با افتتاح همزمان چندین مجتمع تجاری در نصف راه ترافیک غیرقابل تحمل شده است
این روزها کافی است که از ساعات پایانی روز سری به محدوده میدان جهاد بزنید تا ترافیک کور و دیوانه کننده دود از سرتان بلند کند. مهم نیست از سمت میدان آذربایجان به طرف میدان جهاد یا همان نصف راه حرکت میکنید یا از سمت چهارراه لاله. با عبور از این مسیرها شاهد ترافیک عجیب و هرج و مرجی خواهید شد که شاید تا یک سال قبل کسی تصورش را هم نمیکرد اما دلیل این ترافیک چیست؟ خودروهای شخصی مقصرند یا مجتمعهای تجاری افتتاح شده در این منطقه و یا شهرداری؟
این روزها کافی است که از ساعات پایانی روز سری به محدوده میدان جهاد بزنید تا ترافیک کور و دیوانه کننده دود از سرتان بلند کند. مهم نیست از سمت میدان آذربایجان به طرف میدان جهاد یا همان نصف راه حرکت میکنید یا از سمت چهارراه لاله. با عبور از این مسیرها شاهد ترافیک عجیب و هرج و مرجی خواهید شد که شاید تا یک سال قبل کسی تصورش را هم نمیکرد اما دلیل این ترافیک چیست؟ خودروهای شخصی مقصرند یا مجتمعهای تجاری افتتاح شده در این منطقه و یا شهرداری؟
استفاده از #خودروی شخصی افزایش یافته است
آنچه که با اتمام #محدودیتهای_کرونایی شاهد آن هستیم میزان بیشتر استفاده از خودروهای شخصی در سطح شهر تبریز است. از یک سو خدمات نامناسب در بخش حملونقل عمومی و از سوی دیگر تمایل مردم به استفاده از #خودروی_شخصی به یکباره افزایش یافته و این مساله مشهود است اگرچه آماری از سوی مسئولان منتشر نشده است. امروز در خبرها اعلام شد که از هر دو نفر در #تهران یک نفر خودروی شخصی دارد و شاید اگر مسئولان #تبریز هم چنین آمارگیری انجام دهند احتمالا به اعدادی نزدیک به همین رقم در تهران خواهند رسید.
افزایش محسوس استفاده از خودروی شخصی در یک سال گذشته باعث شده تا تبریز شاهد ترافیک کم سابقه در برخی مناطق باشد در حالیکه خیابانهای #تبریز کشش این میزان از خودروهای شخصی را ندارند.
مجوز متعدد برای #پاساژهای تجاری؛ اشتغالزایی یا درآمدزایی برای شهرداری؟!
آنچه که این روزها در منطقه نصف راه شاهد هستیم افتتاح پی در پی مجتمعهای تجاری است که شهرداری در سالهای اخیر بدون توجه به کشش ترافیکی منطقه به آنها مجوز داده است و حالا با شروع به کار این مجتمعها و استقبال مردم از آنها، گره کور ترافیکی ایجاد شده که بعید است به این زودیها چارهای برای آن پیدا شود.
شهرداری تبریز در سالهای اخیر بدون توجه به وضعیت خیابانهای این محدوده و کشش ترافیکی آنها و برای درآمدزایی بیشتر پروانه ساخت چندین مجتمع تجاری را داده بود که حالا با افتتاح این مجتمعها مشکلاتی مانند نبود جای پارک و ایجاد ترافیکهای سنگین عیان شده است.
فکری به حال تبریز بکنید
این روزها موضوع حل ترافیک از ساخت روگذر و زیرگذر گذشته و باید فکری اساسی برای آن انجام شود. توسعه تبریز و سرمایه گذاری باید به سمتی هدایت شود که کشش وجود دارد تا هم تبریز به صورت متوازن رشد کند و هم مشکلاتی مانند ترافیک به صورت ریشهای و نه نمایشی حل شود.
مسئولان شهری و استانی باید به دنبال ایدههای جدید و همت برای انجام آن باشند که در غیر این صورت وضعیت تبریز روز به روز بدتر از قبل خواهد شد.