اخبار

بازتاب سفر هیات پارلمانی ایران به باکو در رسانه های جمهوری آذربایجان

  به گزارش ایرنا، “مجتبی ذوالنور” و هیات همراه در جریان سفر دو روزه به باکو که از سه شنبه گذشته آغاز شده با “صاحبه غفاراوا ” رییس مجلی ملی، “جیهون بایرام اف” وزیر امور خارجه، روسای کمیسیون های امور امنیتی، دفاعی و مبارزه با فساد و نیز  روابط بین المللی و ارتباطات بین پارلمانی مجلس ملی و  “حکمت حاجی اف” مسوول روابط بین المللی دفتر ریاست جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

  خبرگزاری رسمی آذرتاج در گزارشی درباره دیدار هیات مجلس شورای اسلامی ایران با رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نوشت: “صاحبه غفاراوا” رییس مجلس ملی توسعه همکاری های همه جانبه جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را مطابق منافع مردم هر دو کشور عنوان کرد.

  بنا به این گزارش، وی همچنین سفرهای متقابل روسای جمهوری آذربایجان و ایران و اسناد امضا شده در جریان این سفرها را مهم دانست و اظهار داشت: گفتگوی سیاسی پیگیرانه تاثیر مثبتی بر زمینه های اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه دو کشور داشته است.

   بنا بر این گزارش، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران نیز علاقه مندی جمهوری اسلامی ایران برای تعمیق روابط با جمهوری آذربایجان در حوزه های مختلف را مورد تاکید قرار داد.

 آذرتاج در گزارش دیگری به انعکاس دیدار رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و هیات همراه با “جیهون بایرام اف” وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان پرداخت.

  بنا به این گزارش، در این دیدار اعلام شد، مجالس جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان می توانند به توسعه روابط دو کشور در حوزه های مختلف کمک کنند و وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ابراز اطمینان کرد که سفر هیات مجلس شورای اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان به توسعه روابط سطح بالای دو کشور کمک خواهد کرد.

  این گزارش می افزاید: در این دیدار همچنین شرایط جدید ایجاد شده در منطقه پس از درگیریهای اخیر در قره باغ و آزادسازی سرزمین های اشغال شده جمهوری آذربایجان و فرصت های جدید برای همکاری دو کشور و اجرای طرح های اقتصادی مشترک مورد تاکید قرار گرفته و نیز از تعاملات باکو و تهران در سطح بین المللی ابراز رضایت شد.

  خبرگزاری “آپا” نیز در گزارشی درباره دیدار هیان مجلس شورای اسلامی با رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نوشت: غفاراوا با اشاره به حمایت دائمی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و بخصوص در جریان درگیری های اخیر ۴۴ روزه در قره باغ، از طرف خود و به نمایندگی از مجلس ملی جمهوری آذربایجان از دولت و ملت ایران تشکر کرد.

 بنابر این گزارش، ذوالنور نیز حمایت های جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را مورد اشاره قرار داد وآمادگی ایران برای مشارکت فعال در پاکسازی مین در سرزمین‌های آزاد شده جمهوری آذربایجان در قره باغ و  امور عمرانی و نیز بازسازی اماکن دینی در این منطقه را اعلام کرد.

 پایگاه خبری “آذپرس” نیز در گزارشی با اشاره به دیدار “جیهون بایرام اف” وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران و هیات همراه نوشت: در این دیدار اعلام شد، ظرفیت زیادی برای توسعه بیشتر همکاری‌های دو کشور وجود دارد.

  بنا به این گزارش، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ابراز اطمینان کرد که سفر هیات مجلس شورای اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان به توسعه روابط سطح بالای دو کشور کمک خواهد کرد.

 آذپرس افزود: در این دیدار همچنین شرایط جدید ایجاد شده در منطقه پس از درگیری‌های اخیر در قره باغ  و آزادسازی سرزمین‌های اشغال شده جمهوری آذربایجان و فرصت‌های جدید برای همکاری دو کشور و اجرای طرح‌های اقتصادی مشترک مورد تاکید قرار گرفته و نیز از تعاملات باکو و تهران در سطح بین‌المللی ابراز رضایت شد.

 خبرگزاری “اورآسیا” نیز در گزارشی با عنوان “رییس مجلس ملی در رابطه با حمایت ایران از جمهوری آذربایجان ابراز قدردانی کرد” نوشت: صاحبه غفاراوا در دیدار با مجتبی ذوالنور و هیات همراه حمایت دائمی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و بخصوص در جریان درگیری های اخیر ۴۴ روزه در قره باغ، از طرف خود و به نمایندگی از مجلس ملی جمهوری آذربایجان از دولت و ملت ایران تشکر کرد.

 وی با ابراز رضایت از روابط بین پارلمانی جمهوری آذربایجان و  جمهوری اسلامی ایران، فعالیت گروه‌های دوستی را قابل تقدیر خواند و بر ضرورت تماس‌های مستمر این گروه‌ها تاکید کرد.

بنا به این گزارش، ذوالنور حمایت های جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیانیه های مسوولان ایران در جریان درگیری‌های اخیر در قره باغ نیز حاکی از این واقعیت است.

 خبرگزاری “ترند” نیز در گزارش های جداگانه ای به انعکاس دیدار رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران با  روسای کمیسیون های امور امنیتی، دفاعی و مبارزه با فساد  و نیز  روابط بین المللی و ارتباطات بین پارلمانی مجلس ملی جمهوری آذربایجان و بررسی راهکارهای تقویت روابط بین پارلمانی و نقش مجالس دو کشور در بسط همکاری ها در حوزه های مختلف پرداخت.

همچنین شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان نیز در گزارش های خبری دو روز اخیر خود سفر هیات مجلس شورای اسلامی ایران به باکو و دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان را انعکاس دادند.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا