تبریز-1شهر و شورا -1

چاله‌ها پر نمی‌شوند، از وعده‌ای به وعده دیگر منتقل می‌شوند

طبق وعده شهردار تبریز قرار بود چاله‌های معابر بالای 6 متری شهر تا خرداد 1402 پر شوند، وعده ای که با رسیدن به موعد مقرر تغییر زمان داده و شهردار در وعده جدید خود، پر شدن چاله‌های ناتمام تبریز را به انتهای نیمه نخست امسال حواله کرده است

تبریز، کهن شهری که با چند صد مشاهیر و مفاخر مدفون در مقبرة الشعرایش، با عمارت ساعت به عنوان مظهر شکل گیری نخستین بلدیه و در واقع مدیریت نوین شهری #ایران، با ربع رشیدی نخستین و بزرگ‌ترین دانشگاه بین‌المللی ثبت شده در جهان و نمادی از قدمت شکوه فرهنگ و تمدن ایرانی، با #ائل‌گلی و فضای دل انگیز و فرح بخش تفرجگاه درون شهری‌اش، با بزرگ‌ترین بازار مسقف #جهان و قلب تپنده اقتصادی و تجاری ایران در عصر رونق جاده ابریشم و بسیاری ویژگی‌ها و مشخصه‌های انحصاری دیگرش شناخته می‌شود.

این کهن شهر دیروزهای #تاریخ و #کلانشهر این روزها که وقتی نامش برده می‌شود، عناوینی چون شهر بدون گدا و توسعه یافته‌ترین شهر ایران نیز برای تعریف و توصیفش کاربرد دارند، البته به یک مشخصه مهم نیز شهره و بنام است و آن چیزی نیست جز شهر چاله‌ها، عنوانی غیررسمی که وجه تسمیه‌اش را وامَ‌دار چاله‌های #گودال مانند در سطح معابر و خیابان‌های شهر است، چاله‌هایی که بسان قارچ‌های خودروی در جای جای معابر، کوچه‌ها و خیابان‌های تبریز حضور دارند و این حضور آنقدر مستمر و تکراری شده که به نوعی شهروندان تبریزی این مهمان ناخوانده و نامبارک را عضوی جدایی ناپذیر از واقعیت زندگی شهری خود می‌دانند.

این ویژگی خیابان‌ها و معابر تبریز تا جایی پررنگ و شاخص است که حتی می‌توان گفت شهرت و تبحر رانندگان تبریزی در حرکات غیرقابل پیش‌بینی حین رانندگی و دست فرمان بی‌رقیبشان در رد کردن موانع، مرهون و مدیون همین چاله‌های پرشمار و یهویی است، وصله‌های ناجوری که البته شهردار تبریز ۲۰ بهمن سال گذشته وعده بدرقه آنها را داده و به گفته یعقوب هوشیار قرار بود معابر بالای شش متری تبریز تا چهار ماه آینده یعنی تا خرداد ۱۴۰۲ هیچ‌گونه چاله‌ای نداشته باشد(http://fna.ir/1u7ffq).

اما اکنون و با تمام شدن خرداد ۱۴۰۲ و به صدا درآمدن زنگ هشدار سررسید وعده شهردار تبریز که از پیش‌بینی تخصیص اعتبارات ۱۳۰۰ میلیارد ریالی برای چاله‌زدایی معابر سطح شهر در بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داده بود، وی از تغییر موعد این وعده و آغاز نهضت آسفالت طی روزهای آینده سخن می گوید: در نهضت آسفالت شعارمان این است که هیچ چاله‌ای در معابر چهار متری و شش متری وجود نخواهد داشت (http://www.shahryarnews.ir/news/95806/).

هوشیار اخیراٌ در دور چهارم قرارهای خدمت شهرداری تبریز که در حوزه منطقه دو برگزار شده، بدون اشاره به وعده قبلی خود در مورد حذف چاله ها در بهمن سال گذشته اظهار کرده است: زمان محدودی داریم و تا پایان شهریور هیچ گونه چاله‌ای در معابر شهری وجود نخواهد داشت.

اشاره شهردار تبریز در خصوص کوتاه بودن فصل کاری به ویژه در حوزه عمرانی نکته ای بجا و درست است و همین محدودیت زمانی اثرات خود را بر کمیت و کیفیت اجرای پروژه ها می گذارد و نتیجه آن را می توان به وضوح در وضعیت نابسامان آسفالت معابر و خیابان های تبریز و آن هم با وجود داستان تکراری نهضت و انقلاب های آسفالت ریزی در ایام و فصول مختلف سال دید.

موضوع قابل توجه در این میان اینکه با وجود اذعان همه مسئولان و دست اندرکاران به این محدودیت و لزوم اجرای پروژه های عمرانی در بازه سه تا چهار ماهه بین بهار و تابستان در تبریز به کرات و تکرار شاهد ترمیم و #آسفالت ریزی معابر و خیابان‌ها در فصول سرد و حتی در زیر برف و باران بوده‌ایم و این یکی از مواردی است که مردم در نقد وضعیت آسفالت معابر سطح شهر انگشت اتهام خود را به سمت آن نشانه می‌روند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا