اخبار

امام خمینی(ره) عبد خالص خداوند بود

یک استاد الهیات و معارف اسلامی گفت: امام خمینی(ره) به این دلیل مطیعان و رهروان بسیاری داشت که عبد خالص خداوند بود.

مجید کبیریان در گفت‌وگو با  خبرنگار با اشاره به سالروز رحلت جانگداز رهبر کبیر انقلاب اسلامی در رابطه با ویژگی‌های امام خمینی(ره)، اظهار کرد: تمام ویژگی‌های یک انسانی که بتواند فرماندهی کلان نهضتی باشکوه، مردمی و همه‌گیر جهانی را به دست بگیرد در حضرت امام خمینی(ره) وجود داشت. اگر به ابتدای نهضت امام خمینی(ره) که در خردادماه ۱۳۴۲ اتفاق افتاد نگاهی اجمالی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که درست است که امام به تنهایی در قم علیه حکومت شاه به حرکت درآمد و فیضیه را به تحرک درآورد، اما این جمله او را فراموش نمی‌کنیم که وقتی از امام پرسیدند یاران شما کجا هستند که مقابل قدرت حکومت شاه ایستاده‌اید، ایشان فرمود که یاران من یا در گهواره‌ها شیر می‌خورند و یا در کوچه‌ها مشغول بازی هستند.

وی افزود: در آن زمان مأموران حکومت شاه و افرادی که از امام خمینی(ره) آن سوال را پرسیده بودند درکی از جواب ایشان نداشتند، اما ۱۵ سال بعد که حادثه ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ رقم خورد، همان کودکانی که در گهواره‌ها و کوچه‌ها بودند، جوانانی شده بودند که به رهبری امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را برپا و شاه را ساقط کردند. در زمان جنگ نیز همان کودکان که جوان شده بودند جنگ را اداره کردند و اکنون نیز در نهضت فرهنگی فعالیت می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مشهد خاطرنشان کرد: بصیرتی که در وجود امام خمینی(ره) قرار داشت، ناشی از تقوای کمال یافته و به اوج رسیده، سیاست، کیاست، فقاهت و مردمی بودن ایشان بود و منجر به این شد که توانستند حرکت عظیم مردمی را ایجاد کنند و در مقایسه با تمام نهضت‌هایی که در طول تمام تاریخ ایران اتفاق افتاده بود -حتی توسط روحانیون به وجود آمده بود و به شکست انجامیده بود- نهضت امام، نهضتی مستثنی و منحصر به‌ فرد بود. امام در تمام ابعاد شخصیتی، خود را به اوج رسانده بود و سپس توانسته بود سکاندار چنین نهضت قدرتمندی شود.

کبیریان با بیان این‌که «بقای نظام جمهوری اسلامی ایران، بهترین دلیل بر حقانیت آن است»، تصریح کرد: 42 سال از انقلاب اسلامی گذشته است و امام خمینی(ره) پایه‌گذار این انقلاب و نهضتی بود که هزاران هجمه همچون از جنگ، محاصره اقتصادی، ترور، تحریم و… به آن وارد شد، اما استوار ماند. هیچ کشوری نمی‌تواند با این تعداد از هجمه‌هایی که دنیا در مقابل او انجام داده است تاب و توان بیاورد. با این حال اگر انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر این هجمه‌ها ماندگار و مقاوم شد، به برکت مدیریت‌های الهی امام خمینی(ره) و حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

وی با اشاره به تشییع باشکوه حضرت امام خمینی(ره) در بین مردم و دوست‌داران ایشان، عنوان کرد: محبوبیت قلبی که امام در بین مردم ایران داشته است، در هیچ معادله مادی، اقتصادی و دنیایی نمی‌گنجد و فقط قلوب مردم را خداوند به امام منعطف و متوجه کرد و همین باعث شوری بود که در میان مردم رخ داد و تمام مردم از نقاط مختلف کشور به تشییع پیکر امام خمینی(ره) هجوم آوردند و این خاکسپاری به تشییعی تبدیل شد که در تاریخ ماندگار شد و چنین تشییعی مانند آن در تاریخ تکرار نشده و نخواهد شد. بنابراین حرارت و شور مردم ناشی از محبت قلبی آن‌ها به امام بود. همان‌طور که در روایت آمده است که «هرکس رابطه‌اش با خدا را خوب کند، خداوند رابطه مردم با او را خوب می‌کند» و امام مصداق بارز آن حدیث قدسی است که می‌گوید «مرا اطلاعت کن و بندگی کن؛ من نیز تو را مانند خود قرار می‌دهم». امام خمینی(ره) نیز به این دلیل مطیعان و رهروان بسیاری داشت که عبد خالص خداوند بود.

این استاد الهیات در رابطه با این‌که جوانان امروزی چگونه می‌توانند پیرو و ادامه‌دهنده راه حضرت امام خمینی(ره) باشند، اظهار کرد: امام خمینی(ره) عنصری بود که در مبحث علم به اوج رسیده بود و بر مقوله علم تاکید بسیاری داشت. اگر جوانان بخواهند که پیرو امام باشند، باید کشور را از لحاظ علمی غنی کنند، چرا که کشوری که از لحاظ علمی قوی شود در دنیا حرف اول را می‌زند. ایران اکنون در تمام عرصه‌های علمی حرف برای گفتن دارد و برای همین است که در حصار تحریم قرار دارد و نمی‌گذارند که بیش‌تر از این رشد پیدا کند. جوانان در کنار علم باید به تهذیب و تربیت نیز بپردازند تا بتوانند ادامه‌دهندگان خوبی برای راه امام خمینی(ره) باشند.

کبیریان خاطرنشان کرد: امروز با توجه به نزدیک شدن به عرصه انتخابات، تصور می‌کنم که روح حضرت امام خمینی(ره) نسبت به حوادثی که در کشور اتفاق می‌افتد آگاه است. جوانان، مردم و افرادی که دلشان برای این انقلاب می‌تپد و می‌خواهند که راه امام و شهدا را ادامه دهند و امام را خوشحال کنند، باید امروز در فضای مجازی مرعوب جوسازی‌ها و فضاسازی‌های خارج‌نشینان و افراد معاند و جاهل نشوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مشهد ادامه داد: امروز روزگار انفجار اطلاعات است، اما پیدا کردن اطلاعات صحیح نیز کار سختی نیست و مردم، جوانان و محبان نظام جمهوری اسلامی باید در عرصه انتخابات سنگ تمام بگذارند که در روزهای آینده بتوانیم سربلند شویم و دنیا مشاهده کند که پس از ۴۲ سال، ما همان ملت اول انقلاب و پیروان راه امام خمینی(ره) هستیم که رأی می‌دهیم و در انتخابات شرکت می‌کنیم و با تمام مشکلاتی که وجود دارد کشور خود را دوست داریم. امروز وظیفه و عمل صالح مردم حضور در صحنه است، به ویژه که انتخابات ۱۴۰۰ انتخابات منحصربه‌فردی خواهد بود

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا