اخبار

کارشناس آلمانی: سیاست آمریکا در قبال ایران نوعی اخاذی است

به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن به پایان مهلت تعیین شده از سوی ایران به آمریکا برای برداشتن تحریم های یکجانبه، رسانه های آلمانی به گمانه زنی در خصوص آینده توافق هسته ای ایران پرداخته اند. در این میان یک کارشناس رسانه و نویسنده آلمانی با انتقاد از رسانه های جریان غالب در غرب که به دیده انکار به حق مسلم ایران در دفاع از منافعش می نگرند، سیاست های آمریکا را به باد انتقاد گرفته است.

«توماس روپر» در گزارشی که امروز (چهارشنبه) در تارنمای خود با نام «آنتی اشپیگل» منتشر کرده، آورده است: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸میلادی (۱۳۹۷) توافق هسته ای با ایران را نقض و تحریم های سنگینی را علیه این کشور اعمال کرد. امید بر این بود که «جو بایدن» جانشین او به این توافق بازگردد، اما این امید تاکنون محقق نشده است.

آمریکا ناقض برجام است

توافق هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ در وین، بندی برای خروج هیچیک از امضاکنندگان از آن ندارد. پس از آنکه آمریکا تعهدات خود را نقض کرد رسانه ها از آن با عنوان «خروج یکجانبه از توافق» یاد کردند. این یک نامگذاری بسیار مودبانه برای نقض نه تنها یک معاهده بین المللی، بلکه حتی قوانین بین المللی است، زیرا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به این توافق شکلی بین المللی داده است.

جالب اینجاست رسانه ها که معمولاً فرصتی را برای انتقاد از ترامپ از دست نمی دهند و به خوبی در مورد نقض قوانین بین المللی توسط او صحبت می کنند این بار دم از خروج یک جانبه ایالات متحده می زنند و هیچ اشاره ای به نقض آشکار قوانین بین المللی از سوی امریکا نمی کنند.

از دیگر سو، جو بایدن در مبارزات انتخاباتی اظهار داشت می تواند توافق هسته ای را که در زمان وی به عنوان معاون اول رئیس جمهوری مورد مذاکره قرار گرفته بود، به حال قبل بازگرداند. او همانطور که نشان داد، مثلاً با موافقتش برای تمدید قرارداد «نیو استارت» با روسیه، تصمیم خود را به سرعت عملی کرد. اما گویا او در مورد ایران عجله ای ندارد.

در این توافق هسته ای شرط شده است که اگر سایر طرف های قرارداد به تعهدات خود پایبند نباشند، ایران دیگر مجبور به اجرای تعهداتی که عهده دار شده است، نخواهد بود. این اتفاق زمانی رخ داد که ایالات متحده توافق را زیر پا گذاشت و تحریم های سختی را اعمال کرد. رسانه ها و سیاستمداران غربی این بخش را کتمان می کنند و در عوض گزارش می دهند که ایران توافق را نقض کرده و دوباره اوانیوم را به میزان بیشتری از آنچه در توافق پیش بینی شده غنی سازی می کند.

تغییر دولت در آمریکا در واقع فرصتی برای چرخش سیاست غرب و رسانه ها و در نهایت گزارش صادقانه از این توافق است. این صداقت ممکن است فشار سیاسی را به بایدن وارد کند تا ایالات متحده را دوباره به این توافق بازگرداند. ایران یک سال کامل منتظر ماند تا واکنش نشان دهد و سپس تنها با قدم های بسیار کوچک تعهدات خود را کاهش داد. اما دوباره تکرار می کنم: این توافق پس از نقض از سوی ایالات متحده به ایران اجازه چنین گام هایی را می داد.

حق با چه کسی است؟

ایران پلی برای بایدن ساخته است که از یک طرف به او فرصت بازگشت به توافق را می دهد و از طرف دیگر او را نیز تحت فشار قرار می دهد. اگر آمریکا تا ۲۱ فوریه (سوم اسفند) یک ماه پس از مراسم تحلیف بایدن به توافق بازنگردد و تحریم ها را لغو نکند، ایران بازرسی از تأسیسات هسته ای خود را بسیار دشوارتر خواهد کرد. یک هفته پیش اشپیگل در مقاله ای که نسبت به استانداردهای این نشریه بسیار صادقانه بود، گزارشی در مورد ایران نوشت.  

بایدن اکنون خواستار این است که ایران قبل از بازگشت ایالات متحده به توافق ابتدا به تعهدات خود عمل کند. اشپیگل در این رابطه نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اخیراً از بایدن خواسته است که به توافق برگردد. سپس کشورش مجدداً کاملاً به تمام تعهدات خود عمل خواهد کرد. بایدن نیز به نوبه خود، اعلام کرده که اگر ایران مجدداً به تعهدات خود پایبند باشد، آمریکا باز خواهد گشت. اما همانطور که رهبری ایران بارها تاکید کرده تهران پیش از هر چیز خواهان لغو همه تحریم ها است.

اما از آنجا که خواننده اشپیگل نمی داند که این “خروج” از توافق نبوده است، بلکه نقض قرارداد توسط ایالات متحده آمریکا بوده و بر اساس توافق، در صورت نقض تعهدات طرف قرارداد، ایران دیگر به تعهدات خود متعهد نیست از رفتار بایدن خشمگین نمی شود. به هر روی بایدن سیاست های ترامپ را ادامه می دهد و رسانه ها این موضع را پوشش می دهند.

دزدی دریایی آمریکا

اما این همه ماجرا نیست. مجازاتی که ترامپ علیه ایران وضع کرده مغایر با قوانین بین المللی است. رویترز مدعی شده که آمریکا تانکرهای نفتکش ایران را مصادره کرده که این اقدام دزدی دریایی است. به نظر می رسد بایدن می خواهد اوضاع را تشدید کند زیرا او نفت ایرانی ها را که نفتکش ها حمل می کردند فروخته و درآمد آن را به شهروندان آمریکایی داده است. این قطعاً دزدی دریایی است. رویترز در ۱۰ فوریه گزارش داد که دولت آمریکا بیش از یک میلیون بشکه نفت ایران را فروخته است.

به گفته مقامات آمریکایی درآمد حاصل از این فروش، برای جبران خسارت به قربانیان تروریستم دولتی ایران پرداخت می شود و البته این افراد فقط شهروندان ایالات متحده خواهند بود. آنطور که در وب سایت وزارت دادگستری ایالات متحده آمده است این پول همچنین می تواند برای جبران خسارت سربازان آمریکایی که در جنگ های متجاوزانه در افغانستان، عراق و غیره زخمی شده اند استفاده شود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۷ بهمن در واکنش به اقدام اخیر آمریکا در توقیف محموله‌ای نفتی آن را مصداق «دزدی دریایی» خواند و این محموله را متعلق به «بخش خصوصی» دانست.

آنچه واقعا رخ می دهد این است: ایالات متحده در حال جنگ غیرقانونی تجاوزگری است، کشورها را نابود می کند، صدها هزار غیرنظامی بی گناه را می کشد و خسارات سربازان آمریکایی که در این روند زخمی می شوند با پولی که ایالات متحده از طریق فروش نفت ایران به دست می آورد، جبران می شود که آنها نیز درآمد غیرقانونی از راه دزدی دریایی است.

در این میان برخی پرسش ها همچنان بی پاسخ مانده است: رئیس جمهوری ایالات متحده وقتی به دنبال راهی برای کاهش بحران با ایران است چگونه رفتار می کند؟ آیا چنین اقداماتی توسط دولت جدید ایالات متحده نباید به طور خودکار وضعیت را بدتر کند؟

از دیگر سو اگر ایران به این اقدامات واکنش تند نشان دهد، «رسانه های با کیفیت» غربی باز هم دلیلی برای عناوین منفی علیه ایران دارند، زیرا خوانندگان آنها هرگز چیزی از این موارد را نشنیده اند و می توانند به دلیل رفتار نامناسب ایران کاملاً عصبانی شوند.

به گزارش ایرنا، فرصت کمی تا ضرب الاجل مجلس ایران برای لغو تحریم ها از سوی آمریکا باقی مانده است. طبق این مصوبه که به تصویب شورای نگهبان رسیده و به قانون تبدیل شده، در صورت برداشته نشدن تحریم های مالی، بانکی و نفتی آمریکا، دولت موظف خواهد بود سالانه ۱۲ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد ذخیره کند. علاوه بر آن بازرسان آژانس بین المللی اتمی (نه همه آنها) اخراج شده و ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

کاظم غریب آبادی ‌سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، اعلام کرد نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه، روز گذشته تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

غریب آبادی گفت از این پس، همکاریهای ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریمها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا