اخبار

مازنی: باید جبهه های سیاسی دائمی تشکیل شود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، احمد مازنی روز پنجشنبه در نوزدهمین کنگره حزب مردم سالاری با بیان اینکه حدود ۱۱۰ حزب مصوب داریم، گفت: متاسفانه نظام سیاسی کشور با تحزب و با کار حزبی چندان تناسب و هماهنگی ندارد حتی می‌شود گفت در ایران نظام سیاسی به نوعی ضدتحزب و ارکان تشکیلاتی است.

وی افزود: از سویی برای احزاب ایجاد موانع می‌شود و از سوی دیگر حزبی نبودن به لحاظ فرهنگی در جامعه ما یک ضد ارزش تلقی می‌شود و افراد می گویند عضو هیچ حزب و گروهی نیستم و این امتیاز تلقی می‌شود که انسان گرایش سیاسی و حزبی نداشته باشد.

نماینده مردم تهران در دوره دهم مجلس با بیان اینکه بدون تعریف درستی و مشخص برای احزاب، افراد محوریت می‌یابند گفت: در  این حالت هر کس صدای بلندتری داشته و شعارهای عوام پسندتری بدهد، جایگاه پیدا می‌کند. در حالی حزب مهمترین حلقه وصل زنجیر دموکراسی است که ما در نظام انتخاباتی فاقد آن هستیم.

وی یادآور شد: در یک نظام سیاسی مردم‌سالار حزب یک حلقه بسیار مهم برای وصل شدن زنجیره مردم به حاکمیت است ولی متاسفانه در اصلاح قانون انتخابات در ادوار مختلف یا نخواستند یا نتوانستند در اصلاح قانون، حزبی شدن انتخابات را قانونی کنند.

مازنی افزود: در قانون انتخابات کسی نسبت به پیمانی که در قانون اساسی بین مردم و حاکمیت بسته شده پایبند نیست چون قانون ما قانون حزبی نیست و کسانی هستند که زنبیل خود را جای دیگری گذاشته‌اند. این یکی از دلایل مهم حزبی نشدن فعالیت سیاسی در ایران است. 
این فعال اصلاح طلب ادامه داد: تا جایی که من اطلاع دارم تقریبا اکثر قریب به اتفاق شخصیت‌های تاثیرگذار و سیاسی ایران از ابتدای انقلاب تا امروز معتقد به حزبی شدن اداره کشور هستند. بجز عده قلیلی که به لحاظ کیفیت هم موقعیتی و ویژگی خاصی ندارند و نظرات آنها طرفدار زیادی ندارد، بخش زیادی از جریان اصولگرا و همه جریان اصلاح طلب حزبی شدن اداره کشور را مطلوب و ضروری می دانند.

وی ادامه داد: بیشتر احزاب و افراد تاثیرگذار کشور معتقدند که ۳ الی ۴ حزب بزرگ و اساسی در کشور شکل بگیرد و این احزاب برای اداره کشور برنامه بدهند و پاسخگو باشند، اما نمی‌دانم چرا اراده لازم برای تحقق این مطالبه و  موضوعی که همه به آن رسیده‌اند شکل نمی گیرد و چرا محقق نمی‌شود؟
مازنی افزود: ریشه و فلسفه تشکیل شورای گفت‌وگوی ملی در مجلس دهم همین موضوعات بود که بزرگان هر دو جناح این مسائل را حل کنند. هدف این بود که همه جناح‌ها کنار هم قرار بگیرند و به یک نتیجه واحد برسند.

این فعال اصلاح طلب برخی اختلافات درون احزاب را بچگانه خواند و اظهار کرد: از کسانی که در این جلسه حضور دارند خواهش می کنم صدای من را به احزابی که اختلاف دارند برسانند که از اختلافات کودکانه خود دست بردارند. این دعوا اولویت‌های ما نیست. اگر بتوانیم باید بر اساس کف خواسته‌ها، همدلی ها را افزایش دهیم.

مازنی با اشاره به تشکیل نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان گفت: حتماً نقد جدی و اشکالاتی بر جبهه اصلاح طلبان ایران وارد است ولی باید همین را تقویت کنیم و ذیل این جبهه، فراکسیون‌های مختلفی از احزاب هم‌سوتر شکل بگیرد که با هم رقابت کنند و کاندیداهای حزبی خود را به جامعه معرفی کنند.

وی افزود: این فراکسیون‌ها ذیل جبهه‌ای نیروهایشان را آموزش بدهند و در این جهت حرکت کنند، در جبهه اصولگرایی هم همینطور عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه پیشنهادم ایجاد جبهه های دائمی است نه انتخاباتی و فصلی، افزود: فکر می‌کنم گام اول برای تحزب اساسی این است که ما به جبهه ها اهمیت بدهیم و اینها مشکلات را طرح و در جهت برطرف کردن آن حرکت کنند.

مازنی خاطرنشان کرد: من با اصل بازنگری در قانون اساسی مخالف نیستم اما در شرایط کنونی معتقدم مسئله ما بیش از آنکه اصلاح قانون اساسی باشد اجرای درست قانون اساسی و تفسیر درست آن است. قانون اساسی سلیقه‌ای تفسیر می‌شود و رویکردها، نگاه‌ها و فرهنگ سیاسی مشکل دارد.

این فعال اصلاح طلب گفت: بعد از مشروطه دیدیم که قاجاریه با مشروطه چه کردند. از درون مشروطه رضاخان درآمد و محمدرضاشاه تا وقتی که جوان بود و قدرت نداشت سعی می‌کرد که در چارچوب مشروطه سلطنت کند، بعد از مدتی گفت که شما نمی فهمید و فقط من میفهمم. 
نماینده پیشین مجلس ادامه داد: واقعیتی که در مقام عمل با آن مواجه هستیم این است که ما قانون اساسی را مثل کتاب مقدس روی طاقچه گذاشته ایم.

مازنی درباره نگاه حاکم بر حقوق زنان عنوان کرد: مطالبات خود را به دوچرخه سواری زنان تقلیل ندهیم.  مگر برای وزیر شدن زنان در قانون اساسی مانعی داریم؟ در مجمع تشخیص مگر قرار بود  زنان نباشند؟ بنابراین مسئله ما تنها دوچرخه سواری و به ورزشگاه رفتن زنان نیست. زنان باید بتوانند کاندیدای ریاست جمهوری شوند.
این فعال اصلاح طلب افزود:   در هیچ جای قانون اساسی نداریم که خبرگان رهبری باید مرد و حوزوی باشند. خبرگان باید منتخب ملت باشند. یعنی خبرگان منتخب ملت می‌توانند از رشته‌های مختلف باشند. افراد خبره در حوزه‌های نظامی، جامعه شناسی، کارشناس مسائل بین الملل، فقیه، زن، مرد و پیر و جوان باید بتوانند در مجلس خبرگان رهبری مردم را نمایندگی کنند.

مازنی بیان کرد: الان نگران دوچرخه سواری بانوان هستیم ولی به کلیات عهد ملت و قانون اساسی با حکومت توجه نمی‌کنیم. قانون اساسی و نیتی که در اندیشه‌های امام(ره) جاری بود و بابت آن هزینه داده ایم. چرا برای آن نگران نیستیم و چرا اصل بیست و هفتم قانون اساسی اجرا نمی‌شود؟ چرا مردم اجازه تجمعات و راهپیمایی وجود ندارد و این محدودیت‌ها برای چیست؟ لذا تمام دغدغه های دوستان ما در مورد دوچرخه سواری و امثالهم محترم است و باید مورد توجه قرار گیرد، اما نباید مطالبات مهم مردم را تقلیل دهیم.

نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه کلی گویی درباره بازنگری کمکی نمی‌کند،خاطرنشان کرد:  به همین دلیل من بر روی اجرای صحیح همین قانون و پرهیز از تفسیر سلیقه‌ای آن قانون اساسی اصرار دارم. 

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه با کاهش مشارکت بحث شیرین انتخابات تلخ شده است، یادآور شد: مهمترین مسئله انتخابات موانع مشارکت مردم است. مردم چرا با صندوق رای قهر کرده اند؟ من فکر می‌کنم در حال حاضر این مسئله جناحی نیست و همه اتفاق نظر دارند که در ۱۴۰۰ می توانند تاثیر داشته باشند. مثلا در  بحث ویروس کرونا اصولگرا و اصلاح‌طلب جان خود را دوست دارد و سلامت ملت برایشان مهم است.
این فعال اصلاح طلب گفت: بر اساس بررسی‌ها و تحقیقاتی که داشتیم، پیشنهادهایی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک مطرح شد اما تا الان به نتیجه نرسیده است.
وی با بیان اینکه انتخابات در هیچ جای دنیا به صورت دستی برگزار نمی‌شود، گفت: اینکه انتخابات در چند روز برگزار شود مسئله مهمی است. کره جنوبی انتخابات خود را در ۵ روز برگزار کرد، روسیه در ۷ روز و در آمریکا انتخابات دوماه به طول انجامید. چه ایرادی دارد انتخابات ما الکترونیکی و در چند روز انجام شود؟

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا