اخبار

وایرال انتخاباتی کمبودهای میراث فرهنگی در مراغه

در مورد اینکه یک اثر ملی همچون گنبد سرخ مراغه باید بیش از پیش مراقبت شود، نگهبان داشته باشد یا درب چوبی شکسته آن در سریع‌ترین زمان بازسازی شود، شکی نیست، اما از یک سو باید به محدودیت‌های منابع مالی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه نیز توجه شود و از سوی دیگر نیز با نگاه نقادانه نسبت به مصرف خبرهای مربوط به این اثر تاریخی اقدام شود، زیرا نخستین نقدها از وضعیت این گنبد با اهداف انتخاباتی و از سوی نامزدهای احتمالی انتخابات آتی شورای شهر مراغه در شبکه‌های اجتماعی و با تحریف اصل موضوع منتشر شد.
تحریف از آن جهت که خبر اصلی در حقیقت شکسته شدن درب چوبی این گنبد بود اما تفسیرها و تحلیل‌های انتخاباتی نیز با اصل موضوع درهم آمیخت و خبر به شکل دیگری انتشار یافت.
روشنگری در مورد محدودیت‌ها و راهکارها 
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه پس از این حاشیه‌ها با انتقاد از مطالب شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه گنبد سرخ مراغه به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است، اینگونه توضیح می‌دهد که «محوطه گنبد سرخ به هیچ عنوان پاتوقی برای معتادان نیست لیکن نمی‌توان به دلیل نبود نگهبان دائمی از تردد این افراد جلوگیری کرد».
به گفته «یعقوب طالبی»، محوطه گنبد سرخ در منطقه آسیب‌پذیر شهری واقع شده و از این‌رو با فرماندهی انتظامی برای سرکشی مستمر و مقابله با تجمع معتادان متجاهر در این محوطه نیز مکاتبه شده است.
وی این را هم گفت که بر اساس تفاهم‌نامه مشترکی، شهرداری مراغه متعهد به نگهداری از محوطه گنبود سرخ است، اما با وجود اهتمام قابل توجه در رسیدگی به فضای سبز این اثر، تاکنون برای نگهداری بهینه آن اقدامی انجام نشده است.  
طالبی اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای و نیروی انسانی، امکانی برای استقرار نگهبان دائمی در این اثر وجود ندارد و برای رفع این مشکل به مشارکت شهرداری یا بخش خصوصی نیازمندیم.  
وی یادآوری کرد: همراهی و همکاری اهالی فهیم و همسایگان گنبد سرخ نیز در نگهداری مناسب‌تر و حفاظت بیشتر از این شاخصه هویتی مراغه، کمک شایانی خواهد کرد.
همه آنچه در شبکه اجتماعی منتشر می‌شود، واقعیت نیست!
امروزه «خبر» موارد متعددی تحت عنوان واقعیت را به مخاطبان عرضه می‌کند، اما کسانی که خبرها را پس از سنجش و با زاویه نگاه نقادانه مصرف می‌کنند، می‌دانند که ممکن است همه این موارد واقعیت نباشد.
در واقع خبرسازی از جنس امروزی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تبلیغ، اطلاع‌رسانی بد، تحریف یا نیمی از حقیقت باشد و به نظر می‌رسد محتوای مربوط به گنبد سرخ با سوگیری تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی شده است.
جالب است بدانید که حتی بر اساس تعریف «وبستر» از واژه «تبلیغات» نیز تفاوت چندانی میان تبلیغ و خبر وجود ندارد، زیرا هر دوی آنها خواسته یا ناخواسته دارای سوگیری می‌باشند، اما از آنجا که تبلیغات با بار معنایی منفی همراه است، هیچ رسانه و خبرنگاری قبول ندارد که خبرش جنبه تبلیغی دارد.  
واقعیت ماجرا در خصوص گنبد سرخ مراغه این است که درب چوبی این گنبد شکسته است و اداره میراث فرهنگی مراغه باید در سریع‌ترین زمان و بدون توجه به محدودیت‌های مالی نسبت به بازسازی آن اقدام کند اما از آنجا که این روزها نقد و بزرگنمایی خریدار دارد، موضوع دیگری چون جمع شدن معتادان در این مکان تاریخی برجسته‌سازی شد.
وایرال چیست؟ «وایرال» به محتوایی گفته می‌شود که به سرعت و بدون مرزبندی در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده و چون توسط عده زیادی دیده می‌شود، برای تبلیغات و بازاریابی کاربرد مناسب‌تری دارد.پایه این روش همان تبلیغات دهان به دهان است که به خاطر راضی بودن یک مشتری به بقیه نیز معرفی می‌شود و دیگران به صورت رایگان شما را تبلیغ می‌کنند.
اگر همین ویژگی را در کنار اشتیاق این روزهای کاربران فضای مجازی به انتقاد از شرایط موجود قرار دهیم، به سادگی درک خواهیم کرد که چرا نامزدهای انتخابات شورای ششم تلاش می‌کنند با انتقاد و بزرگ‌نمایی مسایل روز، در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال‌تر و منتقدانه‌تری داشته باشند. 

/ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا