اخبار

تأکید بر اجرای سیاست‌های رییس قوه قضاییه

رییس کل دادگستری لرستان گفت: اجرای سیاست‌های رییس معظم قوه قضاییه در دستگاه قضایی استان با جدیت تمام در حال پیگیری است.

محمد رزم، در جلسه تکریم و معارفه رییس دادگستری شهرستان کوهدشت و دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان با اشاره به ۲۷ سیاست اولویت دار و محوری ریاست قوه قضاییه، اظهار کرد: در راستای اجرای این سیاست‌ها ۲۷ کمیته در دادگستری کل استان تشکیل شده و از مهمترین اولویت‌های مذکور تکریم ارباب رجوع یا حفظ حقوق مراجعان و حفظ کرامت آنان است.

وی افزود: مردم داری و مردم مداری، حفظ حقوق شهروندی و احترام به ارباب رجوع از وظایف شرعی و قانونی همه کارگزاران نظام و بویژه قضات و کارکنان اداری به شمار می‌رود.

رزم افزود: شهرستان کوهدشت، شهر علما و بزرگان فراوانی از جمله مرحوم آیت‌الله آدینه‌وند، مرحوم شیخ فرج الله عباسی، مرحوم آیت الله ماشاالله مروجی و بزرگانی دیگر است که در سطح کشور و جامعه اسلامی درخشیده‌اند.

رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه قضات باید با صبوری، آستانه تحمل خود را بالا برده و سعه صدر داشته باشند، خاطرنشان کرد: مردم ولی نعمت مسولان هستند و جلب رضایت مردم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی و قوه قضاییه از اهمیت فراوانی برخوردار است و در واقع کسب رضایت مردم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی، صلابت و اقتدار قوه قضاییه را به دنبال داشته و در رسیدن و تحقق اجرای عدالت بسیار مهم است.

وی افزود: قضاوت عادلانه از دیگر موضوعات مهم و مدنظر رییس محترم قوه قضاییه است و در واقع وظیفه ذاتی و واقعی قضات نیز همین است و قضات باید قضاوت عادلانه و بی طرفی داشته باشند.

این مقام قضایی گفت: از طرفی قضاوت باید منجر به امنیت و بازدارندگی و پیشگیری از وقوع و تکرار جرم شود.

رزم ادامه داد: در رسیدگی به پرونده‌ها دستگاه قضایی عادلانه و بدون تبعیض عمل می‌کند و البته داشتن نیت خالصانه در انجام هر عملی از اهمیت خاص و قابل توجهی برخوردار است.

رییس کل دادگستری لرستان بر ارتباط چهره به چهره قضات با عموم مردم تأکید کرد و گفت: مدیران دستگاه قضایی شهرستان حتماً در مساجد حضور پیدا کنند تا علاوه بر استماع توضیحات و تقاضاهای آنان و کسب اطلاعات در مورد پرونده‌ها، در حوزه پیشگیری برنامه ریزی داشته و به سؤالات احتمالی پاسخگو باشند.

وی تأکید کرد: موضوع دیگر که مورد تاکید رییس معظم قوه قضاییه بوده و در زمره سیاست‌های محوری است، تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی است، به این معنا که موجودی پرونده‌ها کاهش یافته و تعداد پرونده‌های مختومه افزایش داده شود.

رزم گفت: اینکه وقت رسیدگی به یک پرونده‌ پنج یا شش ماه به طول بیانجامد قابل قبول نبوده و پذیرفته نیست هر چند اکنون میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراهای استان ۳۳ روزه است.

رییس کل دادگستری لرستان بیان کرد: سرعت و دقت لازم و قاطعیت در پرونده‌های تیراندازی، قتل عمد، قاچاق مواد مخدر، سلاح و مهمات، قطع درختان جنگلی و اراذل و اوباش مهم و ضروری است و حتما باید وضعیت تمام اراذل و اوباش درجلسه ستاد جرایم خاص با حضور اعضا مطرح و این افراد حسب سوابق و جرائم ارتکابی سطح بندی و شناسنامه دار شوند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه جلسات شورای حفاظت از اراضی و حفظ حقوق بیت المال باید بصورت منظم برگزار شود و اهمیت این مساله تا آنجاست که زمینه برخی از جرایم، درگیری‌ها، منازعات دسته‌جمعی و حتی قتل های عمدی اختلافات عشایر و دامداران بر سر چرای مراتع و اختلافات در حوزه منابع طبیعی است.

رزم بیان کرد: البته ما از جرائم امنیتی، خشن، اخلال در نظم، قتل های عمدی، سلاح و مهمات و مواد مخدر به راحتی نخواهیم گذشت و شدیدترین مجازات‌ها در انتظار مرتکبین این جرائم است.

رییس کل دادگستری لرستان بر حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع، اقتصاد مقاومتی و رونق تولید تأکید کرد و گفت: در سال رونق تولید که مورد نظر مقام معظم رهبری است، فراهم کردن بستر و شرایط برای سرمایه‌گذاران در شهرستان کوهدشت مورد توجه مدیران دستگاه قضایی قرار گیرد.

وی گفت: اگر سرمایه‌گذاران فضای کسب و کار را در شهرستان برای سرمایه‌گذاری ناامن ببینند بدون شک رغبتی برای سرمایه‌گذاری از خود در این شهرستان نشان نمی‌دهند.

رزم افزود: البته موضوع مهم دیگر مبارزه با مفاسد اقتصادی و اخلال گران در نظام اقتصادی است که از راهبردهای مقام معظم رهبری و رییس قوه قضاییه می باشد.

رییس کل دادگستری لرستان بیان کرد: مدیران دستگاه قضایی به مدیران اجرایی شهرستان کمک کنند تا آنان بهتر بتوانند به وظایف خود عمل کنند، همچنین در کنار مساعدت و کمک بر عملکرد آنان نیز مراقبت و نظارت شود و در اجرای دستورالعمل مربوطه در صورت ترک فعل و امتناع از انجام وظایف و تکالیف قانونی برخورد لازم بعمل آید.

وی گفت: لازم است دستگاه قضایی شهرستان در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد نیز ورود کنند و در شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان این موضوعات مطرح و در خصوص هر یک از آسیب های مربوطه چاره اندیشی شود.

رزم با بیان اینکه برای برخورد با قتل‌های عمدی به برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر لازم نیاز است و از اولویت‌های کوتاه مدت، دستگیری قاتلین متواری و برخورد قاطعانه با آن‌هاست.

رئیس کل دادگستری لرستان افزود: آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد اختلافات خانوادگی، اختلاف اراضی کشاورزی، سرقت مسلحانه و وفور سلاح در دسترس مردم از جمله علل و عوامل وقوع قتل‌های منطقه است.

وی گفت: یکی دیگر از موارد نگران کننده در شهرستان کوهدشت وجود آشپزخانه ساخت مواد مخدر صنعتی در کوه‌ها است که دستگاه قضا و نیروی انتظامی باید در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

رزم ادامه داد: اجرای طرح کنترل خشونت و ایجاد مراکز مشاوره خانواده از جمله برنامه‌های حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در شهرستان کوهدشت بوده است.

رییس کل دادگستری لرستان افزود: با توجه به بالا بودن آمار پرونده‌های اختلاف ملکی و دعاوی و پرونده‌های حقوقی، شعبه سوم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان کوهدشت تصویب شده و ایجاد شعبه دوم بازپرسی دادسرا نیز در شرف تصویب است.

وی بر جذب پزشک متخصص برای پزشکی قانونی و تسریع در احداث و بهره برداری از بازداشتگاه شهرستان نیز تاکید کرد.

رزم گفت: یکی از نگرانی‌های ما در شهرستان کوهدشت، نبود پایش تصویری در مرکز شهرستان است و پیگیری این موضوع در شورای تامین استان در دستور کار قرار داده خواهد شد.

رییس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه در سال گذشته تعداد ۲۲ هزار و ۱۰۴ فقره پرونده در شهرستان کوهدشت تشکیل شده است، عنوان کرد: در همین مدت ۲۳ هزار و ۶۹۲ پرونده مختومه شده و ۱۰۸۲ فقره پرونده مربوط به سال های قبل نیز با صدور حکم مختومه و عملکرد مثبت این حوزه را در سال۹۸ نشان می‌دهد، همچنین در نه ماهه گذشته سالجاری در این شهرستان ۱۶ و ۴۰۵ فقره پرونده در دادگستری شهرستان تشکیل و تعداد ۱۶ هزار و ۷۰۴ فقره مختومه شده است.

ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا