۲۵۰ هزار معلم و سایر کارکنان اداری مشغول انجام وظیفه هستند که ۱۷۰ هزار نفر آنها به صورت آزاد اشتغال دارند.
محمودزاده توجه به ایجاد و توسعه مدارس هیات امنایی دولتی را یکی دیگر از برنامه های مهم وزارت آموزش و پرورش در سال جدید بیان کرد و افزود: بر همین اساس مناطق محروم و حاشیه ای شهرها بیشتر مدنظرند تا از امکانات تحصیل و تعلیم بهتر و مناسب تری برخوردار شوند بر این اساس باید توجه داشت که توسعه این گونه مدارس تنها از عهده وزارتخانه خارج بوده و همت و همکاری سایر دستگاه ها و نهادها را می طلبد.
وی با تاکید بر اینکه مسایل مالی در ایجاد مدارس هیات امنایی دولتی به هیچ عنوان هدف نیست، گفت: هدف اصلی ایجاد و توسعه این مدارس، بهبود شرایط تعلیم و تربیت و حضور خانواده ها و اولیای دانش آموزان در اداره مدارس است تا مدارس از حالت کنونی خارج شده و با تفویض اختیارات شاهد شکوفایی و بهبود کیفیت آموزش شویم.
محمودزاده تقویت مدارس مجتمعی را از دیگر رویکردهای مهم وزارت آموزش و پرورش در سال جدید دانست و افزود: حرکت از مدارس حقیقی به سمت مدارس حقوقی و کیفی سازی نحوه آموزش و تربیت از اهداف مهم این رویکرد جدید است.
وی استان های تهران، اصفهان و فارس را پیشگامان ایجاد مدارس مجتمعی در کشور اعلام و اظهار کرد: متاسفانه وضعیت آذربایجان شرقی در این خصوص رضایت بخش نیست و باید فعالیت های بیشتری در این زمینه با حمایت های دستگاه های اجرایی به انجام برسد.
محمودزاده ادامه داد: آموزش و پرورش با ایجاد و توسعه مدارس مردمی توسط آحاد مردم استقبال می کند که باید بخشی از سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش با ایجاد چنین مدارسی تحقق یابد.
وی مجموع مدارس فعال کشور در حال حاضر را ۱۰۵ هزار واحد اعلام کرد که ۱۶ درصد آن را مدارس غیردولتی تشکیل می دهند که در آنها ۱۲.۵ درصد کل دانش آموزان به تحصیل اشتغال دارند.
محمودزاده گفت: از مجموع مدارس کشور تنها ۳.۵ درصد به صورت هیات امنایی دولتی اداره می شوند که تلاش می شود تا پایان امسال این رقم به ۱۰ درصد برسد.