اخبار

کرونای آبی در سایه غفلت می‌تازد

شیوع همه‌گیری کرونا تبعات گسترده و عمیقی بر تمام ابعاد زندگی افراد اعم از اقتصادی، اجتماعی و … داشته است، اما تأثیر آن بر رنگ‌ها و تغییر معنا و مفهوم آن‌ها، آثار مخرب بسیار آن بر نوستالژی‌های ذهنی هر آدمی غیرقابل کتمان است.

رنگ قرمز که دیر زمانی تداعی‌گر عشق و علاقه به معشوق بود اکنون ترس از دست دادن عزیزان را یادآور می‌شود یا نقش دو نفره‌های پاییزی با رنگ نارنجی جای خود را به دلتنگی در دیدار و ارتباط با آشنایان داده و رنگ زرد که نویدبخش گرمای خورشید در نقاشی‌های کودکانه بود، اضطراب روانی را تداعی می‌کند و در سایه برخی سیاست ها اکنون با مرگ هر بیمار، رنگ آبی آرامش آسمان، نیرنگ و فریب را در ذهن ماندگار می‌کند.

تغییر ناگهانی رنگبندی بیشتر استان‌ها و ورود رنگ آبی به جدول رنگ بندی سه‌گانه شاهین‌شهر و میمه، بدون تمهیدات و اقتضائات خاص در وزارت بهداشت و درمان برای این رنگ، مهم‌ترین و تنهاترین دلیل ساده‌انگاری و عادی‌سازی شیوع خاموش، اما افسارگسیخته کرونا در کشور و متقابلاً شاهین‌شهر و میمه است.

هم‌زمان با اعلام رنگ بندی شاهین‌شهر و میمه در شرایط کم خطر آبی، مطابق مصوبات ستاد ملی کرونا تمام محدودیت‌ها لغو و چهار گروه شغلی نیز به چرخه فعالیت بازگشتند در حالی که تنها مؤلفه وجود کرونا در جامعه تأکید مداوم بر استفاده از ماسک و عدم ارائه خدمات به افراد بدون ماسک در ادارات و اماکن عمومی است و میزان توجه شهروندان به این مؤلفه نیز در یک بازبینی میدانی قابل پیگیری و بررسی است.

از زمان انتشار خبر ورود شاهین‌شهر و میمه به رنگبندی آبی و کم‌خطر کرونایی، بیش از دو هفته می‌گذرد و افزایش تعداد موارد مثبت کرونا نگرانی کادر بهداشت و درمان را در بر داشته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه، در گفت وگو با ایسنا با ابراز نگرانی از تقویت احتمال پیک چهارم کرونا در شهرستان، اظهار کرد: آمار مقایسه‌ای شدت شیوع کرونا در دو هفته گذشته بیانگر افزایش ۲۱ درصدی تعداد نمونه‌گیری، ۴۱ درصدی موارد مثبت قطعی، ۵۰ درصدی موارد بستری در بیمارستان و ۱۰۰ درصدی فوت در شهرستان است.

علی پارسا در پاسخ به دلیل ضرورت رنگ بندی آبی و اعلام شرایط کم خطر در شرایط تلخ و سخت شیوع کرونا، گفت: کاهش تعداد مبتلایان به کرونا از میزان تعریف شده برای رنگ بندی زرد ضرورت وجود رنگ آبی به معنای کم خطر را ایجاد کرد که نهایتاً زمینه‌ساز سوءاستفاده برخی افراد از آن شد و در آینده نه‌ چندان دور شاهد ورود شاهین‌شهر و میمه به روزهای سیاه کرونایی خواهیم بود.

پارسا اولویت اصلی ستاد کنترل و مدیریت بیماری کرونا را شناسایی سریع بیماران و بیماریابی گسترده دانست و افزود: راه اندازی طرح حافظان سلامت محله محور، برپایی پایگاه تست سریع تشخیص بیماری کرونا و رهگیری تماس فرد بیمار با دیگر افراد در راستای تشخیص سریع بیماری و بیماریابی به منظور کنترل شیوع گسترده بیماری است، اما ساده‌انگاری‌ها منجر به تجمعات و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی شده که بسترساز ورود به پیک چهارم کرونا است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه، با بیان اینکه در صورت انتشار گسترده کرونا و ادامه بی‌توجهی‌ها احتمال ورود به رنگ بندی زرد تقویت می‌شود از رسانه‌ها خواست در تبیین رنگ بندی‌ها برای شهروندان اهتمام و بر پیشگیری از عادی‌سازی و ساده‌انگاری شیوع کرونا، پرهیز از تجمعات و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در جامعه تأکید کنند.

متاسفانه امروز کرونای آبی رنگ در سایه بی‌تفاوتی‌ها می‌تازد و شرایط و شواهد مستند منتشر شده از شبکه بهداشت و درمان شهرستان خبر از تغییر شرایط کرونایی در شاهین‌شهر و میمه، جهش کرونا در شدت انتقال و ابتلای قشر جوان و اعمال مجدد محدودیت‌های سنگین‌تر از گذشته می‌دهد.

به طور قطع پیک چهارم کرونا، نیمه‌جان باقی مانده از اقتصاد خانوارهای آسیب دیده، جلوه‌های زیبای زندگی و خروش نشاط در جوامع را دستخوش تحولات بسیار خواهد کرد که آسیب اصلی آن مستقیماً بر شهروندان، کسبه و اصناف خواهد بود، زیرا اولین اقدام مقابله‌ای، اعمال محدودیت فعالیت بر گروه‌های شغلی، تعطیلی بازارها و اصناف است.

هرچند آغاز ساده‌انگاری و عادی‌سازی شرایط، انتشار گسترده و خوش‌بینانه خبر ورود به شرایط آبی توسط متولیان امور بهداشتی بود که تلاش‌های اصحاب رسانه برای تعمیق و تفهیم ادامه زندگی به صورت مسالمت‌آمیز با کرونا را درهم شکست، اما امروز نیازمند اهتمام جدی و همگانی رسانه‌ای در اطلاع رسانی برای جلوگیری از شیوع مجدد و سکون در شرایط بحران کرونایی و طاقت‌فرسایی زندگی‌ها در آستانه نوروز هستیم، از سوی دیگر شهروندان باید اقدام به تحریم رفتارهای پرخطر نظیر حضور در تجمعات، ترددهای غیر ضروری کرده و به این شکل از خانواده و اقتصاد خانوار صیانت کنند.

ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا