اخبار

عید انقلاب در مادستان، خالق غول‌های عروسکی و صنعتی

صدای سوت‌ و جیغ و دست و هورا آن چنان گوش‌ها را آزار می‌دهد که تا چند دقیقه بعد به جز سوت، چیز دیگری شنیده نمی‌شود.

تمام محوطه با حفظ شیوه نامه های بهداشتی برای حضور مسئولان صندلی چیده شده که غالبا توسط بچه‌ها اشغال شده‌اند.

 پخش آهنگ‌ آنها را حسابی سر ذوق آورده، اما بر خلاف مراسم‌هایی از این دست، از میان بچه های روستا کسی آهنگ ها را بلد نیست تا با خواننده همراه شود. اینجا، فقط حرکات موزون شیرین و کودکانه موج می‌زند… 

شادی داشتن یک مدرسه تازه با میز و نیمکتهای صاف و بی‌خط و خش و شیرهای آبخوری که چکه نمی‌کند من را همقد دانش آموزان مدرسه روستای «کوزره» کوچک و بازیگوش می‌کند.

مشق انقلاب 

 شادمانه هایشان را در گوشه ای از ذهنم ذخیره کرده‌ام، شاید برای چنین روزی که قرار است از دستاوردهای چهل و دومین عید انقلاب در استان همدان بنویسم.

فارغ از شور و هیاهوی کودکانه، این پروژه ها نمونه هایی از عیدانه انقلاب برای مردمان کهن دیار همدان بود؛ عیدانه هایی که شمار آنها به استناد آمارهای اعلام شده از سوی استاندار همدان به ۶۵۱ می رسد که هر کدام ده ها درد را التیام می‌دهد و صدها کم و کاستی را توسعه و ترقی می‌بخشد و هفت هزار میلیارد تومان برایشان سرمایه گذاری شده است. برای تخریب و نوسازی این مدرسه طبق محاسبات مدیرکل نوسازی مدارس استان همدان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده تا بچه های این روستا به دانش آموزان شهری غبطه نخورند.

به گفته «محمد حسین مرادیان» این مدرسه یکی  از ۱۰ پروژه آموزشی است که  با صرف ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار در نقاط مختلف استان نوسازی شده تا شوق درس خواندن را در بین  فرزندان این مرز و بوم دوچندان کند.

شما هم اگر جای من بودید تماشای چهره های خندان و راضی دانش آموزان را با شادی به ثمر نشستن صدها پروژه کوچک و بزرگ که در دهه فجر افتتاح شده عوض نمی‌کردید.

حتی اگر راه اندازی یک بیمارستان تخصصی و مدرن باشد یا آغاز عملیات احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی و یا ساخت خانه برای نیازمندان حتی هیجان افتتاح نخستین مجموعه اقتصادی تکثیر و پرورش عقرب کشور هم به پای دلخوشی های کوچک کودکان این روستای محروم نمی‌رسد.

فارغ از شور و هیاهوی کودکانه، این پروژه ها نمونه هایی از عیدانه انقلاب برای مردمان کهن دیار همدان بود؛ عیدانه هایی که شمار آنها به استناد آمارهای اعلام شده از سوی استاندار همدان به ۶۵۱ می رسد که هر کدام ده ها درد را التیام می‌دهد و صدها کم و کاستی را توسعه و ترقی می‌بخشد.

 پروژه هایی که به گفته سیدسعید شاهرخی هفت هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برایشان سرمایه گذاری شده تا به ثمر بنشینند و آرام و آهسته رنگ محرومیت را در رنگین کمان فراوانی و رونق محو و بیرنگ کند.

پایان رکود ۱۲ ساله بیمارستان تویسرکان

گل سرسبد پروژه های دهه فجر در پهنه استان همدان بیمارستان ۱۵۴ تختخوابی بود که به دستور رئیس جمهوری همزمان با راه اندازی ۸۳۲ تخت بیمارستانی در استان های خوزستان، تهران، مازندران، خراسان شمالی، کرمان و بوشهر به بهره برداری رسید.

حمیدرضا متین با اشاره به اجرای پنج طرح بزرگ صنعتی در شهرک صنعتی جوکار به مردمان این دیار نوید داد: با بهره برداری از طرحهای یاد شده تا اردیبهشت سال آتی ملایر می تواند عنوان قطب تولید «فروسیلیس» را به القاب خود مانند شهرجهانی انگور و شهرجهانی مبل و منبت اضافه می کند.ساخت این مرکز درمانی اگر چه ۱۲ سال به درازا کشید اما افزایش ۲ برابری پذیرش بیماران و پاسخگویی به نیاز مردمان این خطه تا ۳۰ سال آینده را تضمین می کند.

این بیمارستان که به گفته معاون درمانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد تختهایش با احتساب بخش دیالیز و جانبی به ۲۰۰ هم می رسد یکی از صدها پروژه ای است که دولت برای بهره برداری از انها همت مضاعفی داشت.

قاسم جان‌بابایی فرصت را غنیمت شمرد و از تریبون آئین افتتاح این بیمارستان راه اندازی ۱۵ هزار تخت درمانی را تا پایان دولت به استان های مرزی و محروم کشور مژده داد.

و من ناخودآگاه به یاد صدها کارگر این شهر می افتم که هر سال در جدال با گردوهای سفت و سمج از درختان بالا بلند گردو سقوط می‌کنند؛ شاید این بیمارستان مرهمی بر زخمهای گردوچینها باشد.

رویش نگین فروسیلیس خاورمیانه

ساخت بزرگترین کارخانه تولید «فروسیلیسیوم» منطقه خاورمیانه در شهرستان ملایر پروژه بزرگ دیگری بود که در عید انقلاب آغاز شد و طبق حساب و کتابهای رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان تا سال ۱۴۰۲ تکمیل می شود.

حمیدرضا متین با اشاره به اجرای پنج طرح بزرگ صنعتی در شهرک صنعتی جوکار به مردمان این دیار نوید داد: با بهره برداری از طرحهای یاد شده تا اردیبهشت سال آتی ملایر عنوان قطب تولید «فروسیلیس» را به القاب خود مانند شهرجهانی انگور و شهرجهانی مبل و منبت اضافه می کند.

هفت طرح تعاونی روشنای هفت آبادی 

هفت طرح تعاونی در حوزه اشتغال روستایی و عشایری استان همدان نیز در عید انقلاب بهره برداری  شد اگرچه این طرحها به بزرگی جهش صنعت فروسیلیس نبود اما در نوع خود قابل ستایش بود به طوری که در آیینی ملی با دستور رییس جمهوری همزمان با ۱۴۲ هزار و ۳۵۸ طرح در سراسر کشور افتتاح شد.

آنگونه که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در آیین بهره برداری از این واحدهای تولیدی توضیح می‌داد روی هم رفته ۱۲ میلیارد تومان اعتبار در این راستا هزینه شده و توانسته برای ۸۵ نفر از جوانان روستاهای امیرآباد، خورونده، ورقستان، خنجرآباد، جامیشلو و گل‌آباد را مشغول به کار کند.

شغلهایی کوچک که امیدهای بزرگی برای روشن ماندن چراغ روستا می‌آفریند تا زن و مرد روستایی هویتش را در حاشیه نشینی شهرها و شغلهای کاذب گم نکند.

کودکان انقلاب خالق غول های عروسکی

هرچند استان همدان در ساخت نیروگاه ها تجربه شیرینی ندارد و ده ها فروچاله و دشت خشکیده این استان را محصول نامبارک تنها نیروگاه مستقر در این منطقه می دانند اما بر اساس وعده مسئولان نیروگاه جدید دوستدار محیط زیست است و قرار نیست سفره های آب زیرزمینی را ببلعد بلکه از پساب تصفیه خانه شهر ملایر سیراب می‌شود.عروسکهای غول پیکر به نامهای باد و پروانه هم در عید انقلاب رونمایی شدند، این غولهای عروسکی را کودکان عضو کانون پرورش  فکری با کمک مربیان خلاقشان ساخته  بودند تا سهمی در شادمانه پیروزی انقلاب داشته باشند.

طبق اعلام مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان امسال پنج عروسک غول پیکر و چهار سردیس با کوشش هنرمندان کوچک همدانی ساخته شده و در برنامه های مختلف هنری شادی و خنده را به کودکان این دیار هدیه می‌دهد.

تلخ و شیرینهای جهش صنعت برق 

 نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی را هم می‌توانیم طرحی غول پیکر محسوب کنیم چرا که مسئولان استان ماه ها برای اخذ مجوزش دوندگی کرده بودند و به میمنت عید انقلاب تکاپوی  آنها به نتیجه رسید.

کلنگ ساخت این نیروگاه را مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور در منطقه جوکار از توابع ملایر به زمین زد، پروژه ای با سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد تومان که دست‌کم می تواند برای یک هزار نفر شغل ایجاد کند.

هرچند استان همدان در ساخت نیروگاه ها تجربه شیرینی ندارد و ده ها فروچاله و دشت خشکیده این استان را محصول نامبارک تنها نیروگاه مستقر در این منطقه می دانند اما بر اساس وعده مسئولان نیروگاه جدید دوستدار محیط زیست است و قرار نیست سفره های آب زیرزمینی را ببلعد بلکه از پساب تصفیه خانه شهر ملایر سیراب می‌شود.

سقفی برای زندگی  

عیدانه انقلاب به مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی کلید ۸۳ واحد مسکونی بود.

از این تعداد۴۰ واحد مسکونی به خانوادهای روستایی تحت حمایت کمیته امداد امام (ره) و ۴۳ واحد نیز به توانیابان بهزیستی واگذار شد تا این افراد هم طعم شیرین خانه شدن را بچشند.

 واحد پرورش عقرب با ظرفیت ۲۰ هزار قطعه وسرمایه گذاری سه میلیارد تومان در روستای تاوه از توابع شهرستان فامنین احداث شده است. این واحد در دهه فجر با حضور مسئولان افتتاح شد تا ثابت کند زهر عقرب را هم می‌توان به زر تبدیل کرد و لابه لای مشکلات اقتصادی و تحریمها تجارتی نوین بدون وابستگی به بیگانگان راه اندازی کرد.از نام بردن تک تک دستاوردهای انقلاب در استان همدان اجتناب می‌کنم اما نمی‌توانم همت اهالی روستای خورنده از توابع شهرستان رزن را نادیده بگیرم که عزمشان را برای ساخت یک هتل زیبا جزم کرده‌اند.

این طرح گردشگری در یکی از روزهای عید انقلاب در زمینی به وسعت ۲ هزار و ۳۰۰ متر از اراضی این روستای کوچک کلنگ زنی شد و ۱۰میلیارد تومان برای احداث آن هزینه می‌شود.

زهرهای زر اندود 

عقربهای محصور شده در فضای آزمایشگاهی در روستای تاوه از توابع فامنین هم مدام ذهنم را میگزند مبادا که یادم برود از آنها هم تعریف کنم.

این واحد پرورش عقرب با ظرفیت ۲۰ هزار قطعه وسرمایه گذاری سه میلیارد تومان در دهه فجر با حضور مسئولان افتتاح شد تا ثابت کند زهر عقرب را هم می‌توان به زر تبدیل کرد و لابه لای مشکلات اقتصادی و تحریمها تجارتی نوین بدون وابستگی به بیگانگان راه اندازی کرد.

خلاصه اینکه از روزی که خبرنگار شدم یادم هست که همدانی ها برای بهتر زیستن، بهتر بودن و بهتر شدن همیشه در تکاپو بوده‌اند حتی برای رسیدن به آرزوهایی که محال می‌پنداشتند مثل پتروشیمی هگمتانه که پس از ۱۸ سال تاخیر به تازگی افتتاح شد.

مردمان این دیار از آجر رنج‌ها پله می سازند و با ساده‌ترین اتفاقات و جزئیات، دلخوشی‌های کوچک و امنی پس‌انداز کرده و در روزهایی مثل عید انقلاب آنها را سخاوتمندانه خرج می‌کنند.

گزارش: زهرا زارعی

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا