تبریز-1شهر و شورا -1

تاثیر حمل و نقل عمومی کلانشهر تبریز برای کاهش ترافیک

ترافیک چالشی چندین و چند ساله است که عواقبش به معطلی خلاصه نمی شود و از اتلاف وقت و انرژی گرفته تا تهدید سلامت شهروندان و مخاطرات زیست محیطی را نیز در بر می گیرد.

ترافیک چالشی چندین و چند ساله است که عواقبش به معطلی خلاصه نمی شود و از اتلاف وقت و انرژی گرفته تا تهدید سلامت شهروندان و مخاطرات زیست محیطی را نیز در بر
به گزارش باش خبر وبه نقل از شهریار تبریز: هر صبح روز خود را با خبرهای گوناگون ترافیکی آغاز می کنیم. آلودگی هوا، #ترافیک_سنگین، #حوادث_فوتی و #جرحی و … خبرهای روزانه ای است که از طرق مختلف به گوشمان می رسد. طبیعی است که خودمان نیز روزانه بخش اعظمی از زمان خود را در #ترافیک های سنگین سپری می کنیم. هر یک از ما به عنوان یک شهرنشین لاجرم روزانه چند سفر درون‌شهری را تجربه می کنیم. رفت و برگشت از محل کار سفرهای روتین یک #شهرنشین شاغل است. به این سفرها می توان سفرهای #تفریحی، #درمانی، #خدماتی و… را هم اضافه کرد.

اکنون این سفرها را اگر از یک نفر به تعداد کل جمعیت #کلانشهر اضافه کنیم رقمی سرسام آور خواهیم داشت. مدیریت این سفرها، انتخاب صحیح راه و وسیله نقلیه و چگونگی رعایت قوانین عوامل بسیار تاثیرگذاری در کاهش و یا افزایش ترافیک شهرهاست.
توصیه های مسئولان استفاده از حمل و نقل عمومی برای کاهش حجم ترافیک است اما آیا حمل و نقل عمومی کلانشهر تبریز پاسخگوی این حجم از سفرها است یا نه؟ پاسخ این سئوال را باید در عوامل بسیاری جستجو کرد. نحوه ارایه خدمات ناوگان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو یک ضلع این موضوع هزار ضلعی است چراکه رضایت شهروندان از خدمات این ناوگان مطمئناً موجب افزایش سهم این ناوگان در سفرهای درون‌شهری است. همه می دانیم که سیستمهای حمل و نقل عمومی شهرها را به حرکت درمی‌آورد. با نگاهی جهانی و بر طبق آمار آژانس محیط زیست اروپا جابجایی با سیستمهای حمل و نقل اتوبوس دو برابر و سیستمهای ریلی چهار برابر کمتر گاز CO۲ به ازای هر مسافر در مقایسه با خودروی شخصی تولید می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا