اخبار

فعال سیاسی: احزاب بجای ساختن مردم، خودسازی کنند

سید محمد حسینی ‌منتظر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره الزامات مشارکت پرشور مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ گفت: حضور حداکثری در انتخابات همیشه به عنوان یک اصل،  مظهر جمهوریت نظام بوده و هرگونه ساده‌انگاری درباره آن موجب لطمه به رکن جمهوریت و کارآمدی منتخبان است.

این فعال سیاسی اضافه کرد: اگر حضور حداکثری مبنای اصلی نظام باشد، قاعدتا دایره رقابت‌ها باید فراخ‌تر شود و چنانچه کارآمدی ارجحیت داشته باشد لزومی به گسترده‌سازی عرصه رقابت‌ها نیست اگرچه شخصا معتقدم که تجمیع این دو برای ۱۴۰۰ تا حدود زیادی امکان‌پذیر است.

حسینی منتظر درباره مقابل هم قرار دادن بحث مشارکت حداکثری و کارآمدی اظهار کرد: شاید از نخستین کسانی بودم که در یکسال گذشته البته در قالب فعالیت‌های سیاسی خود سعی کردم، کارآمدی را برجسته‌سازی کنم تا اهمیت و اولویت آن کمتر از حضور حداکثری تلقی نشود.  

وی اظهار کرد: تشکیل دولتی متأثر از حضور حداکثری ملت، از نشانه‌های اصلی اقتدار نظام و تأثیر آن در پیشبرد مطلوب روابط و تعاملات بین‌المللی است اما مهمتر حل مشکلات معیشتی مردم از روشی غیر از رفع تحریم‌هاست. همچنانکه رهبر انقلاب هم بسیار هوشمندانه این نکات را مورد اشاره دقیق خود قرار دادند. طرف دیگر تحریم‌ها، دشمنانی هستند که به‌رغم مشارکت و دولت حداکثری ما، از تداوم خباثت و خصومت خود هرگز دست نمی‌کشند.

حسینی‌منتظر عنوان کرد:  ما در ۱۴۰۰ باید در پی رییس جمهوری و دولتی باشیم که نخست با ارکان حاکمیتی همکاری داشته باشد و همچنین کارآفرین باشد که بدون جهادی بودن و روحیه انقلابی داشتن میسر نخواهد بود.  بنابراین کارآمدی و کارآفرینی دولت ۱۴۰۰ بسیار حیاتی‌تر از تعقیب مشارکت حداکثری ملت بمنظور افزایش قدرت چانه‌زنی است.

دبیرکل سابق جمعیت انسجام اسلامی درباره تمهیدات دستگاه‌های مختلف در ارتباط با انتخابات ۱۴۰۰ با توجه به فرصت باقی مانده، اظهار کرد: دستگاه‌های مرتبط با انتخابات، قاعدتا بجز انجام وظایف قانونی خود توأم با قدرت، دقت و سرعت خود هیچ تکلیفی ندارند. به اعتقاد من تعیین سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ فراتر از عملکرد دستگاه‌های مختلف است.

وی درباره اولویت رقابت احزاب یا مشارکت بیشتر، گفت: مشارکت سیاسی نتیجه تربیت سیاسی ملت است. احزاب سیاسی هم چه به‌صورت رفاقتی و چه به‌صورت رقابتی، می‌توانند در امر خطیر تربیت سیاسی ملت، همچون تاثیر هیئات مذهبی در تربیت دینی مردم، اثرگذار باشند.

حسینی‌منتظر اظهار کرد: البته نمی‌توان انکار کرد که برخی رقابت‌های حزبی موجب بداخلاقی سیاسی هم می‌شود. بنابراین رقابت احزاب اگر تابع قواعد و مضامین اخلاقی باشد مطلوب است اما به‌محض خروج از مدار اخلاق اسلامی و تقوای الهی تبدیل به سم می‌شود که چه‌بسا مشارکت را تبدیل به مفارقت و تفرقه مهلک کنند. بنابراین طرفداری و حمایت من از رقابت میان احزاب مشروط به اتخاذ نگاه درست آنها است.

این فعال سیاسی یادآور شد: متاسفانه احزاب از لحاظ آماری هنوز هم نتوانسته‌اند یک‌درصد جمعیت را تحت پوشش مستقیم و رابطه چهره به چهره قرار بدهند؛ لذا بهتر است احزاب بیشتر از آنکه به فکر ساختن ملت باشند، خودسازی خود را دنبال کنند.

حسینی‌منتظر درباره ارزیابی خود از فضای انتخابات ۲۸ خرداد درباره دوقطبی اصلاح‌طلب یا رقابت درون جریانی میان صولگرایان گفت: ضمن احترام به اصول‌گرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدال‌جویی و اینکه خود را «اصولگرای اصلاح‌طلب اعتدالجو» می‌دانم، با مدعیان آنها کاملا زاویه دارم و بعید می‌دانم در هر سه اردوگاه مذکور، ائتلاف مقتدرانه‌ای صورت بگیرد.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا