اخبار

سطح کیفی مسابقات جهانی مصر بالا بود/ باشگاه‌های ما فقط اسم باشگاه را دارند

سیدعلیرضا موسویان، داور بین‌المللی هندبال تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی درباره حضورش در مسابقات قهرمانی جهان اظهار داشت: ۲۴ کوبل داوری برتر دنیا برای قضاوت در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱ مصر انتخاب شده بودند و با توجه به برگزاری سیمنارها و آزمون‌های مختلف آنلاین که طی ۵ مرحله قبل از شروع مسابقات از داوران به عمل آمد ما موفق شدیم تست‌ها را با موفقیت پشتِ‌سر گذاشته و انتخاب شویم. در مجموع ۱۹ کوبل داوری برای حضور در این مسابقات برگزیده شدند که ۱۵ کوبل داوری از قاره اروپا، ۳ کوبل داوری از آفریقا و ۲ کوبل داوری نیز از قاره‌های آمریکا و آسیا، آن‌ها را تشکیل می‌دادند. بنده به همراه مجید کلاهدوزان از ایران به عنوان تنها نماینده قاره آسیا برای شرکت در این مسابقات گزینش شدیم. همچنین ۵ کوبل داوری دیگر نیز به عنوان رزرو مدنظر قرار داشتند.

سطح کیفی مسابقات قهرمان جهان بسیار بالا بود

وی در مورد سطح کیفی این مسابقات اضافه کرد: مسابقات قهرمانی جهان برای اولین بار با حضور ۳۲ تیم برگزار شد که تیم‌ها پس از برگزاری مسابقات انتخابی جواز حضور در این مسابقات را کسب کرده بودند. تیم‌های منتخب با آمادگی کامل در این رویداد جهانی شرکت کردند و بازی‌ها واقعا سطح کیفی بسیار بالایی داشت. به نظرم برگزاری این مسابقات تجربه موفقی برای فدراسیون جهانی هندبال بود.

رضایت فدراسیون جهانی از عملکرد کوبل داوری ایران

این داور باسابقه تبریزی در خصوص دیدارهایی که در این مسابقات قضاوت کرد، توضیح داد: ما در این دوره از مسابقات قهرمانی جهانی ۵ بازی را قضاوت کردیم. مسابقه اتریش با سوئیس و مجارستان با اروگوئه در مرحله مقدماتی و دیدارهای آرژانتین و ژاپن، بلاروس با مقدونیه و تونس با آنگولا در مرحله دوم این دیدارها بودند. از این ۵ بازی ۴ بازی واقعا سخت و سنگین بود و خداراشکر که توانستیم به خوبی از عهده قضاوت این بازی‌ها برآییم. بنابه گفته رئیس کمیته داوران فدراسیون جهانی، این فدراسیون از قضاوت ما خیلی رضایت داشت و موفق شدیم کارمان را به نحو احسن به پایان برسانیم.

امیدوارم دوباره المپیکی شوم

موسویان در پاسخ به این سوال که روند گزینشی داوران هندبال برای حضور در بازی‌های المپیک به چه شکلی است و آیا در این مسابقات نیز حضور خواهند داشت یا خیر، گفت: همانطور که می‌دانید ما در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو حضور داشتیم و برای مسابقات انتخابی المپیک توکیو برگزیده شدیم. مسابقات انتخابی قرار بود اسفند ماه سال گذشته در ۶ کشور دنیا برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ لغو شد و هنوز زمان این مسابقات مشخص نیست. تمام داورانی که در لیست فدراسیون جهانی حضور دارند، قضاوت‌هایشان به صورت روزانه به فدراسیون جهانی ارسال می‌شود و فرآیند انتخاب داوران برای قضاوت در المپیک نیز بر اساس جدول عملکرد و با نظر رئیس کمیته داوران فدراسیون جهانی هندبال صورت می‌گیرد. امیدوارم که برای دومین بار متوالی نماینده کشور و استان‌مان در این آوردگاه بین‌المللی باشم.

باشگاه‌های ما فقط اسم باشگاه را دارند

موسویان که ریاست هیات هندبال استان آذربایجان‌شرقی را نیز بر عهده دارد، در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از انحلال تیم شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: شهرداری تنها باشگاه تبریز بود که در رشته‌های غیرفوتبالی تیمداری می‌کرد و در چند سال اخیر با انحلال این باشگاه‌، این رشته‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند. متاسفانه باشگاه‌های ما فقط اسم باشگاه را دارند و تنها در رشته فوتبال سرمایه‌گذاری می‌کنند. امیدواریم تا شورای شهر، شهردار تبریز و مسئولین استانی حمایت‌های لازم را انجام بدهند؛ نه تنها در هندبال که بلکه در سایر رشته‌ها لازم است این حمایت‌ها صورت پذیرد تا در عرصه قهرمانی بار دیگر شاهد حضور تیم‌های تبریز و استان در مسابقات لیگ برتر و دسته یک باشیم. خوشبختانه در رشته هندبال تیم‌های استان در رده‌های پایه از مقطع نونهالان تا جوانان در دو بخش بانوان و آقایان در مسابقات کشوری حضور دارند.

درخواست میزبانی کلاس داوری هندبال در تبریز

وی در خاتمه افزود: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ فعالیت‌های رشته ما تحت‌الشعاع این بیماری قرار گرفته بود و از اسفند ماه سال گذشته با محدودیت‌های مواجه بودیم. بر مبنای دستورالعمل‌هایی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال شد، سلامتی بازیکنان و اعضای در اولویت قرار داشته است. در خصوص حضور تیم‌های استان در مسابقات کشوری باید بگویم در سه ماهه آخر سال که بیشتر فعالیت‌های فدراسیون هندبال در این مدت متمرکز است، مسابقات دسته یک باشگاه‌های کشور برگزار شد که تیم مراغه به عنوان نماینده استان در این مسابقات به میزبانی شهر قم حضور داشت. همچنین تیم استان در مسابقات قهرمانی جوانان کشور شرکت کرد. ما در ادامه دو رویداد مهم دیگر در پیش داریم که مسابقات قهرمانی نوجوانان کشور در دو قسمت دختران و پسران است و تیم استان در آن‌ها حضور خواهد یافت. از سویی، هیات هندبال استان درخواست میزبانی کلاس داوری درجه یک و ملی را به فدراسیون هندبال ارائه کرده است که اگر مشکلی از بابت بیماری کرونا وجود نداشته باشد، این کلاس در تبریز برگزار خواهد شد.

اناج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا