اخبار

موضوع “قاچاق پرده از منطقه آزاد ارس” صحت نداشته و فاقد مستندات قانونی است

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در پاسخ به گزارش منتشره از صدا و سیما مبنی بر واردات پرده قاچاق از این منطقه، گفت: گزارش مذکور صحت نداشته و فاقد مستندات قانونی است.

صفر شاسفند با گلایه از گزارش غیرمستدل صدا و سیما، افزود: صدا و سیما با انتشار گزارش بدون صحت سنجی آن، در حق منطقه آزاد ارس اجحاف کرده و منطقه آزاد ارس پیگیری حقوقی و قانونی موضوع را برای خود محفوظ می‌داند.

وی گفت: منصفانه بود که صدا و سیما حداقل 50 ساعت در مورد فعالیت‌های درخشان بخش خصوصی منطقه آزاد ارس و نیز عملکرد سازمان در زمینه‌های مختلف از جمله میزان سرمایه گذاری، صادرات، تعداد شرکت‌های دانش بنیان، فعال و در حال ساخت، آمار تولیدات و اقدامات انجام یافته در خصوص مقابله با شیوع کرونا در ارس گزارش تهیه و پخش می‌کرد و سپس یک ساعت نیز نقد سازنده ارائه می‌داد؛ در صورتی که در شرایط حساس و بحرانی کنونی، گزارش پخش شده نه تنها سازنده نبود، بلکه موجب تشویش اذهان شده است.

وی با تاکید بر اینکه در منطقه آزاد ارس تمامی کالاها با حضور گمرک ایران و فرآیندهای قانونی ترخیص می‌شود، گفت: ترخیص کالا از منطقه آزاد ارس شامل کالاهای مصرفی و همراه مسافر است که در هشت ماهه اول امسال، میزان ترخیص پارچه پرده‌ای از منطقه آزاد ارس به وزن خالص 800 کیلوگرم و به ارزش تقریبی 10 هزار دلار بوده است.

شاسفند در ادامه یادآور شد: درمنطقه آزاد ارس، در مجموع 17 فروشگاه پارچه و پرده فعالیت دارند که در طول هشت ماهه اول سال جاری، حدود 2275 کیلوگرم انواع پارچه و پارچه پرده‌ای به ارزش تقریبی 28 هزار دلار ترخیص شده است.

وی در واکنش به شایعه تعطیلی برخی فروشگاه‌ها در منطقه آزاد ارس نیز گفت: در شش ماهه اول سال جاری امکان ثبت سفارش کالا برای اصناف مناطق آزاد کشور امکان پذیر نبوده و از اوایل مهرماه تمام ثبت سفارش‌های درخواستی اصناف در چارچوب لیست اعلامی 800 قلم کالا انجام گرفته است.

وی با تشکر از اعضای شورای تامین ویژه منطقه آزاد ارس و سایر مسئولان در حل مشکلات اصناف، بیان کرد: در شش ماهه اول سال، علی‌رغم بسته بودن سامانه ثبت سفارش، براساس دستورالعمل‌ها و استفاده از ظرفیت‌های قانونی در منطقه آزاد ارس، از محل مانده ثبت سفارش‌های سال 98 و موجودی انبارها به میزان کافی کالا برای اصناف منطقه ترخیص شده و اصناف منطقه از بابت کالا برای فروش مشکلی نداشته‌اند و کم رونقی بازار اساساً ناشی از مشکل جهانی پاندمی کرونا بوده است.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس اظهار کرد: تعداد اصناف فعال دارای پروانه کسب از ارس، تا پایان سال گذشته 1871 فقره بود که در شش ماهه امسال تعداد آن به 1879 فقره افزایش یافته و نشانگر تعامل و همکاری سازنده بین سازمان و اصناف است.

وی در خصوص میزان صادرات و واردات طی هشت ماهه امسال در منطقه آزاد ارس نیز گفت: صادرات قطعی و صادرات به سرزمین اصلی از محصولات تولیدی منطقه به میزان 209 میلیون دلار بوده و در مقابل میزان واردات که شامل کالای مصرفی و مسافری به داخل منطقه می‌شود، معادل 41 میلیون دلار بوده است.

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، وی در پایان تراز تجاری منطقه آزاد ارس طی هشت ماهه را مثبت 168 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: علی‌رغم بسته بودن مرزها، مشکلات ترانزیت وحمل و نقل، تراز تجاری مثبت نشانگر عملکرد موفق سازمان، تولیدکنندگان و اصناف ارس بوده است.ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا