پایانه غربی خط یک قطارشهری تبریز آماده بهره برداری است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با اعلام اینکه پایانه لاله خط یک قطارشهری تبریز آماده بهره برداری است، گفت: امروز ۲ رام قطار برای بهره برداری اولیه وارد این پایانه شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با اعلام اینکه پایانه لاله خط یک قطارشهری تبریز آماده بهره برداری است، گفت: امروز ۲ رام قطار برای بهره برداری اولیه وارد این پایانه شد.
به گزارش باش خبر وبه نقل از ایرنا، یعقوب وحیدکیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون به همت و پیگیری های متعدد ماههای اخیر عوامل اجرایی، این پایانه آماده بهرهبرداری اولیه است، افزود: معمولا در ابتدا و انتهای خطوط #قطار_شهری، فضاهایی با عنوان دپو یا پایانه و تعمیرگاه برای انجام فعالیتهای تعمیر، #پارک_قطارها، شستوشو، انجام تستهای ایمنی، اعزام قطار به خط و غیره در نظر گرفته میشود که بر همین اساس در ابتدا و انتهای خط یک قطارشهری تبریز فضاهای پایانه (ائلگلی و لاله) لحاظ شده است.
وی اظهار داشت: پایانه #ائل_گلی به مساحت حدود ۵.۷ هکتار از سال ۱۳۹۴ مورد بهرهبرداری قرار می گیرد و پایانه لاله با ۱۴ هکتار دارای فضایی به مراتب بزرگتر از دپوی ائل گلی است.
معاون حمل و نقل و #ترافیک شهردار #تبریز با اشاره به محدودیت موجود در دپوی ائلگلی برای پارک قطارها، گفت: با آمادهسازی پایانه لاله، این محدودیتها رفع می شود چرا که این پایانه ظرفیت گنجایش ۲۰ رام قطار ( ۱۰۰ دستگاه واگن) را دارد.
وحیدکیا، ادامه داد: با اتمام پایانه لاله، اعزام قطارهای فاز سوم (ایستگاه میدان کهن تا شهرک نور لاله) از این پایانه انجام می شود و قبلا اعزام و پذیرش قطار از دپوی ائلگلی انجام میشد.
وی یادآوری کرد: با بهرهبرداری از پایانه لاله، قطارهای فاز سوم به انضمام تمامی کارهای مربوط به تعمیرات سنگین، توقفگاه و سالن بازدید روزانه، سالن پارک و تعمیرات درزین، خط تراش چرخ واگنها، انبار مرکزی و انبار غیرصنعتی، سالن تعمیرات زیربنایی، ساختمان سیگنالینگ و مخابرات، ساختمان ماشین امداد و نجات، باند فرود هلیکوپتر (بالگرد)، ساختمان پست برق، ساختمان اداری، خط تست و خط لوپ برای سر و ته کردن قطار در این پایانه انجام می شود.
وحیدکیا، با اشاره به احداث ساختمان و فضای مرکز آموزش سازمان قطار شهری تبریز در پایانه لاله، افزود: این مرکز با مساحت ۹۳۰ مترمربع با داشتن دستگاه سیمولاتور از منحصر به فردترین مراکز آموزشی مترو در ایران است.
وی افزود: این مرکز دارای ۲ طبقه و ۹ اتاق بوده و بیش از ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار یورو برای خرید و راه اندازی دستگاه سیمولاتور و ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان برای احداث ساختمان و غیره هزینه شده و به بهرهبرداری رسیده است.
به گزارش ایرنا، قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومهای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده است.
در حال حاضر خط یک قطارشهری تبریز به طول ۱۷.۲ کیلومتر در ۱۸ ایستگاه از ایستگاه ایلگلی تا ایستگاه نور در حال بهرهبرداری است.