تبریز-1شهر و شورا -1

کدام میدان تبریز الگوی نقش جهان اصفهان است؟

چهار اثر بزرگ تاریخی تبریز که این روزها در حال مرمت است روزهای خوبی را سپری کرده و آماده میزبانی گردشگران و مردم تبریز هستند.

اگر قرار باشد به یک گردشگر خارجی یا داخلی جاهای دیدنی و آثار تاریخی تبریز را معرفی کنید به سراغ کجا خواهید رفت؟ ائل گلی تبریز، بازار #تبریز، خانه حریری و خانه نیکدل شاید اولین گزینه‌هایی باشد که به ذهن می‌رسد اما در قلب تبریز بناها و خانه‌هایی وجود دارد که بسیار قدیمی‌تر و زیباتر از این گزینه‌ها هستند.

با یک دعوت از سوی #سازمان_میراث_فرهنگی #آذربایجان‌شرقی همراه شدم تا در دل شهر تبریز از یک تونل زمان رد شوم و به یکباره از سال ۱۴۰۲ به ۱۵۰ سال گذشته رفته و از آن تونل زمانی وارد دوره آق قویونلوها شوم.

مقصد اول؛ خانه فتح اله یف

درست چسبیده به #مصلی اعظم امام خمینی #تبریز یک بنای قدیمی در حال مرمت است که چشم هر گردشگری را که برای دیدن ارگ تبریز آمده باشد، خواهد گرفت. #سرستون‌های_سنگی و زیبا که مربوط به دوره ساخت این خانه یعنی ۱۵۰ سال قبل است هنوز پابرجاست و باران و طوفان‌های فصلی نتوانسته آنها را تخریب کند و همین سرستون‌های زیبا در مرمت نمای این خانه در حال استفاده است.

این خانه قدیمی مربوط به اواخر دوره #قاجار است و با تلفیق معماری روسی و ایرانی ساخته شده است. خانه‌ای با نما و سرستون‌ها سفید که در یک مساحت ۸۰۰ متری #تاریخ و #فرهنگ معاصر تبریز را در دل خود جا داده و حالا با همکاری مصلی تبریز و میراث فرهنگی استان بناست بعد از سال‌ها مرمت و بازسازی شود.

مقصد دوم؛ ربع رشیدی تبریز

اتوبوس میراث فرهنگی از قلب بازار عبور کرده و به سمت خیابان عباسی حرکت می‌کند؛ مقصد ربع رشیدی یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است. تصور کنید ۷۰۰ سال قبل بسیاری از دانشجویان کوله بارشان را بسته و راهی تبریز می‌شدند تا اینجا مشق علم کنند.

ربع رشیدی در اوایل قرن هشتم ساخته شده و این روزها به جز دو بنای بزرگ و البته نیمه تخریب به دست بلایای طبیعی و باد و باران چیز زیادی از آن باقی نمانده اما همین قدمت و تاریخ باعث شده تا سالها کاوشگران ایرانی و آلمانی مشغول کاوش در آن باشند. ربع رشیدی که در زمان ساخت موسوم به دانشگاه بوده چهار دانشکده بزرگ داشته است. هنوز هم روی دیواره‌های دو ساختمان باقیمانده از قرن هشتم دست نوشته‌های تاریخی دیده می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا