اخبار

توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برگ برنده دولت در شرایط تحریم

محدودیت های ناشی از اعمال تحریم های ناعادلانه به ویژه در سال های اخیر اندکی کارها را سخت کرده است اما عزم جدی مسوولان و همراهی مردم نشانداده است که با بهره گیری از متخصصان داخلی و امکانات موجود می توان به اهداف ترسیم شده دست یافت.

خبرنگاران استانی ایرنا در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ بهمن ماه تلاش کردند تا موفقیت در عرصه های مختلف را که بخشی از آن حاصل تلاش مسوولان در دولت های یازدهم و دوازدهم است، در ادامه سلسله گزارش های جهش تولید به اطلاع عموم مردم برساند و برگ برنده دیگری از دستاوردهای دولت را در شرایط تحریم به رخ جهانیان بکشد.

در این گزارش ها که مقارن با دهه مبارک فجر توسط خبرنگاران ایرنا تهیه شده بود محور اصلی فعالیت های عمرانی، اقتصادی، توسعه زیرساخت ها به ویژه در مناطق محروم و روستایی در نظر گرفته شد البته شاید مهمترین موضوع در میان این مطالب بازگو کردن اقدامات دولت در زمینه جذب و توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی است که در نوع خود گام ارزشمندی برای کشورمان به شمار می رود که در ادامه به آن اشاره می شود:

آذربایجان غربی

بیش از هفت سال از فعالیت دولت تدبیر و امید می گذرد، هفت سالی که یکی از طلایی ترین دوره ها برای توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی، پیشرفت عمران و آبادانی و ارتقای شاخص های اقتصادی در آذربایجان غربی بوده و ۲۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری، تنها بخشی از رهاورد این مدت است.

خبرنگار ایرنا در ارومیه در گزارشی با عنوان ۲۳۰هزار میلیاردریال سرمایه گذاری؛ رهاورد ۷ ساله دولت در آذربایجان‌غربی به بررسی و تشرح جزئیات اقدامات دولت در این استان پرداخته و از توجه ویژه رییس جمهوری به استان آذربایجان غربی نوشته است و دلیل خود را مصوبه دولت در نخستین جلسه هیات دولت به منظور بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و احیای این دریاچه عنوان کرده است.

در مقدمه این گزارش آمده است: با تشکیل دولت های یازدهم و دوازدهم، علاوه بر ۲ سفر رییس جمهوری به همراه هیات دولت به آذربایجان غربی، دهها سفر معاونان رییس جمهوری و وزرای کابینه به شهرستان های مختلف این استان انجام شد که در این سفرها، صدها طرح کلنگ زنی شده یا به بهره برداری رسید.

همچنین در این مدت، ۱۶ موعد افتتاح کلنگ زنی طرح های عمرانی و اقتصادی در دهه های فجر و هفته های دولت برگزار شد که در آنها نیز صدها طرح بزرگ و کوچک در ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی مورد بهره برداری قرار گرفت که مهمترین مولفه آنها، محرومیت زدایی و توسعه همه جانبه مناطق مختلف استان بود.

در این دوره البته در کنار توسعه عمرانی، آبادانی و ارتقای شاخص های اقتصادی، شاخص سیاسی، امنیتی و اجتماعی نیز رشد بسیار خوبی به خود پیدا کرد و توانست بخش مهمی از سرمایه های اجتماعی را در آذربایجان  غربی بارور کند.

مرکز ارومیه همچنین در گزارش دیگری از گام های بزرگ دولت تدبیر و امید که همزمان با دهه فجر امسال در راستای توسعه بخش های مختلف کشور برداشته شد، نوشت طرح هایی که با ارزش صدها هزار میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت و در این میان سهم استان آذربایجان غربی نیز بهره برداری از ۵۴۳ طرح عمرانی و خدماتی با اعتبار ۱۶ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال بود.

همچنین در دهه فجر امسال ۷۸ طرح عمرانی نیز همزمان با دهه فجر امسال کلنگ زنی که برای اجرای این طرح‌ها بالغ بر پنج هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

جزئیات این مطلب در گزارشی با عنوان افتتاح ۵۴۳ طرح در دهه فجر همتی برای توسعه آذربایجان‌غربی ارائه شده و در بخشی از مقدمه آن آمده است: اقدام دولت برای افتتاح طرح های مختلف و به پایان رساندن روند اجرایی آنها، نشانه همت عالی در راستای جلوگیری از نیمه تمام ماندن طرح ها برای دولت های آینده است که خود، خدمتی قابل توجه به شمار می رود.

احداث ‌هزار و ۴۳۶ کیلومتر راه طی ۷ سال در آذربایجان‌غربی عنوان گزارش دیگری از مرکز ارومیه است که با این مقدمه آغاز شده است: دولت تدبیر و امید در راستای ادامه روند توسعه کشور، یک‌هزار و ۴٣۶ کیلومتر راه در آذربایجان‌غربی گسترش داده و احداث کرده است تا روند پیشرفت همچنان در نقاط مختلف کشور بی‌وقفه ادامه داشته باشد.

دولت تدبیر و امید اقدامات ارزنده ای برای توسعه رفاه اجتماعی در سطح جامعه دارد که در این مسیر، بهبود و توسعه جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این روند را تسریع بخشیده و شتاب می دهد.

احداث و توسعه راه‌های روستایی، جاده‌های بین شهری، بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و خدمت‌رسانی بیشتر به مردم، از جمله اقدامات ارزنده دولت یازدهم و دوازدهم در آذربایجان غربی بوده و هزاران کیلومتر از این محورها در این مدت، به بهره برداری رسیده یا در حال ساخت است.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های محروم کشور طی سال‌های قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به ویژه در حوزه راه بود و با وجود قرار داشتن در مرز اروپا و کشوری نظیر ترکیه، وضعیت راه‌های استان به ویژه در خصوص کیفیت، چندان مطلوب به نظر نمی‌رسید.

دولت تدبیر و امید، توجه به توسعه راه را در آذربایجان غربی در دستور کار جدی قرار داد و علاوه بر برنامه‌ریزی در راستای ارتقای شاخص استفاده از مسیر ریلی و مسیر بزرگراهی، با افتتاح ایستگاه راه آهن ارومیه و نقده و همچنین توسعه بزرگراهی و حتی بهبود وضع جاده‌های اصلی، تحول عظیمی را در این نقطه از ایران اسلامی رقم زد.

آذربایجان شرقی

شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در هفت سال اخیر به رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و مالی ناشی از آن، به پویایی و توسعه ولو با سرعت اندک ادامه داده است به همین خاطر خبرنگار ایرنا در تبریز با تهیه گزارشی با عنوان شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در مسیر توسعه این موضوع را از زوایای مختلف در قالب گفت و گو با مسوولان مورد بررسی قرار داده است.

در بخشی از این گزارش می خوانیم: در تبیین توسعه شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی در سال های گذشته، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که تنها در ۲ ماه گذشته طرح های جدید یا توسعه ای واحدهای تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری حدود ۸۳۷ میلیارد تومانی و ۶۴ میلیون یورویی در این شهرک ها به بهره برداری رسیده که رقم چشمگیری محسوب می شود.  

آذربایجان شرقی ۵۶ شهرک و ناحیه صنعتی دارد که ۱۰ مورد از آنها شهرک های خصوصی و تقریبا همه سرمایه گذاری های آن مربوط به بخش خصوصی است، به گونه ای که بنا بر اعلام اخیر محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی، ۴۰ درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک سرمایه گذاری خارجی تبریز متعلق به سرمایه گذاران ترکیه ای است.

شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی از ابتدای دی ماه امسال شاهد افتتاح طرح های جدید یا توسعه ای خوبی در مناطق مختلف استان بوده اند که گام عملی در راستای تحقق جهش تولید و رونق آن محسوب می شود؛ البته بخش عمده این افتتاح ها در دهه فجر امسال روی داد تا شیرینی دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی در کام مردم،  صنعتگران و تولیدکنندگان در عمل معنا شود.

این مرکز همچنین گزارشی تهیه کرده با عنوان حال خوب صنعت و معدن آذربایجان‌شرقی در سال جهش تولید که به بررسی شاخص های آماری بخش صنعت، معدن و تجارت این استان در سال جهش تولید پرداخته است.

در بخشی از این مطلب آمده است: صادرات به عنوان نمود عینی و ملموس رشد همه زیر بخش های صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در سال «جهش تولید» رشد غیرمنتظره ای داشت، به گونه ای که حبیب امین زاده، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، عنوان کرد که صادرات ۳.۲ میلیارد دلاری استان در سال جاری محقق شد که نشان دهنده اهتمام تولیدکنندگان، صنعتگران و صادرکنندگان استان برای تامین ارز مورد نیاز کشور در شرایط دشوار کرونایی و تحریم های غیرقانونی آمریکا و همپیمانانش است.  

در تبیین کیفیت افزایش ارقام صادراتی آذربایجان شرقی باید گفت در حالی که رقم صادرات این خطه در سال گذشته ۲.۴ میلیارد دلار و رشد ۲۵ درصدی برای سال جاری پیش بینی شده بود، فراتر از این رقم در دی ماه امسال محقق شد و پیش بینی می شود که مجموع رقم صادراتی استان در پایان امسال به ۳.۵ میلیارد دلار برسد؛ نکته مهم و شایان توجه آن است که کالاهای تولیدی آذربایجان شرقی به بیش از ۶۰ کشور جهان صادر می شود.  

اقلام صادراتی آذربایجان شرقی در مدت سپری شده از سال جاری شامل سهم ۲۶ درصدی پتروشیمی، قیر و میعانات گازی، ۱۰ درصدی شیرینی و شکلات، ۱۷ درصدی صنایع تبدیلی و محصولات کشاورزی، پنج درصدی مس و کانی های فلزی، ۱۲ درصدی ماشین آلات و ۱۷ درصدی فولاد و مواد چدنی، بیانگر این واقعیت است که محصولات تولیدی استان هم از نظر قیمت و کیفیت و هم زمان تحویل سفارش به عنوان شاخص های اصلی موفقیت صادرات با سایر کشورها در حال رقابت بوده و برای خود جایگاه مناسبی را کسب کرده است.

اردبیل

شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های یکجانبه آمریکا با اینکه چالش‌های جدی را برای دولت پدید آورده است اما این مشکلات باعث توقف گام‌های بزرگی نشد که دولت در مسیر پیشرفت، تعالی و رفع محرومیت از چهره استان اردبیل برداشته است و نمونه این اقدامات در ۵۲۱ طرح افتتاحی دهه فجر ۹۹ در اردبیل تجلی یافت.

خبرنگار ایرنا در این رابطه گزارشی با عنوان افتتاح ۵۲۱ طرح فجر ۹۹، نماد رشد و تعالی اردبیل در شرایط تحریم و کرونا تهیه کرده و نوشته است: خدمات ارایه شده پس از انقلاب در جهت محرومیت زدایی در منطقه محرومی چون اردبیل قابل قیاس با پیش از انقلاب و حاکمیت طاغوت نیست، اقدامات عمرانی  در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی چهره این منطقه را دگرگون کرده و مسیر را برای پیشرفت و توسعه استان اردبیل هموارتر ساخته است.

بنابر آمارهای رسمی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این خدمات برجسته‌تر بوده است که از جمله اقدام‌های صورت گرفته در این راستا می‌توان به توسعه خدمات زیربنایی مانند گازرسانی، طرح‌های عمرانی، توسعه کشاورزی، خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی در نقاط مختلف استان اردبیل اشاره کرد که  همزمان با ایام‌الله فجر ۹۹ در این استان به مرحله بهره برداری رسیده و افتتاح شد.

در میان طرح‌های اجرایی که به مناسبت دهه فجر در استان اردبیل به بهره برداری رسیده و نقش مهمی در تامین انرژی برق استان و کشور داشته است، نخستین  واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان بود که با اعتبار بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال  اجرایی شده است. 

توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان که پس از بهره‌برداری برق مورد نیاز برای هرگونه سرمایه‌گذاری صنعتی را تامین کرده و از این جهت استان هیچ‌گونه دغدغه‌ای در آینده نخواهد داشت.

اصفهان

تبدیل شدن اصفهان به قطب‌های درمانی و دارویی کشور، افزایش تخت‌های بیمارستانی و کاهش مرگ نوزادان و افزایش امید به زندگی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این استان است که مرکز ایرنا پرداختن به این موضوعات را در دستور کار تهیه گزارش با محوریت دستاوردهای دولت تدبیر و امید قرار داده و عنوان قطب درمانی و دارویی شدن اصفهان در کشور رهاورد انقلاب اسلامی را انتخاب کرده است.

در بخشی از مقدمه این گزارش می خوانیم: دستاوردهای کشور در نظام سلامت پس از انقلاب اسلامی، قابل توجه است که آنها را می توان در پوشش سراسری واکسیناسیون، کاهش مرگ و میر کودکان و مادران باردار، توسعه زیرساخت‌ها مانند شبکه‌های بهداشتی و درمانی، افزایش بیمارستان‌ها و تخت های بستری، توسعه بهداشتی بویژه در روستاها، افزایش امید به زندگی، رشد تعداد پزشکان و دانشگاه‌های علوم پزشکی و ارتقای تجهیزات پزشکی و درمانی مشاهده کرد.

کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیر و مشکلات بارداری و زایمان، گسترش شبکه آب آشامیدنی بهداشتی، گسترش بیمارستان ها در ۹۴ درصد شهرها، بی نیازی به پزشکان خارجی، تاسیس بیش از ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور، تولید ۹۵ درصد داروهای موردنیاز در داخل کشور و ریشه‌کنی فلج اطفال و سایر بیماری‌های فراگیر از دیگر رهاوردهای انقلاب اسلامی در سال های گذشته است.

بر اساس شواهد و مدارک موجود در سال های پیش از انقلاب اسلامی حدود ۴۵ درصد از خانوارهای روستایی در استان اصفهان به شبکه های بهداشتی و اماکن عمومی دسترسی داشتند که اکنون به نزدیک ۱۰۰ درصد رسیده است.

از استان اصفهان گزارش دیگری با عنوان رشد ۱۶ برابری آبرسانی در اصفهان رهاورد ۴۲ سال تلاش ماندگار منتشر شده که به واکاوی اقدامات انجام شده در مدت ۴۲ سال دوران انقلاب اسلامی و در ادامه تلاش های دولت تدبیر و امید در رابطه با آبرسانی به نقاط مختلف استان اصفهان پرداخته است.

در قسمتی از این گزارش اشاره شده است: تعداد تصفیه خانه‌های آب شهری ظرف ۴۰ سال اخیر از ۲۷ واحد به ۱۳۹ تصفیه ‌خانه رسیده و تعداد سدهای مخزنی در سطح ایران نیز از ۱۳ سد به ۵۰۰ سد افزایش یافته است.

همچنین تامین آب سالم برای هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور، از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون محقق شده که ۴۴. ۵ درصد آن سهم دولت دوازدهم است، طبق برنامه‌ریزی انجام شده، وزارت نیرو از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون توانسته سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را از نعمت آب سالم و پایدار بهره‌مند سازد. 
عملکرد مقایسه‌ای نشان می‌دهد تا ابتدای دولت یازدهم ۹۰۰ هزار نفر تحت پوشش آبرسانی بهداشتی و پایدار قرار داشتند و بعد از دولت یازدهم با اضافه شدن چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در آغاز دولت دوازدهم، این عدد به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور رسید. 
همچنین از زمان آغاز به‌کار دولت دوازدهم تا نیمه ۱۴۰۰ نیز با آبرسانی به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دیگر قرار است تعداد افراد زیر پوشش آبرسانی بهداشتی و پایدار به رقم ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برسد. دولت تدبیر و امید در مجموع از سال آغاز فعالیت خود تا نیمه ۱۴۰۰ تعداد ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را از نعمت آب سالم و پایدار بهره‌مند خواهد کرد. 

علاوه براین بر اساس عملکرد هشت ساله دولت تدبیر و امید بطور متوسط هر سال یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر جمعیت روستایی از آب سالم و پایدار بهره‌مند شده‌اند. 
تاکنون در دولت تدبیر و امید تعداد ۱۲ هزار و ۴۳۷ روستا از شبکه آب سالم و پایدار بهره‌مند شده‌اند، بر این اساس بطور متوسط هرهفته ۳۳ روستا به شبکه آب سالم و پایدار متصل شده‌ است. 

افزایش طرح‌های دهه‌فجر در اصفهان عبور از سد تحریم و کرونا عنوان گزارش دیگری از این مرکز است که به بهره برداری از ۲ هزار و ۵۴۶ طرح عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی در دهه فجر امسال اشاره کرده است.

در مقدمه این گزارش آمده است: دولت تدبیر و امید در هفت سال اخیر فعالیتش سعی کرد با برنامه ریزی، مطالعه، تخصیص اعتبار و در نهایت افزایش طرح‌های گوناگون مسیر توسعه و پیشرفت در استان‌ها به ویژه در مناطق محروم را هموار کند.

تکمیل و به نتیجه رساندن طرح‌های نیمه تمام به ویژه در هفت سال اخیر به طور فزاینده‌ای بیشتر شد و بهره برداری از طرح‌هایی که سال‌ها در انتظار بودیم امید و نشاط بیشتری به جامعه داد و اصفهان نیز از این دستاورد بی بهره نبود که افتتاح قطار شهری، مصلی بزرگ و ورزشگاه نقش جهان نمودی از این پروژه ها به شمار می‌رود.

اما شرایط امسال به دلیل شیوع ویروس و همه گیری بیماری کووید-۱۹متفاوت از دیگر سال‌ها بود اما با این حال قطار توسعه و افتتاح طرح‌ها متوقف نشد و در بسیاری از بخش‌ها شاهد رشد و جهش تولید بودیم.

پروژه های افتتاح شده در دهه فجر ۹۹ استان اصفهان در بخش‌های گوناگون مانند کشاورزی، منابع طبیعی، آب، ورزش، آموزشی پزشکی و درمانی بود این طرح‌ها به ویژه در شهرستان‌های استان در مقایسه با سال‌های قبل بیشتر شد و این نشان از توجه و اهمیت به مناطق کمتر توسعه یافته نسبت به گذشته دارد.

از استان اصفهان گزارش دیگری با محوریت توسعه بخش کشاورزی و  اقدامات دولت تدبیر و امید در این استان با عنوان ارتقای بخش کشاورزی, ثمره ۷ سال تلاش دولت در اصفهان منتشر شده است که در بخشی از آن می خوانیم: ارتقای زیرساخت‌های کشاورزی در استان اصفهان به‌ویژه در بخش‌های آبیاری، ماشین آلات و ادوات تخصصی پس از انقلاب بیشتر شد و در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید به شکل چشمگیری افزایش یافت.

در هفت سال گذشته (از سال ۹۲ و با آغاز بکار دولت حسن روحانی تاکنون) بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی کشور انجام و در این مدت با این سرمایه‌گذاری حدود ۱۳۰ هزار دستگاه تراکتور، هفت هزار دستگاه کُمباین برنج، سه هزار و ۸۰۰ دستگاه کُمباین غلات و ۲۸۰ هزار ادوات به بخش کشاورزی وارد شد.

همچنین از ابتدای سال جاری تا نیمه نخست مهر بیش از یک هزار و ۴۶۰  میلیارد تومان تسهیلات از محل خط اعتباری شماره هشت مکانیزاسیون کشاورزی به بهره‌برداران تخصیص یافت که این میزان تسهیلات تخصیصی در مقایسه با ۶ ماه سال قبل، سه برابر رشد داشته است.

علاوه بر این در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به گسترش روش‌های جدید آبیاری بیش از گذشته توجه شد به‌گونه‌ای ‌که آن طرح‌ها در مقایسه با هفت سال قبل حدود ۸۱ درصد افزایش یافت، در سال ۹۲ حدود ۶۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر پوشش سامانه‌های جدید قرار گرفت و میزان اکنون به افزون بر ۱۲۳ هزار هکتار رسید.

خراسان رضوی

گسترش خدمات اورژانس هوایی در نقاط مختلف کشور از جمله خراسان رضوی از دستاوردهای مهم و اقدامات ویژه دولت تدبیر و امید ظرف هشت سال اخیر بوده که علاوه بر ارتقا سطح سلامت شهروندان ایرانی، افزایش امید به زندگی را برای حادثه‌دیدگان در مناطق محروم، دور و سخت‌گذر سبب شده است، موضوعی که خبرنگار ایرنا در مشهد مقدس محور گزارشی با عنوان دستاورد انقلاب، گسترش اورژانس هوایی در خراسان رضوی خدمتی امیدآفرین قرار داده است.

گزارش به این مقدمه آغاز شده است: دستاورد چشمگیر تلاش دولت برای گسترش پایگاههای اورژانس هوایی مجهز به بالگرد امداد و کادر درمانی متخصص در چارچوب اجرای “طرح تحول نظام سلامت” تاکنون فعالیت ۴۷ پایگاه اورژانس هوایی در سطح کشور با ۲۳ هزار مورد ماموریت امداد هوایی بوده است. 

سبزوار واقع در غرب استان خراسان رضوی بخاطر موقعیت خاص در مسیر شاهراهی ارتباط زمینی شمال و غرب کشور به مشهدالرضا که سالانه محل رفت و آمد دهها میلیون زائر و مسافر است و همچنین وجود مناطق سخت‌گذر کوهستانی و کویری، به عنوان یکی از نقاط معین امدادرسانی حوادث برای خراسان رضوی و حتی استانهای همجوار مانند خراسان شمالی و سمنان به پایگاه اورژانس هوایی و بالگرد امداد مجهز شد. 

کادر امداد و درمان بالگرد مستقر در پایگاه اورژانس هوایی سبزوار از اواخر سال ۱۳۹۴ تاکنون بطور میانگین سالانه ۶۵ سورتی پرواز امداد و نجات را برای انتقال مصدومان، بیماران وخیم حال و مادران باردار در حوزه جغرافیایی غرب خراسان رضوی انجام داده‌اند که یکی از نتایج آن نجات جان افزون بر ۱۵۰ شهروند مجروح و یا بیمار بدحال در هر سال بوده است.

خراسان جنوبی

افزایش چهار برابری اعتبارات راه خراسان جنوبی عنوان گزارشی است از مرکز بیرجند که به بررسی نقاط جغرافیایی استان خراسان جنوبی به عنوان مسیر ۳ کریدور اصلی کشور و ترانزیتی پرداخته و رشد جهشی دوبانده سازی جاده‌ها با افزایش چهار برابری اعتبارات، کلنگ‌زنی راه آهن بیرجند – یونسی و ساخت راه‌های روستایی را از رهاوردهای تلاش و تدبیر در این حوزه زیرساختی برشمرده است.

در این گزارش آمده است: ۲ کریدور اصلی جنوب به شمال و شرق یعنی راه آسیایی بندر چابهار به مرز سرخس و راه ارتباطی استان‌های جنوب و مرکز کشور به خراسان رضوی و مرزهای شرقی و شمال شرقی از استان خراسان جنوبی عبور می‌کند، با این وجود خراسان جنوبی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه راه‌های دوبانده، راه آهن و پروازهای فرودگاهی محسوب شده و با وجود قرار داشتن در مرز افغانستان وضعیت راه‌هایش مطلوب نبوده، از این روز توسعه کمی و کیفی راه‌های استان در دستور کار دولت تدبیر و امید و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

نتیجه و پیامد خدمات دولت در استان، ارتقای کمی و کیفی شاخص‌های حوزه راه بوده است و مقایسه شرایط موجود استان با آنچه در ابتدای دولت یازدهم داشته‌ایم، این تغییرات را به خوبی نشان می‌دهد به گونه‌ای که در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ۴.۳ درصد طول راه‌های استان در ابتدای دولت یازدهم بزرگراه بود و در این مدت بیش از ۲.۵ برابر رشد داشته است.

توسعه زیرساخت‌ها؛ رهاورد فجر ۹۹ در خراسان جنوبی عنوان گزارش دیگری از این مرکز است که به تشریح اقدامات دولت و بهره برداری از یک هزار و ۹۵۵ طرح عمرانی، اقتصادی و خدماتی همزمان با دهه فجر امسال اشاره کرده و برآورد این دستاوردها پیشرفت استان خراسان جنوبی در حوزه زیرساختی بوده است.

گزارش با این مقدمه شروع شده است: حدود هزار پروژه از مجموع پروژه‌های قابل افتتاح دهه فجر ۹۹ در مناطق روستایی خراسان جنوبی افتتاح شد که نشان از توجه ویژه دولت به مناطق محروم و توسعه روستایی دارد.

خراسان جنوبی بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و با توجه به همپوشانی جمعیت برخوردار در اغلب پروژه‌هایی که افتتاح می‌شود، در مجموع ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از مزایای پروژه‌های عمرانی، خدماتی و اقتصادی بهره‌مند شدند.

نکته قابل توجه دیگر افزایش بیش از ۲۰ درصدی پروژه‌های دهه فجر امسال در خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته است که به وضوح نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید با وجود همه تنگناهای مالی و فشارهای ناشی از تحریم‌ها، تلاش و جدیت برای خدمات‌رسانی به مردم و توسعه همه جانبه کشور را به طور ویژه دنبال می‌کند.

همچنین در راستای محرومیت‌زدایی در حوزه روستایی طرح گازرسانی به ۵۷۶ روستای استان با هزینه ۵۴۲ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۸۸ روستا با پیش‌بینی هزینه ۱۷۷ میلیارد تومان آغاز شد.

به گفته مسوولان این اقدام در تاریخ ۶۰ ساله شرکت گاز بی‌سابقه بوده و هنوز هیچ شرکت گاز استانی موفق به این اقدام و گازدار کردن ۲۷ هزار خانوار روستایی در یک سال نشده است.

همچنین ساخت باند دوم در راه‌های خراسان جنوبی جزو مطالبات دیرینه مردم استان بوده که در سال‌های اخیر با افزایش چهار برابری اعتبارات این حوزه، رشد جهشی داشته و دهه فجر امسال نیز ۹۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی خراسان جنوبی به طور همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی در محور دیهوک – راور افتتاح شد.

سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان در دوران گذار خود از محرومیت قبل از انقلاب به توسعه بعد از انقلاب گردنه‌های سخت را پشت سرگذاشته و اکنون با گام‌های بلند حرکت به سمت اوج توسعه را آغاز کرده است.

در تاریخ قبل از انقلاب سیستان و بلوچستان که چرخی بزنید قصه محرومیت و عدم توسعه که همان نداشتن و کم داشتن‌های ملموس در آب آشامیدنی بهداشتی، راه‌های ارتباطی، برق، مخابرات و سایر زیرساخت‌ها باشد سریال‌وار از جلو چشم می‌گذرد.

 بعد از یادآوری سکانس‌های قبل از انقلاب به بعد از انقلاب اسلامی رجوع کردیم جایی که شعار محرومیت‌زدایی توانست سیستان و بلوچستان را از گردنه‌های سخت توسعه عبور داده و به میدان اصلی نبرد برای مبارزه با محرومیت تبدیل کند.

دولت تدبیر و امید نیز  از بدو شروع بکار با تمرکز بر مزیت‌های مرزی، اقتصاد درون محور، اهمیت دادن به طرح های زیربنایی و اساسی و کارگاه‌های خرد و کوچک و توجه همه جانبه به ظرفیت‌های موجود استان حرکت به سمت توسعه را آغاز کرده و همچنان با قدرت و قوت ادامه می دهد.

دولت در سایه افزایش عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها در طول سال‌های گذشته با اجرای پروژه‌های ملی همچون طرح توسعه بندر چابهار، ساخت راه آهن چابهار– زاهدان– مشهد، ساخت بزرگراه چابهار – زاهدان، گازرسانی، ایجاد کارخانه ها و مجتمع های بزرگ پتروشیمی و فولاد و صدها طرح بزرگ و کوچک سعی کرده غبار محرومیت هر چه سریعتر از چهره سیستان و بلوچستان زدوده و توسعه این استان محقق شود.

این مطلب بخشی از مقدمه گزارشی است با عنوان سیستان و بلوچستان و گام‌های بلند در مسیر اوج توسعه که به بررسی مهمترین اقدامات انجام شده از آغاز انقلاب تاکنون پرداخته است.

فارس

تحقق جهش تولید در فارس در شرایط کرونا و تحریم عنوان گزارشی است مرکز شیراز که به واکاوی مهمترین دستاوردها در شرایط کرونایی و البته تحریم در این استان پرداخته و جزئیات اقدامات انجام شده به همت دولت تدبیر و امید را تشریح کرده است.

در بخشی از این گزارش می خوانیم: هرچند منتقدان دولت شیوع ویروس کرونا و افزایش تحریم‌ها را عاملی برای تعطیلی پروژه‌ها و توقف مسیر توسعه کشور و استان فارس عنوان می‌کنند اما آمارها نشان می‌دهد تعداد پروژه‌های افتتاح شده در دهه فجر سال ۱۳۹۹ نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته و جهش تولید محقق شده است.

آمارها نشان دهنده آن است که دولت تدبیر و امید در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، گشایش اقتصادی، رونق تولید و مقابله با روند شیوع ویروس کرونا، مسیر توسعه و محرومیت‌زدایی را بهتر از گذشته طی کرده است.
تعداد پروژه‌های افتتاح شده استان فارس در دهه فجر سال ۱۳۹۱ آخرین دهه فجر فعالیت دولت دهم، ۷۶۶ پروژه با اعتبار ۳۸ هزار و ۱۴۵ میلیارد ریال بوده در حالی که در دهه فجر سال ۱۳۹۹، یک هزار و ۱۴۶ پروژه با اعتبار ۲۳۸ هزار و ۶۹۴ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

لرستان

خبرنگار ایرنا در مرکز خرم آباد هم در گزارشی با عنوان تحولات مناطق عشایری لرستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا به ذکر آماری از جامعه عشایری و میزان تولیدات سالانه این قشر پرداخته و در ادامه اقدامات انجام شده در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را تشریح کرده است که در بخشی از آن آمده است: 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات قابل قبولی برای توسعه فعالیت های عشایر استان انجام شد که از جمله آن می توان به  احداث، مرمت و نگهداری راههای عشایری در قالب چهار هزار و ۵۶۰ کیلومتر با اعتبار ۲۰۵ میلیارد و ۹۸۱ میلیون ریال و تامین آب شرب ۲۰۰ کانون عشایری با اعتبار ۶۹ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال اشاره کرد.

تامین آب شرب سیار هفت هزار خانوار با اعتبار ۲۸ میلیارد و ۶۸۲ میلیون ریال، احداث ۵۰ جایگاه توزیع گاز با اعتبار سه میلیارد و ۱۸۲ میلیون ریال، احداث چهار ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی با اعتبار ۲۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال، احداث ۴۰ باب استخر و ذخیره آب کشاورزی با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال از دیگر طرح های اجرایی انقلاب برای مردم عشایری لرستان است.

 احداث ۸۰۰ دهنه چشمه و آبشخور دامی با اعتبار ۶ میلیارد و ۷۴۳ میلیون ریال، حفر ۱۰۰ حلقه چاه با اعتبار هشت میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال، احداث ۲۰۰ باب سرویس بهداشتی با اعتبار یک میلیارد و ۳۷۱ میلیون ریال و حمل سوخت فسیلی به مناطق عشایری برای بهره مندی ۱۱۰ هزارخانوار با اعتبار سه میلیارد و ۹۴۶ میلیون ریال نیز از دستاوردهای انقلاب برای مردم مناطق عشایری استان لرستان به شمار می رود.

کردستان

سقز روی باند پرواز عنوان گزارشی است که خبرنگار ایرنا در مرکز سنندج برای گزارش خود انتخاب کرده و مهمترین اقدامات دولت را در زمینه توسعه زیرساخت های ارتباطی کردستان تشریح کرده است.

گزارش با این مقدمه آغاز شده است: سال ۱۳۸۴ که عملیات احداث فرودگاه سقز آغاز شد تا یکی از آرزوی‌های مردم شمال کردستان برای پرواز محقق شود اما گویی گام اول تحقق این آمال ۱۵ سال به طول می‌انجامید که امروز با تدبیر دولت امیدها برای تحقق آرزوی پرواز سقزی‌ها در پایان بهار ۱۴۰۰ به خاطره‌ای شیرین تبدیل شود.

توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کردستان همواره در خدمت هفته ساله دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته به طوریکه در این مدت بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حوزه‌های مختلف راهسازی این استان از جمله تداوم عملیات احداث راه‌آهن و توسعه ۲۲ درصدی راه‌های بین شهری اصلی و فرعی سرمایه گذاری شده است.

این توجه تنها به راه‌های زمینی و آهنی نبوده بلکه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی حمل و نقل هوایی استان نیز در کانون مدیریت و برنامه ریزی مجموعه دولت در کردستان قرار گرفت تا این خطه بتواند در شمار معدود استان‌های دارای ۲ فرودگاه قرار بگیرد.

سقز پس از سنندج به عنوان دومین نقطه استان کردستان شاهد احداث طرح فرودگاهی است که اجرای این طرح در سال ۱۳۸۴ آغاز شد و قرار بود در عرض سه سال کار عملیاتی به بهره‌برداری برسد اما با وجود سپری شدن هفت سال تا سال ۱۳۹۲ ، نه تنها این وعده محقق نشد بلکه تنها شاهد پیشرفت هشت درصدی بود و توقف چند باره این طرح باعث شد که در سال ۱۳۹۵ از دستور کار خارج شود اما به همت مسوولان مجددا از سال ۱۳۹۶ از سر گرفته شد.

از سال ۱۳۹۲ همزمان با شروع ماموریت دولت تدبیر و امید اتمام این فرودگاه در قالب توسعه‌ طرح‌های زیر ساختی حمل و نقل استان قرار گرفت و تمرکز بر بهره برداری از آن در سال ۱۳۹۶ بیشتر شد به طوریکه پیشرفت فیزیکی آن از هشت درصد ابتدای این دولت هم اکنون به ۵۴ درصد رسیده است.

کرمان

ریل‌گذاری صنعتی بردسیر کرمان در سایه تحریم عنوان گزارشی است از مرکز کرمان که در آن به ظرفیت های منطقه بردسیر و توجه خاص مسوولان، فعالان و سرمایه گذاران بخش صنایع فولادی پرداخته شده است.

در این گزارش آمده است: صنایع و معادن همزمان با شدیدترین تحریم ها علیه کشور، در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارند لذا دولت و بخش خصوصی با حمایت از این حوزه به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و اشتغالزایی، در راستای رفع چالش‌های زندگی مردم استان کرمان و مقابله با تحریم‌ها گام برداشته‌اند.

سیاست‌های حاکمیت و دولت و همچنین اسناد بالادستی در زمان اوج تحریم های اقتصادی بر جهش تولید و صادرات غیر نفتی متمرکز شده و بزرگترین ظرفیت کشور در این حوزه برای مقابله با تحریم ها معادن محسوب می شوند که با تولید مواد خام به عنوان نقطه آغازین زنجیره ارزش افزوده، خوراک بسیاری از صنایع فلزی و غیرفلزی را درون ایران تامین می کنند و در صورت توسعه می توانند فواید بسیاری برای اقتصاد کشور داشته باشند.

اما استان کرمان به عنوان بهشت معادن ایران ۴۰ درصد ذخایر و تولیدات این حوزه را در اختیار دارد و صنایع فولادی به عنوان قلب تپنده اقتصاد استان طی این سال ها توانسته علاوه بر توسعه بر مبنای تکمیل زنجیره ارزش افزوده از معدن تا نورد و شمش، بیشترین ظرفیت های معدنی را در این خطه به خود اختصاص دهند.

کهگیلویه و بویراحمد

شکوه خدمت در کهگیلویه و بویراحمد در دهه فجر باوجود تحریم ها و کرونا عنوان گزارشی است از مرکز یاسوج که به دستاوردهای دولت تدبیر و امید که در دهه فجر امسال به ثمر نشست و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از مزایای طرح ها بهره مند شدند، پرداخته است.

خبرنگار در گزارش خود نوشته است: امسال ریل توسعه خدمات شکوهمند دولت هموار تر از سال‌های گذشته بود و در دهه مبارک فجر ۲۵۰ طرح عمرانی و اقتصادی در حوزه های مختلف در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح و کلنگ زنی شد و شکوه خدمت دولت را بیش از پیش نمایش داد.

خدمات دولت در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته و ظرف حدود یک سال گذشته افزون بر ۲ هزار مسکن برای روستاییان آماده شده و ۱۵۰۰ مورد دیگر نیز تا پایان دولت تکمیل می شوند به طوری که می توان گفت که در این دولت یک و نیم برابر ۳۵ سال گذشته در حوزه مسکن این استان خدمات ارائه شده است.

از سال ۹۲ تاکنون در زمینه بزرگراه ها میزان بزرگراه ها از ۵۰ کیلومتر به ۴۲۰ کیلومتر در استان رسیده و بیش از ۴۰۰ کیلومتر دیگر در دست اجراست.

قطار توسعه و پیشرفت در حوزه های دیگر همچون درمان، آب و سد سازی، کشاورزی، صنعت و غیره در کهگیلویه و بویراحمد بسیار پرشتاب تر از سال های گذشته راه خود را به پیش می برد.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا