اخبار

یکصدایی مسئولان و چهره‌های سیاسی برای برخورد با بی‌اخلاقی‌ها

زمان زیادی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص پرهیز از بددهانی و حرام اعلام کردن هتک حرمت نگذشته‌است که گروهی با هتاکی به رییس جمهوری در راهپیمایی همبستگی و انسجام ملی تلاش کردند تا با اقدامی غیر اخلاقی یکپارچگی ملت ایران را تحت الشعاع قرار دهند.

ایجاد انشقاق در صفوف بهم‌پیوسته‌ راهپیمایان، طرح شعارهای انحرافی و توهین به رئیس‌جمهوری منتخب ملت در مراسمی که نماد وحدت ملی و یکپارچگی ایرانیان در مواجهه با ناظران فراملی است، ‌اقدامی غیرمسئولانه، ضدملی، تفرقه‌افکن و البته مجرمانه به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، عده ای موتور سوار روز بیست و دوم بهمن ماه و در سالروز گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی در اصفهان با سردادن شعارهایی علیه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ریاست جمهوری به ایشان توهین کردند.

به دنبال بروز این رفتار مسئولان کشوری ، نمایندگان مجلس ، امامان جمعه و اساتید حوزه و دانشگاه در واکنش های خواستار برخورد قاطع دستگاه قضا با این اقدام غیر اخلاقی شده اند.

برخی از مسئولان گفتند که توهین به رییس جمهوری اقدامی  خودسرانه نبوده و این حرمت شکنی در روز  روز وحدت ملی  تنها مربوط به شخص رییس جمهوری نمی شود  بلکه بی حرمتی به قاطبه ملت ایران است .

عده ای دیگر مسئولان دیگری هم معتقدند که  توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهور در راهپیمایی ۲۲ بهمن جریانی هستند که ریشه تاریخی دارند و جدید به وجود نیامده‌اند و در دوره های گذشته هم با عناوین مختلف عملکردهایی را شاهد بوده ایم .
تعدادی از احزاب همچون حزب اعتدال وتوسعه ، اتحاد ملت هم در بیانیه هایی این رفتار را تقبیح کردند و طیف هایی از جریانات اصولگرا نیز به این اقدام هتاکانه واکنش نشان دادند و تاکید کردند که آمران چنین اقداماتی، نه با این دولت یا شخص دکتر روحانی، بلکه با مبانی اصیل جمهوریت و اسلامیت نظام تعارض دارند.

واکنش های برخی از شخصیت‌های سیاسی ، لشکری و کشوری در استان های مختلف در  ذیل می آید :

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی  پیرامون توهین گروهی اندک به رییس جمهوری در مراسم ۲۲ بهمن در اصفهان  افزود: نظر ما همان نظر رهبر معظم انقلاب است که اهانت و بدزبانی مورد تایید انقلاب اسلامی نیست.

حجت الاسلام هادی صاحبقرانی تاکید کرد که  برخورد با مسببان این کار باید از مجاری قانونی پیگیری شود. مردم باید هوشیار باشند چرا که دشمن از هر فرصتی برای ایجاد شکاف مسوولان و مردم، مسوولان با همدیگر  و ایجاد اختلاف بین مردم استفاده می‌کند.

 نایب رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان گفت: لازم است از ایجاد حاشیه امن برای توهین‌کنندگان به مسوولان جلوگیری شود تا تندروی و حاشیه‌سازی در جامعه از بین برود.

