اخبار

گرم‌شدن تنور انتخابات در مراغه

همزمان با نخستین روزهای مهلت قانونی تبلیغاتی انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، فضای شهر مراغه حال و هوای انتخاباتی گرفته و گفتمان مربوط به مردم‌سالاری دینی در بین ساکنان این شهرستان رو به فزونی است.

مردم این شهرستان روز گذشته، پنجشنبه با چهره متفاوت‌تری از شهر روبرو شدند و تراکت‌های تبلیغاتی ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و بنرهای بزرگ داوطلبان ریاست‌جمهوری تا حدودی طی دیروز و امروز در همه خیابان‌ها و مقابل ستادهای تبلیغاتی به چشم می‌خورد.

اگرچه تبلیغات محیطی مربوط به ششمین دوره از انتخابات شوراهای اسلامی مراغه بسیار گسترده‌تر از تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری است اما شکل‌گیری گفتمان مربوط به شورا را می‌توان محرک انتخاباتی ریاست‌جمهوری در این شهرستان ۲۶۰ هزار نفری به شمار آورد.

زیرساختی که از سوی شهرداری آماده شد

بامداد روز گذشته و قبل از نصب تراکت‌های تبلیغات انتخاباتی، وجود سازه‌ها و زیرساخت‌ها در مناطق مخلف شهر به ویژه مناطق حاشیه‌ای، توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرد؛ سازه‌هایی که از سوی شهرداری آماده شد تا زیرساختی برای انضباط تبلیغاتی نامزدها و طرفدارانشان باشد.

شهرداری مراغه در این خصوص می‌گوید: در راستای ساماندهی تبلیغات محیطی انتخابات، حدود ۱۲۰ عدد سازه داربستی در ابعاد ۲ در ۶ متر افقی در بیش از ۵۰ نقطه شهر نصب شد.

«شهرام مروتی» ضمن اشاره به اینکه این سازه‌ها علاوه بر بافت مرکزی در حاشیه شهر نیز به تعداد قابل توجه نصب شده، بیان کرد: اگر طرفداران نامزدهای انتخابات شوراها و ستادهای داوطلبان ریاست جمهوری نسبت به نصب تراکت در محل‌های مقرر مقید باشند، هزینه زاید به شهرداری تحمیل نمی‌شود.

هرچند در نخستین نگاه به تبلیغات انتخاباتی در مراغه می‌توان نصب تصاویر نامزدها روی برخی دیگر از مکان‌ها از جمله درختان و جدول‌های حاشیه خیابان‌ها را نیز به مشاهده کرد.

گرم‌شدن تنور انتخابات مراغه در مهلت قانونی تبلیغات

یکی از نامزدهای ششمین دوره از شوراهای اسلامی شهر مراغه در مورد اینکه چرا تصویرش را به جای محل‌های مشخص روی جدول نصب کرده‌اند، می‌گوید: در چنین شرایطی طرفداران نامزدها از هم الگو می‌گیرند و وقتی تصویر یک نامزد برای منحصربفرد بودن در یک مکان خاص از جمله جدول حاشیه خیابان الصاق می‌شود، بقیه طرفداران هم بدون آنکه خود نامزد در جریان باشد از آن الگوبرداری می‌کنند.

یکی از طرفداران نامزدهای انتخابات شورای شهر مراغه نیز در حال نصب تراکت انتخاباتی روی درخت در مسیر پهرآباد به خبرنگار ایرنا می‌گوید: «کسی به ما در مورد مقررات و چگونگی نصب چیزی گفته است و فقط می‌خواهیم پوستر را جایی نصب کنیم که در مقابل دید باشد»؛ جمله‌ای که نشان‌دهنده پایین بودن سطح آگاهی برخی از طرفداران نامزدها نسبت به قوانین انتخاباتی و کوتاهی نامزد انتخابات در یادآوری قوانین به طرفدارانش است.

این در حالی است که یک روز مانده به مهلت قانونی تبیلغات، «سیدعلی موسوی» فرماندار مراغه در جلسه توجیهی نامزدهای انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر مراغه و خداجو با اشاره بر لزوم رعایت قوانین توسط نامزدهای انتخابات در این شهرستان، تاکید کرد که «اخلاق‌مداری انتخاباتی باید در اولویت تبلیغات نامزدهای شوراهای شهر باشد».

نادر نجد، دادستان مراغه هم این سخنان فرماندار را تکمیل و تاکید کرد که «با وجود اینکه مشارکت حداکثری مورد تاکید آحاد جامعه و مسئولان است لیکن این حضور نباید به قانون‌شکنی و تخلف آلوده شود».

اکنون بعید نیست که نصب تراکت در خارج از محل‌های مشخص به چالشی برای شهرداری مراغه پس از پایان انتخابات تبدیل شود و خاطره این اقدام هزینه‌زا برای شهر را بار دیگر تکرار کند؛ آن هم از سوی نامزدهایی که می‌خواهند در مسیر بهره‌وری بودجه شهرداری گام بردارند و برای آینده شهر تصمیم بگیرند.

رییس هیات بازرسی انتخابات مراغه نیز با اشاره به اینکه نصب تراکت در خارج از محل‌های مشخص تخلف است، اظهار داشت: در روز نخست از مهلت قانونی انتخابات، تخلف‌های برخی نامزدها در مورد تبلیغات محیطی مستندسازی شد و با هماهنگی هیات اجرایی، گروهی متشکل از عوامل انتظامی و شهرداری برای برچیدن تصاویر بزرگ نامزدها و همچنین تراکت‌هایی که در محل‌های مشخص نصب نشده بود، اعزام شد.

«مینا گلی‌پور» با تاکید بر اینکه گزارش تخلف‌ها به صورت مستمر رسیدگی و به مبادی ذیربط ارسال می‌شود، بیان کرد: بر اساس ماده ۵۶ قانون انتخابات، تبلیغات و شیوه‌های تبلیغی مجاز منحصر به موارد مجاز مذکور در این قانون است و مراجع اداری، انتظامی و قضایی موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند.

به گفته وی همچنین بر اساس ماده ۵۷ قانون تبلیاغات، استفاده از هرگونه پلاکارد، پوستر، دیوارنویسی، کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال آن به استثنای عکس برای تراکت و زندگینامه و جزوه و همچنین سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان ممنوع است.

به گزارش ایرنا بر اساس قانون چاپ عکس صرفا محدود به زندگینامه، جزوه، بروشور و کارت حداکثر در قطع ۱۵ در ۱۰ سانتی‌متر مجاز است و نصب بنر و پارچه در محل ستادهای اصلی نامزدها به تفکیک برادران و خواهران ایرادی ندارد.

بر اساس اعلام رییس هیات بازرسی انتخابات مراغه ۲۲۰ بازرس، ۱۵ سربازرس و ۲ بازرس ویژه بر فرآیند برگزاری انتخابات در این شهرستان نظارت می‌کنند.//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا