اخبار

فوتبال آذربایجان بیگانه با پرورش استعداد/ کشف توشاک در تراکتور سوخت!

باشگاه تراکتور در بدو واگذاری به بخش خصوصی با یکی از نامدارترین مربیان فوتبال جهان قرارداد بست. «جان توشاک» به رغم کهولت سنی‌اش نظر مدیران تراکتور را جلب کرده و با قراردادی سه ساله سکان هدایت این تیم را بر دست گرفت.

این سرمربی ولزی و مشهور که در دنیای توپ گرد به مربی استعدادیاب معروف بوده و به عنوان کاشف گرت بیل، ستاره ولزی شناخته می‌شود، در تیم تراکتور نیز چنین هدفی را دنبال می‌کرد لیکن زمان مجال کار را به این مربی کارکشته نداد.

یکی از بازیکنانی که در تراکتور توسط توشاک چهره شد، «رضا عبدی» بود. مهاجمی‌که در اردوی خارجی سرخ‌پوشان در ترکیه و در زمانی که مهاجمان بریتانیایی هنوز به این تیم منتقل نشده بودند، در دیدارهای دوستانه به میدان رفته و خوش درخشید.

عبدی در این بازی‌ها ۲ بار مقابل تیم‌های ترکیه‌ای گلزنی کرد تا نوید ظهور یک پدیده را دهد. وی در ادامه در لیگ برتر فوتبال نیز در دیدار خانگی تراکتور با سایپا شانس حضور در زمین را به دست آورد و برای دقایقی فرصت عرض اندام پیدا کرد.

اما جدایی توشاک برای این بازیکن خوش‌استیل بسیار گران تمام شد چراکه پس از آن مورد کم لطفی تراکتوری‌ها قرار گرفت و خیلی زود سر از ماشین‌سازی درآورد. در واقع این انتقال آینده یک استعداد فوتبالی را سوزاند و از آن موقع خبری از او نیست!

شاید دلیل این نابودی را باید در سیاست‌های باشگاه‌های تبریزی جستجو کرد که در پرورش استعدادها حرفی برای گفتن ندارند، برای تایید این مدعا نیز کافی است به تعداد بازیکنان بومی‌اشاره کرد که در سال‌های اخیر از این باشگاه‌ها به تیم ملی رسیده‌اند که به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد.

آنچه بدیهی به نظر می‌رسد، عبدی و امثال عبدی گرفتار این بی‌توجهی‌ها شده‌اند اما اینکه چرا به استعدادهای بومی‌این دیار بهایی داده نمی‌شود، سوالی است که باید از مسئولان باشگاه‌ها و بخصوص دو باشگاه تراکتور و ماشین‌سازی پرسید؟

چنانچه که در ماه‌های اخیر سایت آماری «متریکا» تیم منتخبی از فوتبال آذربایجان را معرفی و در تحلیل خود آورد که این دیار سال‌هاست دروازه‌بان و مدافع میانی به فوتبال کشور معرفی نکرده است.

این درحالی است که در سال‌های گذشته سنگربانی چون محمد محمدیان در تیم امید تراکتور حضور داشت و سپس به تیم اصلی رسید اما عدم توجه به این بازیکن باعث شد تا او نیز سرنوشتی به سان رضا عبدی داشته و در سایه بی‌توجهی به سرعت محو شود!

اناج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا