سد معبر در پیادهروها با چاشنی زورگویی/ قانون درباره حقوق شهروندان چه میگوید؟!
این روزها بحث سد معبر وانت بارها موضوع داغ در شبکههای مجازی است اما چرا فکری درباره سد معبر در پیادهرو ها اقدامی نمیشود؟
بوق پشت بوق که یعنی از وسط خیابان حرکت نکن، با عصبانیت خطاب به راننده میگویم:” از اینجا نروم، پس پرواز کنم؟” احتمالا این مکالمه میان بسیاری از عابرین پیاده که به دلیل دپوی مصالح ساختمانی یا سد معبر مغازهها در پیاده رو مجبورند برای عبور تا اواسط خیابان هم بیایند، یک مکالمه روتین باشد. این روزها سد معبر یا دپوی مصالح در پیادهرو ها ظاهرا تبدیل به حق مالکین ساختمانها و مغازهها شده و تنها کسانیکه در این میان حقی ندارند، عابرین پیاده هستند.
در بسیاری از مواقع سازندگان یک #ملک یا مغازه داران به #اشغال_پیادهروها اکتفا نکرده و بخشی از خیابان را هم مسدود میکنند و کسی هم جرات #اعتراض به این رفتارها را ندارد. در کنار وانت بارها که اقدام به سد معبر و ایجا راهبندان میکنند چرا کسی با سد معبر مغازهها و #دپوی_مصالح_ساختمانی در #خیابانها کاری ندارد؟ اصلا قانون در خصوص اینگونه سد معبرها چه میگوید؟
#قانون درباره #سد_معبر چه میگوید؟
تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون #شهرداریها: سدمعابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیرمجاز آنها و #میدان و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن به وسیه ماموران خود اقدام کند.
تبصره شش ماده ۹۶ قانون شهرداریها: اراضی، کوچههای عمومی، میدانها، پیاده روها، خیابانها و به طور کلی معابر و بستر رودخانه، نهرها و مجاری فاضلاب شهرها، باغ های عمومی، گورستانهای عمومی و درختهای معابر عمومی واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عمومی و درختهای معابر واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عموم است، ملک محسوب و در مالکیت شهرداری است.
ماده ۶۹۲ قانون مجازات اسلامی: از آنجایی که بنا بر فتاوای مراجع معظم تقلید تجاوز به پیاده روها و سد معبر شرعا جایز نیست و به جهت اینکه سدمعبر زشت ترین نوع تجاوز به حقوق و آزادیهای مشروع دیگران است و وجود یک شهر سالم و سامان یافته تنها در گرو پرهیز جدی از تخلفات شهری و جلوگیری از نقض حقوق شهروندی است، لذا شهروندان باید ماموران شهرداری را در رفع این عارضه ناپسند اجتماعی یاری کنند.
تعلل در ساماندهی میدان دام
فریدون بابایی اقدم در گفتوگو با آناج در خصوص سد معبر در سطح شهر توضیح میدهد: این مساله پیچیدگی خاص دارد که از طرفی رسیدگی به آن جزء وظایف شهرداری است و از طرف دیگر مربوط به شهر است که از این طریق برای خودشان شغل ایجاد کرده و ارتزاق میکنند که تعدادشان هم کم نیست.
وی ادامه میدهد: ماده ۵۵ قانون بند ۲۰ عنوان میکند که وظیفه رسیدگی به سدمعبر و ایجاد آسایش شهروندان برعهده شهرداری است و در این راستا هم سازمان میادین و ساماندهی مشاغل وجود دارد.
عضو شورای شهر تبریز عنوان میکند: نقدی که به شهرداری وجود دارد به مساله میادین به صورت نصف و نیمه به موضوع ساماندهی مشاغل به هیچ عنوان اهمیت نداده است؛ به طور مثال سال ۹۳ میدان دام را سیل برده و بعد از ۸ سال هنوز تبریز میدان دام ندارد و حاشیه جاده آناخاتون و برخی مناطق دیگر تبدیل به میادین غیررسمی دام شده اند.
وی ادامه میدهد: این موضوع درباره خدمات خودرویی هم صدق میکند و نمایشگاههای خودرو یا مکانیکیها حتی در کاربریهای مسکونی قرار گرفتهاند که اکثرا حاشیه خیابانها را گرفتهاند. اخیرا هم ضایعات فروشیها در قلب محلاتی مانند سیلاب تا ملازینال موجب سد معبر شدهاند که موجبات گلایه شهروندان را فراهم کرده است.