مرتضی طهرانی با اشاره به اینکه لازم است هرچه در قانون درباره توهین به دیگران آمده است توسط مقام های قضایی کشور پیگیری شود، تاکید کرد: مردم باید در اظهارعقیده خود آزاد باشند اما این بحث به معنی آزادی در توهین و بی اخلاقی نیست و افراد باید از طریق تریبون های مختلف حرف ها و عقاید خود را بدون اهانت به دیگران، بیان کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان و استاندار اصفهان در بیانیه مشترکی با اشاره به اینکه عده‌ای قلیل قانون‌ستیز در مراسم روز ۲۲ بهمن اقدام به هتاکی و حاشیه‌سازی کردند، رسیدگی دستگاه‌های ذیربط به وظایف قانونی و انقلابی خود در قبال خاطیان و هنجارشکنان جاهل را خواستار شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عبداللهی‌نژاد دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اصفهان در واکنش به توهین معدودی از موتورسوران در آیین ۲۲ بهمن اصفهان به رییس ‌جمهوری اعلام کرد: لازم است با عوامل این رفتار توهین‌آمیز به‌ویژه فرد یا افرادی که مُسبب این اتفاق شدند، برخورد شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه گفت: توهین به رییس جمهوری در روز جشن انقلاب مغایر با آرمان‌های امام راحل (ره) و تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است.

حسین خوش اقبال در واکنش به این اقدام اظهار داشت: حرکت های ساختارشکن در روزی که در تاریخ انقلاب اسلامی مبنا و محور وحدت و همدلی انقلابیون صرف نظر از اختلافات جناحی و سیاسی است به طور قطع در راستای اهداف استکباری می باشد.

حجت‌الاسلام محمدحسین ایزدی مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی گفت: نظام اسلامی، اسلام و قانون اجازه هتک حرمت به افراد را نمی‌دهد لذا توهین به رییس جمهوری مورد تایید نظام اسلامی نیست و  همه وظیفه داریم از مسوولان و خدمتگذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حمایت کنیم.

نمایندگان مجلس نیز به این اقدام واکنش نشان دادند و خواستار در نظرگرفتن مجازات برای عاملان آن شدند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی نیز توهین و هتکِ حُرمتِ افراد و شخصیت‌ها در نظام اسلامی، رفتاری هنجارشکنانه و ناپسند دانست و گفت: دین مُبین اسلام نیز افترا و توهین به اشخاص را  مذموم و ناپسند می‌داند.

اصغر سلیمی با بیان‌اینکه انتقاد و نقد موجب پویایی جامعه بشری است، خاطرنشان کرد: در قوانین کیفری نیز اهانت و فحاشی، جُرم شناخته می‌شود و برای آن مُجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

نماینده پیشین و اصولگرای مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی هم گفت: بی‌تفاوتی در مواجهه با اهانت به رییس‌جمهوری پیامدهای سوء فراوان از جمله جری شدن و گسترش اهانت‌ها را در پی دارد.

جواد آرین‌منش گفت: اهانت به رییس جمهوری مانند اهانت به سایر مقامات کشور، بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه بعید به نظر می‌رسد این گروه یک گروه خودسر باشد گفت: اقدام این گروه بسیار زشت و ناپسند است و در حقیقت کار آنها نقض غرض محسوب می‌شود زیرا در روز وحدت و همدلی در مسیر مخالف این وحدت حرکت کردند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: توهین‌کنندگان به رییس جمهوری نمی‌توانند ادعای ولایتمداری کرده و خود را پیرو و مقلد رهبر معظم انقلاب بدانند چرا که رفتار آنها کاملا با سخنان و رهنمودهای ایشان در تضاد است.

آیت الله امان نریمانی اظهار داشت: آنهایی که در روز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دهان به هتاکی گشوده و سخنان ناشایستی به زبان آوردند در واقع خلاف‌نظر و عقیده رهبر فرزانه انقلاب عمل کرده و رفتار و اقدام آنها مورد قبول کسی که خود را ولایی و پیرو رهبری می داند، نیست.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر اینکه توهین به رییس جمهوری، تضعیف حاکمیت و نظام اسلامی و ضربه به آن است، گفت : رییس جمهوری دارای جایگاه حقیقی و حقوقی است که هر ۲ محترم است و باید از سوی مردم به آن حرمت گذاشته شود.
شهریار حیدری با محکوم کردن توهین به دکتر روحانی در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن افزود:حاکمیت متشکل از قوای سه گانه،  سازمان ها و نیروهای مسلح است و اگر قرار باشد به هر بهانه ای بخشی از حاکمیت تضعیف شود ضربه به نظام است.
نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: رییس جمهوری قابل نقد است ولی توهین خلاف قانون و شرع است و نقد با یک سری رفتارهای ناصحیح فرق دارد و بارها رهبری در این خصوص فرمایشاتی بیان کرده اند که باید نصب العین همه قرار گیرد.

برخی از نمایندگان  ولی فقیه و امامان جمعه در خطبه های نماز جمعه در کشور اقدام هتاکانه گروهی از موتورسواران در راهپیمایی 22 بهن ماه را محکوم کردند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه شرع مقدس ما اجازه بی ادبی به هیچکس نداده است افزود : رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند انتقاد کنید اما شرع مقدس به ما اجازه بی‌ادبی نداده است. در بین برخی‌ها، به غلط جا افتاده است که اگر بی‌ادبی کنند انگار خیلی انقلابی هستند، این مساله را چند بار باید رهبری به ما تذکر دهند؟

آیت‌الله لطف‌الله دژکام افزود: انقلابی‌گری اگر با خودسازی فردی همراه نباشد، هیچ ارزشی ندارد.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا امام جمعه شهرستان آستارا هم  گفت: توهین و بداخلاقی به مسئولان، برخلاف منویات و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است و باید حرمت دولتمردان در جایگاه‌های مختلف حفظ شود.

خطیب جمعه دماوند هم تاکید کرد :هتاکی و بی‌احترامی به مسئولان رسمی کشور را بر نمی‌تابیم ، بی‌احترامی برخی جوانان در راهپیمایی ۲۲ بهمن به رئیس‌جمهوری کار غلطی است و باید عذرخواهی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی  با بیان اینکه هر صدایی غیر از بیانات رهبری منعکس شود صدای دشمن را بازتاب می دهد، افزود: در قضیه برجام، ما از غربیها طلبکاریم و آنان حق شرط گذاری ندارند.

جمعی از محققان ، پژوهشگران و استادان حوزه و دانشگاه نیز این اقدام توهین آمیز را محکوم کردند و گفتند  کار غلط عده‌ای افراد را نباید به حساب مردم کشور و آن شهر بگذاریم.

محقق و پژوهشگر حوزه های علمیه گفت: توهین، اهانت و شکستن وحدت و حرمت دیگران بویژه در ایامی مانند ۲۲ بهمن از طرف هیچ کس جایز و پذیرفتنی نیست و این اقدامات تنها آب به آسیاب دشمنان انقلاب ریختن است .

 حجت الاسلام والمسلمین “محمد تقی رهبر” در خصوص سوء استفاده برخی افراد از مراسم 22 بهمن و هتاکی به مسوولان، خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی در امواج حضور حماسی مردم، عده ای راه را اشتباهی می روند که البته در موج خروشان مردم هضم می شوند. 

دکتر غلامرضا خواجی عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه فردوسی و دکترای حقوق بین‌الملل گفت: توهین به رییس جمهوری اقدام هدایت ‌شده، غیر شرعی، غیر قانونی، جرم و خلاف منویات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب است.  اینگونه حرکات، هدایت شده است و نمی‌توان گفت اتفاقی و موردی بوده بلکه اقدام حساب شده است.
 یکی از اساتید دانشگاه‌های استان کرمانشاه نیز توهین به رییس جمهوری با هر عملکرد و کارنامه‌ای عملی را مذموم و در واقع اهانت به همه مردم ایران دانست و گفت :شخصی که با رای مردم در مسند رییس جمهوری قرار می گیرد منتخب جمع کثیری از ملت است و زمانی هم که حکم تنفیذ و تایید خود را از دستان رهبر معظم انقلاب دریافت می کند بسیاری دیگر هم به صف طرفداران وی می پیوندند.

سید فضل الله حسینی تاکید کرد که  در چنین شرایطی هرگونه تخریب و توهین به وی در حکم اهانت به مردمی است که با رای مستقیم و بدون واسطه، او را در مسند ریاست جمهوری نشانده اند.

دستور شناسایی عاملان و محرکان توهین به رییس جمهوری صادر شد

به دنبال این اعتراضات دادستان عمومی و انقلاب اصفهان دستور شناسایی عاملان و محرکان توهین به رییس جمهوری در مراسم گرامیداشت بیست و دوم بهمن امسال در اصفهان را صادر کرد.

 عده‌ای قلیل قانون‌ستیز در مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اصفهان اقدام به هتاکی به رییس جمهوری و حاشیه‌سازی کردند که دادستان اصفهان امروز شنبه از صدور دستور شناسایی عاملان و محرکان آن خبر داد.

برپایه اعلام دادگستری کل استان اصفهان، علی اصفهانی با تاکید بر صیانت از جایگاه ارکان حاکمیتی نظام و با مذموم دانستن تلاش برخی در القای تفرقه در کشور گفت: دستور شناسایی مرتکبان و محرکان شعارهای هنجار شکنانه و توهین به رییس جمهوری برای مراجع امنیتی صادر شد.

دادستان اصفهان تصریح کرد: دستگاه قضایی صرفنظر از مسائل جناحی، پاسداری از قانون، حرمت و صیانت از شخصیت حقوقی و حقیقی افراد را مقدم بر هر نظری می داند و با قانون شکنان  برخورد قاطعانه خواهد کرد.

پیامد های رفتارهای تخریبی
با وجود واکنش های مسئولان در خصوص بی ادبی و هتاکی به رییس جمهوری  باید گفت که این نخستین بار نیست که گروهی علیه یک مقام یا مسئول دولتی اقدام به رفتارهای بی ادبانه و غیراخلاقی می کنند ، شاید اگر دراقدام اول در سالهای گذشته با رفتارهای اینچنینی به جد برخورد می شد امروز شاهد تکرار این صحنه ها نبودیم و اگر امروز برخوردی قاطع   با عاملان صورت نگیرد ممکن است دامنه هتاکی به رده های دیگر کشورهم برسد .

رواج چنین رفتارهایی در کشور به طور قطع تبعات ناخوشایندی دارد و زمانی که شئون افراد تخریب شود اقتداری برای تصمیم گیری و انجام وظایف و ماموریت ها باقی نخواهد ماند .آنهایی که خواسته یا ناخواسته دست به چنین اقدامی زدند باید بدانند که این رفتار آنها امنیت و استقلال کشور را نشانه گرفته و در واقع کمک به دشمنان برای رسیدن به اهدافشان است .

نکته : مهمترین نکته این موضوع آن است که همه باید بدانند آنچه که رهبر معظم انقلاب توصیه می کنند تنها به قشر یا گروه خاصی مربوط نمی شود و همه فصل الخطاب بیانات معظم له هستند و کسانی که (مردم و مسئولان)  داعیه ولایتمداری و تبعیت از رهبری سر می دهند باید سخنان ایشان را سرلوحه کار خود قرار دهند.

همچنین در شرایط اقتصادی و تحریم های ظالمانه دشمنان، توهین به رییس جمهوری نه تنها اوضاع را بهتر نخواهد کرد بلکه دشمنان را نسبت به فزایش فشارهای بیشتر ترغیب خواهد کرد در چنین شرایطی مهمترین اقدام پرهیز از رفتارهای تفرقه افکنانه و حفظ انسجام ،وحدت،همدلی و آرامش از سوی همه اقشار و گروه‌های مردمی است.

به گزارش ایرنا، عده ای موتور سوار روز بیست و دوم بهمن ماه و در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در اصفهان با سردادن شعارهایی علیه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ریاست جمهوری به ایشان توهین کردند.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا