اخبار

موسسه عاشورا ۱۳ پروژه با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان اجرا می‌کند

زین العابدین ریحانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت ۲۳ آذر سالروز تاسیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اظهار کرد: این قرارگاه بنا به درخواست دولت و نیاز کشور به بازسازی بعد از اتمام جنگ با جذب مهندسان نخبه تشکیل شد و سپاه بخشی از مهندسی رزمی خود را تحت عنوان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به این منظور اختصاص داد و هم اکنون قرارگاه سازندگی از چند هلدینگ تخصصی از جمله راه و شهرسازی، نیرو، انرژی و سدسازی تشکیل شده است. 
وی با بیان اینکه بعد از تشکیل قرارگاه منشوری تحت عنوان کمک به نظام و دولت، بازسازی کشور، حفظ نیروهای موجود، استفاده از تجربیات دفاع مقدس و نیز استفاده از دانش روز برای عمران آبادی کشور، تدوین شد، افزود: هم اکنون قرارگاه علاوه بر فعالیت های درون مرزی در اجرای پروژه های برون‌مرزی نیز فعال است.
مدیرعامل موسسه عاشورا با بیان اینکه قرارگاه در بحث تامین مالی نیز فعال بوده و به دنبال اجرای پروژه‌های راهبردی و مهم که پیش از این بخش خارجی آنها را انجام می‌داد، است، خاطرنشان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، نه به دنبال رقابت با پیمانکاران داخلی بلکه به دنبال رقابت با پیمانکاران خارجی و رفاقت با پیمانکاران داخلی است.
ریحانی ادامه داد: قرارگاه امروزه با ماشین آلات منحصر به فرد و انحصاری پروژه‌ها را اجرا می‌کند و با تربیت نیروی انسانی متخصص در دوران سربازی، نیروی مهندسی آینده را نیز تامین می کند و با وجود مشکلات مالی ناشی از تحریم‌، تحریم‌ها را دور زده و طرح ها را با سرعت پیش می بریم و هیچ طرحی به دلیل عدم تامین منابع مالی تعطیل نشده است.
وی، انعطاف پذیری و خطر پذیری را از جمله شاخص‌های قرارگاه عنوان کرد و گفت: موسسه عاشورا در نقاط ناامن و صعب العبور و مناطق محروم حضور پررنگی دارد و هدف عمده موسسه مردم یاری است به همین جهت در پروژه‌های محرومیت‌زدایی نقش فعالی دارد.
ریحانی، موسسه عاشورا را یکی از زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی و هلدینگ راه و شهرسازی نام برد که در سال ۱۳۶۹ تشکیل شده است.
وی افزود: تعداد کل پروژه های قرارگاه سازندگی آذربایجان‌شرقی ۷۰ پروژه است که ۷۵ درصد آن را موسسه عاشورا اجرا می‌کند.
مدیرعامل موسسه عاشورا خاطرنشان کرد: امروز قرارگاه سازندگی در شمال غرب کشور ۱۳ پروژه بزرگ با اعتبار اولیه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان را اجرا می‌کند و حدود پنج هزار میلیارد تومان نیز در مرحله عقد قرارداد است.
وی گفت:  یکهزار نفر به صورت مستقیم و حدود پنج هزار نفر به صورت غیرمستقیم تحت مجموعه قرارگاه فعالیت می‌کنند.
ریحانی با اشاره به اجرای طرح پارک بزرگ تبریز، گفت: این طرح برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود و با اجرای آن پسماندها و شیرابه ها به صورت کاملا بهداشتی دفن می شود و شیرابه پسماندها پس از تصفیه کامل آب، در کشاورزی مورد استفاده مجدد قرار می گیرد.
وی اعتبار اجرای این طرح را یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این پارک به عنوان پارک ارگانیک احداث می‌شود که با اجرای این طرح پایین‌ترین نقطه تبریز از نظر ارزش افزوده به نقطه تعادلی همچون شمالی‌ترین نقطه تبریز می رسد و ایجاد قطب گردشگری و محرومیت زدایی از جمله اهداف ساخت این پارک می باشد.
مدیرعامل موسسه عاشورا از اجرای ۱۴۵ پروژه محرومیت زدایی در شمال غرب کشور توسط قرارگاه سازندگی آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: ۱۰۳ پروژه در آذربایجان‌شرقی، ۱۵ پروژه استان قزوین، ۲۰ پروژه استان اردبیل، چهار پروژه استان مازندران و سه پروژه نیز در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود.
ریحانی همچنین برف‌روبی در مناطق روستایی کوهستانی، مسیرگشایی روستاهای صعب العبور، حضور در مناطق زلزله زده، بازسازی روستاها، کمک به جهیزیه خانواده‌های نیازمند و احداث واحدهای مسکونی مددجویی را از جمله دیگر اهداف فرهنگی موسسه عاشورا اعلام کرد و افزود: در همین راستا ۱۴ واحد مسکونی مددجویی روستایی در شهرستان های استان دست احداث است.
وی در مورد کیفیت پروژه‌ها اظهار کرد: هر پروژه‌ای کارفرمایی و هر طرح مشاوری دارد که به عهده کارفرماست و مشاوران کارفرما در حین اجرا بر نحوه حسن انجام کار نظارت می‌کنند و هیچ کاری را خودمان کنترل نمی‌کنیم؛ علاوه بر آن در سیستم سامانه کنترل کیفیت، میزان و نتیجه پروژه ها قابل مشاهده است.

/ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا