تبریز-1شهر و شورا -1

افتتاح سبزترین مسیر ریلی با طولانی‌ترین پل قوسی دو خطه راه‌آهن ایران

راه‌آهن بستان آباد- خاوران به عنوان بخشی از مسیر ریلی میانه- بستان آباد - تبریز در نیمه دوم خرداد ماه افتتاح می‌شود و به این ترتیب اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه‌آهن سراسری محقق خواهد شد.

سبزترین محور ریلی ایران»، عنوانی است که برای راه‌آهن میانه- بستان آباد – تبریز به دلیل مزیت‌های #زیست_محیطی در نظر گرفته شده است.

#راه‌آهن_میانه- #بستان_آباد – #تبریز که در ۱۰ قطعه در حال احداث است، با کمتر کردن زمان سفر و طول مسیر، کاهش قابل توجه آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد و در ۱۰ قطعه به منظور اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به #راه_آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح #شبکه_ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار #وزارت_راه و شهرسازی قرار دارد.

اما این مسیر ریلی صرف نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد.

راه‌آهن میانه- بستان آباد – تبریز در ابعاد مختلف قتصادی از جمله توسعه اقتصاد گردشگری و ایجاد اشتغال کشور تاثیر گذار است.

با احداث این پروژه برای یک هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است و میزان صرفه جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی ۱۰۰ میلیون لیتر بوده که تاثیر آن در کاهش آلاینده‌های هوا ۵ هزار تن در سال برآورد شده است.

به گفته حمید علی محمدزاده مجری طرح راه‌آهن میانه-بستان آباد- تبریز، درآمد سالانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه جویی در سوخت، کاهش سوانح و … بدست می‌آید.

این ابر پروژه ریلی ۲۰۳ کیلومتر طول دارد که قسمت میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر افتتاح شده و قسمت بستان آباد تا خاوران به طول ۴۴ کیلومتر نیز آماده افتتاح و بهره برداری است.

افتتاح راه‌آهن دو خطه بستان آباد- خاوران در نیمه اول خردادماه

پروژه دو خطی ریلی بستان آباد- خاوران که قطعه ۴۴ کیلومتری از این مسیر ریلی ۲۰۳ کیلومتری بوده و در خرداد ماه امسال افتتاح می‌شود دارای ۳ ایستگاه ایمناب، باسمنج و خاوران است.

دوخطه بودن راه‌آهن بستان آباد- خاوران یکی از امتیازات این مسیر ریلی است چرا که دوخطه شدن مسیرهای ریلی میزان ظرفیت جذب بار را تا حدود ۹۰ درصد افزایش می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا