اخبار

روزگار فصلی کارگران فصلی در زنجان

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان بر ضرورت ایجاد تناسب بین دستمزد کارگران با نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی تاکید کرد.

اصغر نجاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت کارگران فصلی در شرایط کنونی جامعه، اظهار کرد: طبق مکاتبه‌ای که با شهرداری و اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان صورت گرفته است، درج عنوان کارگر فصلی در قراردادها یک تخلف محرز محسوب می‌شود؛ چراکه همه اقشار کارگری باید از مزایای کارگری بهره‌مند شوند و از این رو کارگر فصلی و غیرفصلی نداریم.

وی با بیان اینکه با استناد به ماده ۱، ۴، ۱۰ و ۲۱، همه به ‌نوعی کارگر به حساب می‌آییم که کارفرما طبق قرارداد و زمان تعیین شده موظف به پرداخت حقوق کارگر است، تصریح کرد: می‌توان به طور قطع گفت که از عنوان کارگران فصلی سوءاستفاده شده است؛ چرا که کارگرانی که در فصل زمستان و تابستان مشغول فعالیت هستند، بعد از اتمام کار، تمدید قرارداد مجدد صورت نمی‌گیرد و از این رو این قشر از کارگران از مزایای بیمه بیکاری هیچ بهره‌ای نمی‌گیرند.

این مسئول با بیان اینکه باید تصمیم جامع و کلی برای همه کارگران در نظر گرفته شود که شامل همه کارگران مثل کارگران رستوران‌ها و کارگران ساختمانی شود، افزود: با این اقدام جامعه هدف مورد نظر نیز از مزایایی بیمه کارگری بهره‌مند می‌شوند. در این شرایط کنونی و شیوع بیماری همه‌گیر، بسیاری از کارگران بیکار شده‌اند و این قشر هیچ درآمدی ندارد که رفع مشکل این افراد نیاز به توجه بیش از پیش مسئولان دارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان با تاکید بر اینکه دستمزد کارگران را باید متناسب با نرخ تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود سنجید، افزود: در ابتدای سال، نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی ۴۱.۵ درصد بود که بعد از پی‌گیری‌های متعدد، دستمزد کارگران ۲۶ درصد افزایش پیدا کرد؛ این در حالی است که ۳۰ درصد از نرخ تورم اعلام شده عقب هستیم و متاسفانه چندان توجهی به این موضوع نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه حداقل دستمزد کارگران باید به نرخ تورم نزدیک باشد، افزود: متاسفانه شاهد عقد قراردادهای سفید امضا در بین کارگران هستیم؛ چراکه قشر کارگر برای تامین مخارج خانواده در چنین شرایط اقتصادی، تن به قرارداد سفید امضا می‌دهد و برای این نوع از کارگران نیز هیچ نوع بیمه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

این مسئول با اشاره به حمایت‌های انجام شده توسط مسئولان ذی‌ربط، اظهار کرد: برای کارگرانی که در شرایط کنونی فرصت شغلی خود را از دست داده‌اند، سامانه‌ای با عنوان کارگران آسیب‌دیده از کرونا توسط وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی راه‌اندازی شده که بیش از ۶ میلیون نفر در کشور در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که با بررسی‌های صورت گرفته، از این تعداد به تعدادی کمک‌معیشت واریز شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگران استان زنجان خاطرنشان کرد: بیش از ۵۲ درصد از جمعیت کشور را قشر کارگر تشکیل داده است، از این رو باید همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این قشر از جامعه هدف به کار گرفته شود؛ چراکه از کارگران به عنوان خط تولید در جامعه یاد می‌شود؛ این در حالی است که امروز هیچ قانونی برای کارگری که بعد از اتمام قراردادش مجدد بر سرکار حضور یابد، پیش‌بینی‌ نشده است.ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا