اخبار

فرهنگی: سفر رییس مجلس به روسیه برای تقویت روابط با شرق انجام شد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا محمد حسین فرهنگی امروز شنبه در نشست خبری با اشاره به سفر رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دعوت این سفر از همان روزهای آغازین مجلس به عمل آمده بود و زمانبندی  و برنامه آن هم همان بود که انجام شد.

 وی با بیان اینکه موضوعات مهمی هم در این سفر مورد بحث قرار گرفت، افزود: آنچه که جدید بود و قبلا پیش‌بینی نشده بود، رساندن نامه مقام معظم رهبری بود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه این نامه در شرایط خاصی ارسال شده است، گفت:  این سفر در شرایطی انجام شد که در ارتباط با موضوع برجام و در ارتباط با شرق و موضوعاتی که به مصالح و منافع ملی ما مربوط می‌شود، مسائل خاصی داریم و برای همین تاخیر این سفر را هم به صلاح ندانستند.

 فرهنگی گفت: این سفر بر اساس همان پروتکل دیپلماتیک که از قبل بود، انجام شد منتها چون وزارت خارجه نتوانست هماهنگی مناسب را به عمل بیاورد آنچه که اتفاق افتاد تحویل نامه به رئیس محترم مجلس دومای روسیه بود که با هماهنگی قبلی انجام شد لذا نه اتفاق جدیدی بود و حاشیه‌هایی که در فضای مجازی و رسانه های مکتوب مطرح کردند، قطعاً اینها نادرست بود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رییس مجلس در این سفر ۹ دیدار و نشست داشت که بخشی با مسوولان کشور روسیه و بخشی دیگر با تجار، اندیشمندان و اهالی فرهنگ ایرانی مقیم روسیه بود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس با بیان اینکه در این سفر مقرر شد ادامه این نشست‌ها در تهران هم دنبال شود، اظهار داشت: اینکه صرفا نگاه کشور به غرب باشد باید این نگاه اصلاح شود و باید در روابط خارجی به کشورهای شرق نیز توجه شود.

وی ادامه داد: اینکه بعضی از اشتباهات دیپلماتیک گذشته را تکرار نکنیم بسیار مهم است و در برجام ما یکباره متوجه شدیم که قرارهایی که با شرق داشتیم کمرنگ شده و آنها نیز دلخور شدند و این اتفاق برای کشور نیز آثاری داشت. بر همین اساس هدف این بودکه گفته شود دیگر این اتفاق نخواهدافتاد و به طرف‌های خود اعلام می‌کنیم که این روابط و تصمیم‌ها تداوم خواهد داشت.

طرح شفافیت آرا دوباره در صحن مطرح می‌شود

فرهنگی با اشاره به بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان که هفته گذشته در صحن علنی مطرح شد و رای لازم را نیاورد نیز توضیح داد: در زمان بررسی بیشتر نمایندگان به طرح رای دادند ولی از آنجا که بر اساس آیین نامه داخلی مجلس باید دو سوم رای برای این طرح در نظر گرفته شود، تعداد ۳ رای برای تصویب طرح کم آمد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در ماده ۱۳۰ آیین نامه داخلی مجلس درباره طرح‌هایی که کلیات آن رای نمی‌آورد، پیش بینی شده است اگر ۵۰ نفر از نمایندگان درخواست کنند که همان موضوع دوباره بررسی شود و در صحن علنی مجلس نیز رای موافق بدهد، می‌توان آن طرح را دوباره در دستور قرار داد در غیر این صورت تا ۶ ماه امکان مطرح کردن آن موضوع وجود ندارد. بر همین اساس جمعی از همکاران این موضوع را دوباره مطرح کردند و مقرر شد این هفته موضوع در صحن علنی مطرح شود.

مسکن دغدغه اصلی مردم است که مجلس به آن ورود پیدا کرده است

وی درباره طرح جهش و تولید مسکن که هفته گذشته در مجلس مطرح شد نیز گفت: بعضی از احکام طرح هماهنگی لازم را با قوانین بالادستی نداشت که اصلاح شد. البته پیش از این قانونی درباره تولید مسکن تصویب شده بود که این قانون نادیده گرفته شده و این موارد در گزارش جدید طرح اصلاحی و اشاره شده و به اجرای قانون حمایت از توسعه مسکن تاکید شده است.

سخنگوی هیات رییسه مجلس با اشاره به طرح جهش رونق تولید و تامین مسکن که موادی از آن هفته گذشته در صحن علنی مصوب شد نیز اظهار داشت: در مسکن مسائل و مشکلات عدیده‌ای رخ داده که علت اصلی آن عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضا است که در مجلس تلاش شده با تصویب این طرح مشکل عرضه حل شود. زیرا بر اساس آن دولت باید از تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی حمایت کند و همچنین پیشنهاد تشکیل صندوق ملی مسکن است تا تولید مسکن را حمایت کند و امیدواریم این موارد سبب شود فاقدین مسکن صاحب مسکن شوند.

لایحه بودجه سومی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد

فرهنگی درباره آخرین وضعیت لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز گفت: آخرین خبر برنامه هیات دولت برای نهایی کردن لایحه بودجه در جلسه فردا یکشنبه هیات دولت است که اگر نهایی شود، روز دوشنبه نیز مراحل اداری آن انجام خواهد شد و روز سه‌شنبه اعلام وصول می‌شود. اما اینکه بعد از اعلام وصول لایحه چگونه بررسی شود، ابهاماتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای بررسی لایحه جدید دو راهکار وجود دارد، گفت: نخست اینکه هیات رییسه بر اساس ماده ۱۸۴ آیین نامه داخلی مجلس برداشت خود را از لایحه بودجه انجام دهدو بر اساس آن برداشت عمل شود. اما راه دوم تهیه طرح دو فوریتی است تا ابهامی که در ماده ۱۸۴ آیین نامه داخلی درباره شرایطی که کمیسیون تلفیق کلیات را تایید کرده باشد و صحن لایحه بودجه را رد کند و در ادامه برگشت لایحه اصلاحی از دولت به مجلس چه گونه انجام شود در این خصوص رفع ابهام کند. زیرا مجلس نمی‌تواند زمان بررسی طولانی مدت ۴۵ روزه برای لایحه بودجه در نظر بگیرد و زمانی هم برای بررسی لایحه سوم وجود  ندارد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس ادامه داد: برای پیشنهادهای نمایندگان به کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه وزمانی که باید در نظر گرفته شده نیز باید تدبیری در نظر گرفت که آیا فرآیند قبل ادامه یابد یا برای کوتاه کردن زمان به چه نحوه نظرات نمایندگان اخذ شود.

فرهنگی با اشاره به احتمالاتی که برای بررسی لایحه جدید بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد، خاطرنشان کرد: در صورت تصویب کلیات بودجه جزئیات بررسی می‌شود و در صورت رد کلیات بودجه، چاره‌ای جز تصویب سه دوازدهم لایحه بودجه وجود ندارد. البته ما در بررسی لایحه بودجه اصلاحی ناگزیر هستیم بخشی از اصلاحات را در کمیسیون تلفیق انجام دهیم و در هر حالتی که رسیدگی به بودجه در نظر گرفته شود کمیسیون تلفیق با همان اعضای سابق بودجه را بررسی می‌کنند.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا