اخبار

آپارتاید هسته‌ای در خاورمیانه؛ چالش اصلی نظام عدم اشاعه

به گزارش خبرنگار ایرنا، رژیم صهیونیستی تنها حکومت در منطقه خاورمیانه است که به طور گسترده دارای سلاح‌های هسته‌ای است، با این حال موضوع توانایی هسته ای این رژیم بیش از هر برنامه تولید سلاح‌های کشتار جمعی در جهان پنهان نگاه داشته شده است. همچنین رژیم اسرائیل ششمین حکومت دنیا است که این سلاح‌ها را توسعه داده است. این رژیم حتی NPT (پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) را امضا نکرده‌ است. در نتیجه، برنامه هسته ای رژیم اسرائیل مورد بازرسی قرار نمی گیرد و ناظران سازمان ملل متحد در آژانس بین المللی انرژی اتمی تحریمی علیه اسرائیل در نظر نمی گیرند. برآورد شده که این رژیم حدود ۸۰ تا ۲۰۰ بمب اتم در اختیار دارد.

محمد جواد ظریف روز ۲ اسفند در پیامی توییتری با خطاب قرار دادن جو بایدن رییس جمهور آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نوشت: ‘اسراییل در حال گسترش دیمونا، تنها کارخانه ساخت بمب اتمی منطقه است. رییس‌جمهور آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بوریس جانسون، امانوئل ماکرون، آنگلا مرکل، شدیدا نگرانید؟ نگرانید؟ حتی کمی؟ اصلا برایتان اهمیتی دارد که اظهار نظر کنید؟ فکر می‌کردم اینطور باشد.

وزیر امور خارجه تلویحا به تبعیضی آشکار اشاره می‌کند تبعیضی که باعث می‌شود قدرت‌های غربی هیچ عکس العملی در محکومیت اقدامات جنگ طلبانه و مخالف قوانین بین‌المللی رژیم اسرائیل نشان ندهند. اما در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران سختگیرانه‌ترین رویکردها را در پیش بگیرند.

این توییت وزیر امور خارجه کشورمان بر اساس گزارشی است که روزنامه انگلیسی گاردین به تازگی منتشر کرده است. گاردین در گزارش خود به فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته‌ای دیمونا پرداخته است و نوشته است که اسراییل در حال گسترش نیروگاه هسته ای دیمونا در بیابان نقب است که پیش از این مواد شکافت پذیر مورد نیاز برای ساخت زرادخانه هسته‌ای اش را تولید کرده بود.

رژیم صهیونیستی که به طور پیوسته و بدون انقطاع برنامه هسته‌ای خود را آن‌هم در سطح تولید سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد، دائما تلاش می‌کند برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را خطری برای منطقه معرفی کند و از تمام اهرم‌های فشار خود در آمریکا از جمله لابی‌های صهیونیستی در آمریکا استفاده می کند تا از توافق هسته‌ای ایران و جهان جلوگیری کند.

کاظم غریب آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۷ دی ماه امسال در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل این نهاد برنامه پنهانی سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی را تهدید جدی امنیت و ثبات منطقه و جهان خواند و خواستار پیوستن فوری و بدون هیچ قید و شرط این رژیم به معاهده NPT شد.

 در این نامه آمده است: از آنجا که همه به جز رژیم اسرائیل در منطقه خاورمیانه عضو معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) هستند و متعهد شده‌اند که پادمان‌های جامع آژانس را بپذیرند، توسعه یک برنامه پنهانی سلاح‌های هسته‌ای توسط رژیم اسرائیل، یک تهدید جدی مداوم نه تنها برای امنیت و ثبات منطقه و جهان، بلکه همچنین برای اثربخشی و کارآیی معاهده NPT و رژیم پادمان آژانس است.

قطعا برخورداری رژیم صهیونیستی از سلاح هسته‌ای آن هم بدون پیوستن به معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای برای منطقه خطرناک است و بسیاری از کشورهای منطقه بارها اعلام کرده‌اند که خواستار خاورمیانه‌ای عاری از سلاح هسته ای هستند.

اگر چه مساله توانایی‌های هسته ای رژیم صهیونیستی و تهدید های آن بارها در دستورکار مجمع عمومی سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است و قطعنامه‌های بسیاری در این مجامع در مورد آن به تصویب رسیده است. اما با وجود تمامی این تلاش‌ها، رژیم اسرائیل بی توجه به نگرانی‌های جامعه جهانی برنامه خود را دنبال می‌کند.

چندی پیش خبرگزاری روسی اسپوتنیک خبری منتشر کرد مینی بر اینکه رژیم صهیونیستی قصد دارد تا جنگنده های F35 خود را مجهز به بمب‌های هسته ای کند. به گزارش اسپوتنیک، تا پایان سال ۲۰۲۴، اسرائیل حداقل پنجاه فروند F35  را طبق قرارداد تجهیز خواهد کرد و شاید وزارت دفاع این کشور دستور تجهیز جنگنده های بیشتری صادر کند. تاکنون اسرائیلی‌ها فقط پنج هواپیما را مجهز کرده اند. این اقدام تهدید بزرگی برای منطقه خاورمیانه است.

بدون خلع سلاح اتمی رژیم اسرائیل، نمی‌توان از برچیدن تسلیحات هسته‌ای از خاورمیانه سخن به میان آورد. سکوت غرب درباره زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی به نوعی آپارتاید هسته‌ای است برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته ای که بدون نظارت سازمان‌های بین المللی است.

بر اساس گزارش‌ها فرانسه بود که به رژیم صهیونیستی فناوری هسته‌ای داد. چند دولت ایالات متحده سعی کردند جلوی توسعه برنامه نظامی هسته‌ای اسرائیل را بگیرند اما سرانجام، به دلایل مختلف ژئوپلیتیک و داخلی، دولت نیکسون به نتیجه رسید که از برنامه هسته‌ای اسرائیل حمایت کند.

در حال حاضر نیز تمامی دولت‌های غربی چشمان خود را بر نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم اسرائیل بسته‌اند و اتفاقا سیاست‌های مشابهی را نیز در مورد عربستان در پیش گرفته‌اند. تمامی این اقدامات بر اساس منافعی انجام می‌شود که از دیدگاه سیاست‌های بین المللی موجه نیست.

 نظام عدم اشاعه این روزها با آزمون بزرگی مواجه است. هرچند کشورهای غربی با قدرت رسانه‌ای تلاش می‌کنند برنامه صلح آمیز هسته ای ایران که تحت شدیدترین نظارت‌هاست را بزرگنمایی کنند، ولی اگر آنطور که می گویند واقعا نظام عدم اشاعه برای غربی‌ها اهمیت دارد، باید فکری برای اسرائیل اتمی کنند که تحت هیچ نظارتی قرار ندارد.

 این رژیم با پشتیبانی غرب ریشه  بی‌ثباتی و ناامنی در خاورمیانه است وطبیعی است که این ناامنی‌ها در نهایت به غرب هم سرایت می‌کند. بی توجهی به مشکل اسرائیل اتمی صداقت غربی‌ها را زیر سوال برده و مواجهه آنها با نظام عدم اشاعه را با مشکلات جدی مواجه می‌کند و تداوم این آپارتاید امکان پذیر نیست.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا