اخبار

“ام.آر.ان.ای” فناوری نسل چهارم واکسن سازی چیست؟

پروفسور اوگور شاهین از برگزیدگان جایزه مصطفی(ص)، با کمک پیچیده ترین فناوری ساخت واکسن، توانسته واکسن کرونا را توسعه دهد؛ چندوچون شیوه کارآیی و فناوری توسعه این واکسن را از زبان شاگرد ایرانی اش بخوانید.
– اخبار اجتماعی –
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ؛ پروفسور اوگور شاهین که سال گذشته از برگزیدگان سومین دوره جایزه مصطفی (ص) بود، با کمک جدیدترین و پیچیده ترین فناوری ساخت واکسن توانسته واکسنی را توسعه دهد که 95 درصد کارآمدی داشته است؛ چند و چون شیوه کارآیی و فناوری توسعه این واکسن دانشمند ترکیه ای تبار را از زبان شاگرد ایرانی اش بخوانید.
خبر موفقیت 95 درصدی واکسن تولید شده کرونا توسط شرکت بایوان تک (Bio Ntech) به سرپرستی پروفسور اوگور شاهین، دانشمند ترکیه ای تبار و برگزیده سومین دوره جایزه مصطفی (ص) ، ضمن برانگیختن امیدواری برای پایان دادن به همه گیری ویروس کرونا، موجب سوالات زیادی در مورد فناوری ساخت این واکسن، پیشینه تحقیقاتی دکتر شاهین و گروه همراهش و میزان کارآمدی واکسن با وجود اخبار مرتبط با جهش های ویروس کرونا شده است.
واکسنی که روند ساخت و تحقیقات آن از ژانویه سال جاری میلادی (دی 98) و همزمان با شروع همه گیری در چین آغاز شده و پیش از این نیز اخبار ی در مورد طی مراحل مختلف آن منتشر شده بود، توسط پروفسور شاهین توسعه یافته است. همچنین آژانس دارویی اروپایی (EMC) روند نظارت بر ساخت و کارآمدی این واکسن را برعهده داشته و از جدیدترین فناوری تولید واکسن بر مبنای ام.آر.ان.ای (mRNA) یا آر.ان.ای پیام رسان برخوردار است.
اوگور شاهین با اثر “طراحی و ارزیابی بالینی واکسن های درمانی ضدسرطان بر پایه mRNA بر اساس موتاسیون هر بیمار” برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2019 در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی شد. این اثر بعدها مبنای کشف واکسن کرونا توسط شاهین شده است.
شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان درباره حضور اوگور شاهین در جایزه …تی نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا