آزادراه غدیر سهم ایران از ترانزیت منطقه را افزایش میدهد
«سعید محمد» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به افتتاح آزادراه غدیر در روز پنج شنبه ۷ اسفند گفت: آزادراه غدیر به طول ١٥٨ کیلومتر، دارای ٦ خط عبوری (رفت و برگشت) است که نقطه ابتدایی آن در محدوده ٣٦ کیلومتری آزادراه قزوین- کرج و در ٥ کیلومتری غرب شهرستان آبیک در استان قزوین واقع شده است.
به گفته سردار محمد هدف از اجرای این پروژه تکمیل بخشی از کریدور آزادراهی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور است و سبب کوتاه شدن مسیر و تسهیل عبور و مرور بین مناطق شمال غرب کشور به مناطق شمال شرق کشور میشود.
وی با بیان اینکه آزادراه غدیر از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور میکند، گفت: این آزادراه علاوه بر توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی ملی، در زمینه ترانزیت کالا در حوزه فراملی با تمرکز بر کشورهای همسایه نیز تأثیرگذار خواهد بود.
به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آزادراه غدیر با سهم ٣٠ درصدی دولت و ٧٠ درصدی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) ساخته شده و ارزش روز آن هفت هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه این پروژه از سال ۱۳۹۵ آغاز شده، گفت: آزادراه غدیر که پیشتر با نام آزادراه جنوبی تهران و البرز شناخته میشد نقش بسزایی در توسعه مناسبات حمل و نقلی کشورهای منطقه، افزایش درآمد ناخالص ملی، کاهش مصرف انرژی، ارتقای سهم بازار ترانزیت و کاهش سوانح و خسارتهای مالی دارد.
سردار محمد اضافه کرد: گرچه ۷۰ درصد منابع مالی این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) تامین شده است اما با رویکرد حمایت از بخش خصوصی، قرارگاه به عنوان چتر حمایتی، اجرای این پروژه را به پیمانکاران داخلی واگذار کرده است، به گونهای که حدود ۸۰ درصد آزادراه غدیر توسط بخش خصوصی اجرا شده است.
///ایرنا