اخبارتبریز-1

هزینه‌های راه و شهرسازی بر گردن شهرداری/ ماجرای سگ‌کشی در تبریز

جلسه امروز شورای شهر تبریز با گزارش از وضعیت حیوانات ولگرد در تبریز، تصویب تاسیس دفتر یونسکو و بررسی تملک پارک موزه به پایان رسید.

در جلسه امروز شورای شهر تبریز در ابتدا حسین فرهودی نیا به عنوان عضو هیئت رییسه مرکز پژوهش‌ها و محمدباقر بهشتی به عنوان عضو افتخاری مرکز پژوهش‌ها انتخاب شد.

سپس فریدون بابایی اقدم در بررسی لایحه تجویز انجام توافق و مصالحه جهت تملک قسمتی از محدوده پارک موزه دفاع مقدس اظهار داشت: وضعیت منطقه به گونه ای است که بخش قابل توجه آن مشجر است و نمی‌توان در کمیسیون ماده پنج تغییر کاربری گرفت و مهمترین دغدغه ما این مساله بود که فکری برای این کرد.

خوشنواز، شهردار منطقه هم در این خصوص گفت:قسمتی که مربوط به وراث یک خانواده است را می‌توان با تملک غیرنقدی به املاک شهرداری اضافه کرد. طبق نقشه این محدوده از طرف شهرداری تبریز به عنوان موزه دفاع مقدس برای استفاده عموم مردم به حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داده شده و فقط ساختمان به این سازمان داده شد.

فرج محمد قلیزاده با بیان اینکه این پروژه استانی است، عنوان کرد: این پروژه استانی است و شهرداری فقط باید مشارکت کند اما عمده کار بر عهده شهرداری است، بر اساس اطلاعات قرار بود سازمان راه و شهرسازی تملک را انجام دهد آیا این مساله درست است؟

هزینه‌های راه و شهرسازی بر گردن شهرداری

موسایی، قائم مقام شهردار تبریز در این خصوص توضیح داد: طرح اولیه پارک موزه ۹۵ کیلومتر بود و شهرداری در گذشته تملک انجام داده و باید این مبلغ در بودجه شهرسازی دیده شود اما حالا راه و شهرسازی کنار کشیده است.

وی ادامه داد: قسمتی که قرار است راه و شهرسازی بدهد هم نسیه است و می‌گویند اگر تهران اجازه دهد، آن اراضی را می‌دهیم.

شکور اکبر نژاد هم در این خصوص یادآور شد: این پروژه لازم است انجام شود اما باید آن مجموعه را تحت فشار بگذاریم که تعهدات مالی خود را انجام دهند، از طرف دیگر قسمتی دیگر هم به فضای مسکونی تبدیل شود تا درختان از بین نرود.

در نهایت بنا شد تا این لایحه در دو هفته آینده بررسی شود.

آزاری به حیوانات در تبریز نمی‌رسد

دستور جلسه بعدی گزارش قائم مقام شهرداری تبریز در خصوص کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری بود که رسول موسایی در این خصوص گفت: تمام مسئولین شهرداری معتقد بر این هستند تمام حیوانات آفریده خدا هستند و حق آزار آنها را نداریم اما شهروندان مستاصل از حضور سگ‌های ولگرد هستند؛ مطالبه عمومی‌دارند و این مساله هم دغدغه شهرداری است.

وی ادامه داد: ضمن احترام به عواطف همشهریان و حامیان حیوانات از ابتدای شورای پنجم زنده‌گیری و عقیم‌سازی شروع شد و طبق قراردادی که سال ۹۶ نوشته شد به ازای هر قلاده که به مرکز پردیس حیوانات تحویل داده شد، مبلغی پرداخت شد.

قائم مقام شهر تبریز تاکید کرد: اما به همین مساله بازرسین کشوری ایراد گرفته و مجبور به زنده‌گیری و دور کردن از شهر شدیم. اعتراضاتی که در فضای مجازی رخ می‌دهد بخشی از آن درست است که حق نداریم آسیبی به حیوانات برسانیم اما چیزی که در فضای مجازی نشان داده شد، درست نبود و بعضا تصاویر جای دیگر را به جای تبریر نشان دادند.

موسایی با بیان اینکه سالانه ۹ هزار سگ ولگرد جمع آوری می‌شود، تاکید کرد: عقیم‌سازی آنها هزینه سرسام آوری خواهد داشت، متاسفانه در سالهای گذشته ما ۹ هزار قلاده تحویل پردیس حیوانات داده‌ایم اما بسیاری از آنها دوباره در شهر رها شدند.

مخالفت انجمن‌ها با عقیم‌سازی سگ‌ها

در ادامه قربانیان معاون خدمات شهری تبریز هم در این خصوص توضیح داد: ۷۰ درصد کارهای شهرداری تبریز بر عهده معاونت خدمات شهری است و در سیل، کرونا، برف یک متری و بحران‌ها ما باید پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: با کسی که خلاف اخلاق در خصوص حیوانات رفتار کند، قطعا برخورد خواهیم کرد اما از زمان زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب، پیستول‌های بیهوشی تهیه و این سگ‌ها زنده جمع آوری شدند.

معاون خدمات شهری شهرداری تبریز یادآور شد: از سال ۹۴ قراردادی داشتیم که پردیس حیوانات این سگ‌ها را نگهداری کنند اما این حیوانات را در شهر رها کردند؛ اینجا ما هم هزینه کردیم که سگ‌ها زنده‌گیری شوند، هم پولی به آن مرکز برای نگهداری دادیم و هم تهمت شنیدیم.

وی تصریح کرد: قرار است در منطقه پنج کیلومتری محلی با فنس‌کشی آماده شود که سگ‌های بلاصاحب آنجا نگهداری شوند. در بحث عقیم‌سازی هم مشکل مخالفت NGOها بود که می‌گفتند عقیم‌سازی نباید انجام شود.

صحنه‌سازی بخاطر قطع شدن مواجب

محرم محمدزاده هم با اشاره به اینکه برخی در ماجرای سگ‌ها صحنه سازی کردند، گفت: برخی‌ها که پول به جیبشان می‌رود وقتی پولشان قطع شد، با یک صحنه‌سازی آبروی تبریز را در دنیا بردند، این افراد چرا محاکمه نمی‌شوند؟.

وی ادامه داد: مردم آذربایجان همه حیوان دوستند، چرا با پرده کشی نمی‌گویید که چون سودجویی میلیاردی برخی از بین رفته اینچنین صحنه‌سازی می‌کنند؟

سپس لایحه شهرداری تبریز درخصوص تجویز واگذاری حق انتفاع عرصه حـدود ۱۵ هزار مترمربع از اراضی متعلق به شهرداری از محدوده شـهرک خـاوران بـا حفـظ مالکیت شهرداری و با طی مراحل قـانونی برای کاربری ملک صـرفاً به منظور طراحی احـداث بیمارستان به انجمن حمایت از بیماران سکته مغزی بررسی شده و به تصویب اعضا شورای اسلامی‌شهر تبریز رسید.

تصویب تاسیس دفتر یونسکو در تبریز

همچنین لایحه شـهرداری تبریز درخصوص تجویز مجوز انعقاد قرارداد فیمابین شـهرداری تبریز و کمیسـیون ملی یونسکو ایران به نمایندگی آقای حجت االله ایوبی با سمت دبیر کل به منظور پیوستن به شبکه‌‌‌های خلاق یونسکو بررسی شد که بهشتی در این خصوص گفت: تبریز زمینه‌‌‌های قوی برای انتخاب شدن به عنوان شهر شعر و ادب از طرف یونسکو را دارد که برای انتخاب تبریز لازم است محلی برای استقرار دفتر استانی یونسکو ارائه شود.

در نهایت تاسیس دفتر ملی یونسکو در تبریز با مشارکت شهرداری به تصویب رسید.//اناج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا