اخبار

نخستین تراموای کشور در تبریز ایجاد می‌شود

 

این تفاهم نامه به منظور طراحی و اجرای پروژه (توسعه خط یک قطار شهری تبریز) در قالب تراموا به‌ طول هفت کیلومتر (رفت و برگشت) با ۱۱ ایستگاه به ‌صورت EPC ( طراحی و اجرا و تأمین تجهیزات) بین سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ، ایرج شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز، مصطفی مولوی مدیرعامل سازمان قطارشهری و شهرام دبیری رییس شورای اسلامی این شهر رسید.
برآورد اولیه مبلغ قرارداد حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است که در زمان انعقاد قرارداد با محاسبه کلیه احجام و تعیین مشخصات فنی تدقیق خواهد شد.
 فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا روز دوشنبه در نشست مشترک با مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز و مدیران شهری این شهر گفت: ادامه و تکمیل پروژه خط ۲ قطارشهری تبریز نباید متکی به استفاده از فایناس باشد.
سردار سعید محمد، افزود: با تعامل انجام شده با شهرداری تبریز و تامین منابع مالی از طریق تهاتر ملکی و اوراق این پروژه از سوی این قرارگاه اجرا و به صورت فاز بندی به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به اینکه ادامه اجرای این پروژه مشکل قراردادی نرخ ارز داشت، یادآوری کرد: در ماه های گذشته با پیگیری مسوولان قطارشهری و مدیریت شهری مشکل قراردادی آن رفع شد و با اصلاح آن پروژه با سرعت بیشتری اجرا می شود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: با همت و تلاش جمعی سال گذشته اجرای پروژه خط دو قطارشهری تبریز با تزریق منابع و تامین تجهیزات حتی یک روز هم تعطیل نشد و فقط ۲ ماه به علت شیوع کرونا کار متوقف شد که با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت آن از سر گرفته شد.
سردار محمد، با اشاره به پیشرفت مطلوب خط ۲ قطارشهری تبریز ادامه داد: شهر تبریز نیازمند اجرای سریع این پروژه است تا شهروندان آن بتوانند برای عبور و مرور در مناطق مختلف شهر از آن استفاده کنند.
تکمیل قطارشهری خدمت به محرومان جامعه است
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: اجرا و تکمیل فازهای مختلف قطارشهری تبریز خدمات به محرومان و قشر متوسط جامعه بوده و خدمت به این قشر و مستضعفان از توصیه های امام راحل و اهداف انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام میرتاجدینی، با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در استان آذربایجان شرقی پروژه های مختلفی را برای ایجاد رفاه عمومی اجرا می کند، افزود: از ظرفیت این قرارگاه برای توسعه استان و تبریز باید نهایت استفاده را کرد.
وی با اشاره به اینکه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان در خط دوم قطارشهری تبریز هزینه شده است، یادآوری کرد: دستگاه های استانی باید با همکاری همدیگر تلاش کنند تا هرچه زودتر خط ۲ این پروژه به بهره برداری برسد.
پیشرفت ۱۷ درصدی پروژه خط ۲ قطارشهری تبریز
مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز و حومه نیز در این مراسم گفت: خط ۲ قطارشهری تبریز دارای ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و هم اکنون با توان تخصصی مهندسان، کارگران و مدیران عملیاتی در حال اجرا است و امید است بتوان تا پایان سال ۱۴۰۰ حفاری فاز یک خط ۲ قطارشهری به اتمام برسد.
مصطفی مولوی فرد، افزود: در طول یک سال گذشته تلاش شد تا مشکلات مربوط به قراردادهای مرتبط با این پروژه رفع شود و در این مدت پروژه پیشرفت قابل توجهی کرده و امید است با تعامل و همراهی مشترک با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با سرعت بیشتری این پروژه اجرا شود.
وی با اشاره به فعالیت های عمرانی در خط یک قطارشهری تبریز اظهار داشت: در طول ماه های گذشته تمام ایستگاه های خط یک رفع مانع شده است و هم اکنون مشکلی در عبور و مرور شهروندان وجود ندارد.
مولوی، ادامه داد: انعقاد تفاهم نامه مشترک بین سازمان قطارشهری تبریز و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در راستای امتداد خط یک و در قالب خط پنج از منطقه « قونقا» تا راه آهن به صورت روسطحی و به شکل تراموا اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه خط چهار نیز به صورت تراموا اجرا خواهد شد، یادآوری کرد: طول این پروژه ۷ کیلومتر بوده و ۱۱ ایستگاه دارد.
در این مراسم با حضور مدیران استانی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) تفاهم نامه توسعه خط یک مترو تبریز در قالب تراموا منعقد شد.
این خط تراموا که از آن با عنوان توسعه خط یک قطارشهری تبریز یاد می شود، در همان مسیر قونقا ( میدان قونقا تا راه آهن ) احداث می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا