اخبار

چرا تصمیماتی گرفته می‌شود که موجب عصبانی کردن مردم شود؟ / ستاد ملی کرونا پاسخگو نیست؟

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز گفت: پاسخگو نبودن ستاد ملی کرونا و بهتر بگویم مورد بازخواست نگرفتن این ستاد، خود دلیلی بر عدم تطبیق تصمیمات اتخاذی با شرایط اجتماعی است

محمدرضا سبزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ،با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس ناشناختۀ کرونا و تشکیل ستاد ملی کرونا بیش از یک سال می‌گذرد؛ اظهار داشت: تصمیمات این ستاد تمام مسائل و شئون کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. مباحث اجتماعی، اقتصادی و حتی مسائل سیاسی. در واقع یکی از اصلی‌ترین مراکز اِعمال حاکمیت، همین ستاد ملی کروناست اما ساختار و نحوه تعامل آن با جامعه از جمله مسائلی است که در این یک سال و اندی مورد تأمل است. به غیر از مصوباتی که به ازای بروز هر تغییر رفتار کرونایی صادر می‌شود، تنها کانال ارتباطی آن، مصاحبه‌های سخنگوی آن ستاد می‌باشد. ارتباطی یک طرفه که تنها ارتباط مردم با آن‌ها، مبتلا شدن، فوت کردن، یا برگشت خوردن چک‌هاست.

این دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی افزود: در این میان، تصمیمات غیرمسئولانه و تناقضات مدیریتی این ستاد، بیش از هر چیزِ دیگر بر گردۀ روان اجتماعی سنگینی می‌کند. وزیر بهداشت یک حرفی می‌زند، وزیر کشور حرفی مخالف آن و این وضعیت، تصویری از ناکارآمدی و تذبذب مدیریتی به جامعه صادر می‌کند و هر گونه عدم جامعه‌پذیری از سوی مردم را توجیه می‌کند. این که عده‌ای نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌تفاوت هستند، با وجود مسائل اقتصادی، دلایلی مثل بلاتکلیفی صادر شده از سوی ستاد را عنوان می‌کنند.

وی ادامه داد: در کنار این مسائل، پاسخگو نبودن ستاد ملی کرونا و بهتر بگویم مورد بازخواست نگرفتن این ستاد، خود دلیلی بر عدم تطبیق تصمیمات اتخاذی با شرایط اجتماعی است. متأسفانه این ستاد، هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای تعطیل نکردن و محدود نکردن مسافرت‌های نوروزی در ایام عید، به مردم ارائه نمی‌کند. از طرفی بعد از چنین فرصت طلایی‌ای که مردم عرفاً در ایام عید اقدام به تعطیلی مغازه‌های خود می‌کنند، دستور به بستن مغازها و راه‌های ارتباطی شهرها می‌کند.

سبزی ادامه داد: متأسفانه اختیار مردم به دست مجموعه‌ای سپرده شده است که هیچ ذهنیتی از شرایط مردم جز ابتلا ندارد. این‌ها را بگذارید در کنار دوگانه سازی‌هایی که بر جلسات غیرشفاف این ستاد سایه افکنده است. این که نسبت به مراسمات مذهبی، حساسیت بیش از حد نشان می‌دهد، اما در برابر کنسرت و مسافرت‌های ترکیه هیچ واکنشی ندارد، قضاوتی جز، عامدانه بودن تحریک احساسات مذهبی برای انسان باقی نمی‌گذارد.

وی خواستار اقداماتی توسط نمایندگان مجلس شد و گفت: ضرورت دارد مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم، نسبت به پاسخگو کردن این ستاد تمام تلاش خود را بکند. این که نمی‌شود، ریش و قیچی کشور به دست شورایی افتاده است که هیچ گونه پاسخگویی به مردم ندارد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز تصریح کرد: لازم است مجلس شورای اسلامی از وزیر کشور در خصوص چرایی نبستن راه‌های ارتباطی بین ایران و ترکیه سؤال کند. لازم است از وی پرسیده شود که چرا فرصت طلایی عید را برای قرنطینه و تعطیل کردن اصناف و کسبه از دست داده و هزینه سنگین تعطیلی مراکز اقتصادی در کنار شیوع بیماری کرونا به کشور تحمیل می‌کنند؟ چه کسی پشت این تصمصمات هزینه‌بر است؟ چرا تصمیماتی گرفته می‌شود که موجب عصبانی کردن مردم شود؟ روند واکسن‌سازی و واردات آن در چه وضعیتی است؟ برنامه این ستاد برای حل مشکلات معیشیتی مردم چیست؟

وی اظهار داشت: جالب است که یکی از شعارهای انتخاباتی این دولت شفافیت بود، اما در عمل غیر شفاف‌ترین تصمیمات را در طول این هشت سال بر گردۀ مردم تحمیل کرده است. از برجام گرفته تا بنزین و مرغ و گوشت و تصمیمات کرونایی …

//فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا