اخبار

یک استاد دانشگاه: گروههای فشار در نبود احزاب قدرتمندتر می‌شوند

دکتر مهدی نجف‌زاده روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا درباره توهین گروهی اندک در مراسم سالگرد ۲۲ بهمن در یکی از شهرهای کشور افزود: وقتی گروههای فشار ابزار اعمال نظر را نیز در اختیار داشته باشند می‌توانند خواسته‌اشان را به تندترین شکل ممکن عملی کنند.  

وی ادامه داد: “حوزه عمومی” مفهومی است که مردم بدون مهابا، ترس، سرخوردگی و لکنت زبان می‌توانند قدرت را نقد کنند و با استفاده از ابزارهای گوناگونی همچون روزنامه، کاریکاتور، سینما و سخنرانی اعتراض خود را علیه حکمرانان بیان کنند و حتی در برخی موارد شخصیت و فرد سیاستمدار را مورد نقد قرار دهند.

این استاد دانشگاه گفت: حوزه عمومی در بسیاری از کشورها توسعه یافته و قدرتمند است بطوری که قانون در این زمینه جایگاهها را مشخص کرده و شهروندان حق دارند سیاستمداران خود را نقد کنند. به همین دلیل بسیاری از نقدهای مطرح شده در آن جوامع جرم تلقی نمی‌شود. 

وی افزود: از منظر مطالعات علوم سیاسی هرکس وارد عرصه سیاست ‌شود باید تبعات نقد عملکرد خود را بپذیرد و از این جهت است که در خیلی از کشورها انتقادهای تند علیه روسای جمهوری و سایر سیاستمداران آنها با کشیدن کاریکاتورهای مختلف یا دیگر روشهای شایع بیان می‌شود. 

دکتر نجف‌زاده به رخداد ناخوشایند در مراسم سالگرد ۲۲ بهمن در اصفهان اشاره و بیان کرد: اما بیان نقد با توهین و تهدید بسیار فرق دارد و این زمانی خطرناک می‌شود که گروههای فشار انسجام یافته همراه با ابزار اعمال قدرت، به توهین و تهدید بپردازند.

وی ادامه داد: گروههای سازمان یافته در حقیقت بواسطه ابزاری که در اختیار دارند، می‌توانند تهدید خود را عملی کنند و این رفتار، غیر قانونی است و باید جلو آنها گرفته شود زیرا پا از حیطه حوزه عمومی فراتر رفته و وارد جرایم سازمان یافته می‌شود. 

استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در مراسم‌ همگانی، گروه‌های سازمان یافته در کنار سایر مردم حضور پیدا می‌کنند تا بیان خود را مردمی جلوه دهند لذا باید این گروه‌ها و رفتار آنها مورد پیگیری قرار گیرد.

در کلیپی که در فضای مجازی از رژه موتوری و خودرویی روز ۲۲ بهمن امسال در اصفهان منتشر شد در حالی که مجری مراسم تقاضای شعار مرگ بر آمریکا و اسراییل می‌کند راکبان تعدادی از موتورسیکلت‌ها علیه رییس جمهوری شعار می‌دهند.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا