اخبار

افتتاح دومین سمن سرای میراث ‌فرهنگی کشور در شهرستان مراغه

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از افتتاح دومین سمن سرای میراث‌فرهنگی کشور در شهرستان مراغه، خبر داد.

احمد حمزه زاده در آیین افتتاح دومین سمن‌سرای میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه یکدستی و اتحاد سمن ها امری شایسته و ارزشمند است که در حفظ و صیانت از مواریث فرهنگی موثر خواهد بود، گفت: در جهان امروز از کوچکترین ظرفیتها برای خلق امکانهای بزرگ استفاده میشود، لازم است تا ظرفیتهای غنی مراغه مورد توجه بیشتری قرار گیرد که در این راستا هم‌افزایی مسئولان شهرستان در افزایش همکاری با سمن های مراغه در صیانت از مواریث تاریخی بسیار اثر گذار خواهد بود.

وی ادامه داد: معرفی آثار تاریخی، فرهنگی و ظرفیت های گردشگری مهم ترین رویکرد در ایجاد سمن سراها و بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در این بخش است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان ‌شرقی با تاکید به اینکه در کنار صیانت و حفاظت از آثار تاریخی، توجه به کارکردهای اقتصادی و فرهنگی این آثار نیز ضروری است، گفت: با جلب سرمایهگذاری بخش خصوصی و بهره‌مندی از ظرفیت سمن ها بستر لازم برای رشد و رونق صنعت گردشگری این منطقه فراهم خواهد شد.

وی در ادامه به مصوبه هیئت دولت مبنی بر لزوم مشارکت همه جانبه دستگاه‌های اجرایی در راستای حفاظت و صیانت از مواریث فرهنگی اشاره کرده و اظهار کرد: بر اساس این مصوبه تمامی دستگاههای دولتی، اجرایی و خدمات رسان ملزم به تخصیص اعتبار برای حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی تحت پوشش خود هستند که در این راستا می‌بایست اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

حمزه‌زاده با اشاره به ظرفیت واگذاری بهره‌برداری فرهنگی و گردشگری از بناهای تاریخی به بخش خصوصی توسط صندوق احیا میراث فرهنگی کشور، گفت: با توجه به واگذاری چندین بنای تاریخی استان به بخش خصوصی توسط صندوق احیا، این امکان برای واگذاری برخی از بناهای تاریخی کهن شهر مراغه نیز میسر است و میتوان با واگذاری این آثار براساس شرایط و ضوابط میراث فرهنگی، امکان بهره‌وری بیشتر از این ظرفیت‌های غنی را با همکاری مدنی در راستای تقویت ظرفیت‌های گردشگری این منطقه بیشتر کنیم.

ساماندهی و بهسازی معبد مهر ورجوی مراغه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ویژه مراغه از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک مابین اداره‌ میراث‌فرهنگی شهرستان و دهیاری روستای ورجوی در راستای ساماندهی و بهسازی معبد مهر ورجوی، خبر داد.

یعقوب طالبی در خصوص انعقاد این تفاهم‌نامه، اظهار کرد: تفاهم‌نامه همکاری بین این اداره‌ کل و دهیاری روستای ورجوی مراغه در راستای ساماندهی و بهسازی معبد مهر واقع در این روستا که یکی از جاذبه‌های شاخص گردشگری مراغه و استان محسوب می‌شود، منعقد شد.

وی ادامه داد: پیرو انعقاد این تفاهم نامه دهیاری روستای ورجوی فنس کشی محوطه و اراضی تملک شده، اصلاح مسیر دسترسی به معبد و ایجاد مسیر جداگانه ورود به روستا، احداث سرویس بهداشتی در محوطه و ایجاد فضای مناسب برای فروش اقلام فرهنگی در این مکان را بر عهده خواهد داشت.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ویژه مراغه با اشاره به پنج ساله بودن مدت زمان این تفاهم نامه از زمان انعقاد، گفت: با توجه به ثبت ملی معبد مهر ورجوی و لزوم رعایت همه‌جانبه شرایط و ضوابط آثار ثبتی، دهیاری روستای ورجوی موظف خواهد بود تا بر تمامی عملیات اجرایی در پیرامون این اثر فاخر نظارت داشته و از هر گونه عملیات عمرانی در عرصه و حریم این اثر ملی جلوگیری کند.

وی در ادامه به برگزاری کارگروه گردشگری شهرستان ویژه مراغه اشاره کرد و از انجام اقدامات اولیه در راستای ثبت جهانی گنبدهای کبود، مدور، سرخ و غفاریه این شهرستان که از جمله آثار و گنبدهای ارزشمند تاریخی و ملی کشور محسوب میشوند، توسط اداره ‌کل میراث فرهنگی استان خبر داد.

وی، ایجاد زمینه برای سرمایهگذاری در بخش گردشگری در کنار ایجاد کاربریهای مکمل را نیز موثرترین و مناسب ترین راهکار برای توسعه توریسم در منطقه و شهرستان مراغه عنوان کرد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ویژه مراغه با اشاره به قدمت و جایگاه گنبدهای تاریخی دوقلوی مراغه، اظهار کرد: در راستای تسریع در اجرای طرح توسعه محوطه این گنبدها، تغییرات و اصلاحات مورد نیاز برای این منظور در جلسه شورای فنی میراث فرهنگی استان مطرح و به مجری اطرح ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه به اتمام احداث مجموعه خدماتی رفاهی محوطه رصدخانه مراغه، اتمام مرمت و بهره‌برداری از مسجد ضریر و کلیسای هوانس تا پایان جاری اشاره کرد.

وی از اعمال تغییرات و اصلاحات طرح توسعه محوطه گنبدهای کبود و مدور توسط شورای فنی میراث فرهنگی استان خبر داد و گفت: در راستای تسریع حفاظت و مرمت حمام تاریخی خواجه ‌نصیر نیز با توجه به اینکه مالکیت آن بر عهده شهرداری است، اهتمام ویژه توسط این نهاد اجرایی در راستای پیشبرد اهداف حفاظتی و صیانتی امری ضروری‌ است.

طالبی در خاتمه لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی در راستای توسعه ظرفیت‌های ویژه منطقه نمونه گردشگری گشایش مراغه را از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه عنوان کرده و خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت بالای منطقه نمونه گردشگری دره گشایش در راستای سرمایه گذاری، اهتمام ویژه برای رفع موانع سرمایهگذاری و اجرای طرحهای گردشگری با همراهی دستگاههای اجرایی ضروری است.

ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا