تبریز-1شهر و شورا -1

ازاد راه ارومیه – تبریز كی تمام می‌شود!

آزادراه ارومیه - تبریز از جمله طرح‌های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال‌غرب کشور محسوب می‌شود. این آزادراه در صورت تکمیل، علاوه بر کاهش ۱۰ کیلومتری فاصله بین دو شهر، بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال‌غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه‌ ارومیه خواهد شد.

آزادراه ارومیه – تبریز از جمله طرح‌های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال‌غرب کشور محسوب می‌شود. این آزادراه در صورت تکمیل، علاوه بر کاهش ۱۰ کیلومتری فاصله بین دو شهر، بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال‌غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه‌ ارومیه خواهد شد.

به گزارش باش خبر وبه نقل از آناج، روزنامه جام جم در جدیدترین شماره خود نوشت: با توجه به همسایگی استان آذربایجان‌غربی با کشورهای #ترکیه و #عراق و کشورهای پرتعداد منطقه #قفقاز، بهره‌برداری از آزادراه تبریز – #ارومیه زمینه‌ساز ایفای نقش مؤثرتر منطقه شمال‌‌غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقه‌ای ایران با همسایگان خواهد شد.

احداث آزادراه #ارومیه – تبریز با هدف کاهش مسیر بین این دو شهر از سال ۱۳۹۱ آغاز شده‌است. با این‌که مسئولان بارها و بارها زمانی را برای بهره‌برداری از این پروژه اعلام کرده‌اند اما تاکنون هیچ‌گونه تلاش قابل‌توجهی برای اتمام آن صورت نگرفته و در عوض، پیگیری اتمام این طرح را به وعده‌های انتخاباتی خود گره زده‌اند تا از این راه نظر شهروندان را جلب و آرای آنان را به نفع خود جمع‌ کنند. از عوامل کندی و پیشرفت نکردن پروژه‌ آزادراه ارومیه – تبریز، ناتوانی در جذب سرمایه‌گذار و پیگیری نکردن عملکرد پیمانکار برای اتمام آن است. البته ناگفته نماند تعلل ۱۰ساله در اتمام این طرح خیلی هم تعجب‌آور نیست زیرا تمام استان‌ها به وجود پروژه‌های بر زمین مانده و شکست‌خورده و ناکام عادت کرده‌اند و این را باید مدیون مسئولانی بود که فقط میزها را اشغال کرده‌اند و سوء‌مدیریت‌شان ضربه بزرگی به اعتماد مردم وارد کرده‌است.

جنگ بر سر نخواستن!

هم اکنون مدیریت ساخت آزادراه ارومیه – تبریز که از یک دهه پیش شروع شده در دست وزارت راه و شهرسازی است. اما تعلل در خلع ید پیمانکار و جذب سرمایه‌گذار جدید موجب کندی و توقف روند اجرای این طرح شده و آن را به یکی از چالش‌های اساسی و مطالبه جدی مردم تبدیل کرده‌است.پروژه آزاد‌راه ارومیه ـ‌ تبریز به طول تقریبی ۱۶۴ کیلومتر از شهر ارومیه آغاز و با گذر از پل میانگذر دریاچه‌ارومیه و جزیره اسلامی با عبور از سه راهی خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبریز متصل می‌شود.این پروژه در شش قطعه اجرا می‌شود که قطعه اول و دوم آن در حوزه جغرافیایی آذربایجان‌غربی واقع شده و روند اجرای آن به اتمام رسیده‌است. به گفته مسئولان، از قطعه سوم به بعد که در استان آذربایجان‌شرقی واقع شده کارها به کندی پیش می‌رود اما حقیقت این است که بحث روی قطعه سوم که باید توسط کدام استان تکمیل شود، طرح را در بلاتکلیفی قرار داده‌است. به دلیل واقع شدن این آزاد‌راه در انتهای آذربایجان‌شرقی، عنوان می‌شود مزیتی اقتصادی برای این استان ندارد. با این‌که اتمام آزاد‌راه ارومیه – تبریز مزیت‌ اقتصادی و حمل و نقلی زیادی برای آذربایجان‌غربی دارد اما هنوز با وعده‌های مکرر، اراده‌ای برای رفع نواقص آن وجود ندارد.

وعده‌های سرخرمن

درست یک‌سال پیش در چنین روزهایی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت تکمیل آزاد‌راه ارومیه – تبریز گفت: «یکی از سیاست‌های اصلی این اداره‌‌کل، احصای پروژه‌های مختلف و جذب سرمایه‌گذار برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است که در این راستا جذب سرمایه‌گذار به منظور تکمیل پروژه آزاد‌راه محقق شد.»

به گفته سیدمحسن حمزه‌لو، هدف اصلی از جذب سرمایه‌گذار برای این آزاد‌راه که شامل شش قطعه است؛ تکمیل قطعات ۱،۲ و۴، احداث قطعات ۳، ۵ و ۶ و همچنین تکمیل تونل‌ها که مجموعا به طول ۱۵۱ کیلومتر است.
وی با اشاره به کلیات این سرمایه‌گذاری گفت: «موافقت اولیه انجام شده و هفته آینده (بهمن ۱۴۰۰) با حضور سرمایه‌گذار پروژه جلسه‌ای در تهران تشکیل خواهدشد. براساس قول مساعد سرمایه‌گذار، پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا دوسال آینده تکمیل شود.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا