تبریز-1شهر و شورا -1

۵ هزار نفر از موزه آذربایجان در یک روز بازدید کردند

نواداد گفت: در استان ما ۴۰ موزه وجود دارد؛ ۱۵ هزار نفر روز پنجشنبه از موزه‌های تبریز بازدید کردند که فقط ۵ هزار نفر از موزه آذربایجان بازدید کرده‌ بودند.

وحید نواداد در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها نامگذاری شده و امسال هم با شعار هویت ملی، میراث فرهنگی و #نشاط_اجتماعی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است که برنامه‌ها از هفته گذشته آغاز و تا اواخر این هفته ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در #استان ما ۴۰ موزه وجود دارد که در راستای همین برنامه ۱۵ هزار نفر روز پنجشنبه از موزه‌های تبریز بازدید کردند که فقط ۵ هزار نفر از موزه آذربایجان بازدید کرده‌ بودند.

سرپرست معاونت #میراث_فرهنگی #آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه هرچقدر بتوانیم #هویت_ملی را در قالب #میراث_فرهنگی تبیین کنیم همانقدر موفق خواهیم بود، گفت: برنامه‌های شاخص در این هفته برپایی سه نمایشگاه در سطح #موزه‌های شهر از ۲۷ اردیبهشت، تبیین برنامه موزه‌ها در حضور موزه‌داران استان، تبیین همیار موزه برای اولین بار در سطح کشور با هدف دعوت کودکان و نوجوانان از همسن و سالان خود برای بازدید از موزه‌ها از جمله دیگر برنامه‌های ماست.

وی ادامه داد: برپایی مسابقه #عکاسی با موضوع بازار تبریز، برپایی تور دوچرخه سواری با همکاری میراث فرهنگی مرند و منطقه آزاد ارس و رژه خودروهای کلاسیک و برنامه کوهپیمایی در قلعه‌های شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌های میراث فرهنگی بوده است.

نواداد با بیان اینکه همایش و نشست تخصصی باستانشناسی در ملکان برگزار خواهد شد، عنوان کرد: دوم خرداد برای موزه‌ها برنامه آب را گل نکنیم، سوم خرداد کارگاه آموزشی اوریگامی برای کودکان در موزه سنجش،
چهارم خرداد نشست تخصصی موزه داری و جمعه اختتامیه مسابقه عکاسی با موضوع معماری بازار تبریز برگزار خواهد شد. همچنین پخش فیلم‌های سینمایی مستند قاجار در موزه قاجار از جمله برنامه‌های ماست.

وی با اشاره به آثار در دست مرمت در استان عنوان کرد: مرمت و حفاظت حمام تاریخی آذرشهر، مسجد جامع مرند، خانه پدری شهریار، خانه سیف العلما بناب، ارک علیشاه تبریز، قلعه بابک، قلعه ضحاک، کلیسای اوانس مراغه، پلدختر و قلعه دختر میانه برای امسال در فهرست قرار دارند؛ در زمینه مرمت در سال ۱۴۰۰ نزدیک ۲۸ میلیارد و در سال گذشته ۷۰ میلیارد هزینه تخصیص یافته است.

وی در خصوص آخرین وضعیت ثبت جهانی آثار تاریخی گفت: ثبت جهانی را رقابتی ندانیم که کدام کشور چه اثری را ثبت کرده چون تاریخ ومیراث فرهنگی متعلق به همه ماست اگرچه این ثبت‌ها در پارامترهای جهانی و جذب گردشگری ارزشمند است. در کشور ما ۲۴ اثر ثبتی طی ۵۰ سال گذشته ثبت شده که بازار تاریخی تبریز و و کلیساهای ارامنه در استان ما ثبت شده‌اند در حالیکه برخی استان‌ها هیچ ثبت جهانی ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ثبت دیزمار در دست یونسکو و اولویت بعدی هم بنای شیخ شهاب الدین اهری است، هر سال یک اثر از هر کشور ثبت می‌شود و به همین دلیل رقابت بین استان‌ها هم وجود دارد که به همین دلیل می‌خواهیم ثبت زنجیره‌ای کاروانسراها را انجام دهیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا