تعلیم و تربیت باید به یک دغدغه اجتماعی تبدیل شود
تعلیم و تربیت باید به یک دغدغه اجتماعی تبدیل شودبه گزارش روز چهارشنبه ایرنا ،محمدرضا رسولی در حاشیه برگزاری سی و چهارمین اجلاس روسای آموزش و پرورش که در سالن اداره کل آموزش و پرورش قزوین در حال برگزاری است ، با اشاره به نحوه تعامل مدیران آموزش و پرورش با فرهنگیان و نحوه ارتباط گرفتن با معلمان افزود: معلمین رکن اساسی تعلیم و تربیت هستند، لذا برقراری روابط حسنه و جلب نظر و رضایت آن ها یکی از اساسیترین کار مدیران آموزش و پرورش است.
وی اظهار داشت: توجه به اصل مشورت و مشورت پذیری با معلمان، توجه به مشکلات معلمان و اولویت به رفع آن، توجه و احترام به عقاید و پیشنهادات معلمان، تشکیل جلسات ملاقات با معلمان، به وجود آوردن شرایط راحت و جذاب در محیط کار در اولویت فعالیتهای این اداره است.
این مسوول هدف از برگزاری سی و چهارمین اجلاس روسای آموزش و پرورش را تبدیل شدن آموزش و پرورش به یک گفتمان رایج و غالب در جامعه خواند و تصریح کرد: باید انتظارات از اجلاس روسای آموزش و پرورش مبنتی بر واقعیت باشد و نباید توقع داشت همه مشکلات و چالشهای وزارت بزرگ آموزش و پرورش در یک نشست طرح و حل و فصل شود.
رسولی خاطرنشان کرد: عزم جدی جهت اجرای سند تحول بنیادین بر اساس نقشه راه و مبتنی بر برنامه علمی و آشنایی مدیران کشوری با اهم سیاستها و برنامههای وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جاری، بیانیه گام دوم انقلاب که قطعا برای آشنایی بیشتر مدیران آموزش و پرورش کشور میزگردهای تخصصی و پرسش و پاسخهای علمی برگزار خواهد شد، است.
وی اضافه کرد: انتظار میرود در این ۲ روز که به دلیل بستر مجازی با سایر اجزای ها متفاوت است، ضمن هم پوشانی اهداف برگزاری اجلاس احساس امید بر آیندهای بهتر و رضایتمندی از طرح دیدگاه و پذیرش نظرات روسای آموزش و پرورش از سوی مدیران ستادی خواهد داشت.
رسولی افزود: آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت برای انجام ماموریت ها و رسالت اصلی خویش نیاز دارد مقوله تعلیم و تربیت را به یک دغدغه اجتماعی تبدیل کند، لذا برای انجام این مهم و تبدیل شدن تعلیم و تربیت(آموزش و پرورش) به گفتمان رایج در کشور باید تعارض منافع در این خصوص را از بین برده و برای تحقق آن لازم است منافع هماهنگ شوند.
این مسوول یادآور شد: بخشی از اجرایی نشدن آموزش و پرورش به گفت و گوی اجتماعی میتواند در بدنه اجرایی باشد اما بخش دیگر مربوط به جامعه و گروههای اجتماعی است، بنابرین اعتقاد به گفت و گوی اجتماعی نه تنها یک امر واجب بلکه تکلیفی است که برای هدایت و اثر گذاری بر سیاستهای حاکم بر جامعه ضروری است.
رسولی مهمترین راهکارهای ایجاد این گفتمان را رفع تعارض منافع بین وزارت آموزش و پرورش با سایر نهادها و وزارتخانهها، شناسایی و رفع تعارض منافع افراد با یکدیگر، شناسایی و رفع تعارض منافع اقوام با وزارت آموزش و پرورش، شناسایی و رفع تعارض منافع کلان شهرها با سایر شهرها و روستاها، شناسایی و رفع تعارض منافع بین نسلی مانند بازنشستگان با نسل کنونی وزارت آموزش و پرورش خواند.
وی افزود: هر یک از تعارضها میتواند برای عدم تبدیل شدن آموزش و پرورش به گقت و گوی اجتماعی منجر شود، لذا گفت و گوی اجتماعی یا هماهنگی اجتماعی فرآیندی است که شرکای اجتماعی برای تاثیر گذاشتن به سیاستهای جامعه با یکدیگر چانه زنی کرده و لیکن برای تبدیل آموزش و پرورش به گفت و گوی اجتماعی لازم است تعارض منافع شناسایی و حل و فصل شوند.
استان قزوین دارای ۱۴ منطقه آموزشی و ۲۵۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.