سامانه سامد، پل بیواسطه ارتباط مردم با مدیران
سامانه سامد، پل بیواسطه ارتباط مردم با مدیرانامروزه با توسعه بسترهای نوین ارتباطی و فراهم شدن زیرساختهای فناوریهای نوین دیگر خدمات رسانی به شهروندان برمبنای شیوههای قدیمی چندان پاسخگو نیست و رضایت مردم و مراجعه کنندگان به دستگاههای اداری و اجرایی را در پی نخواهد داشت.
دولت تدبیر و امید از زمان شروع به کار، با توجه به بسترهای نوین ارتباطی، سامانه سامد را به عنوان یک پل ارتباطی میان دولت و مردم راه اندازی کرد تا برای پایان دادن به بوروکراسی اداری، کاغذبازی دستگاهها، رسیدگی بهتر به درخواستهای شهروندان، افزایش سرعت و کیفیت بررسی مطالبات مردمی، جلوگیری از رفت و آمد بی مورد به ادارات و دستگاهها و صرفه جویی در وقت و انرژی کارکنان دستگاهها گامهای بلندی برداشته باشد.
این سامانه اگرچه نقاط ضعفی نیز داشته است اما توانسته در تحقق اهداف دولت از قبیل توسعه دولت الکترونیک، پیگیری سریع و به موقع مطالبات مردمی، ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی استان به لحاظ میزان دقت و سرعت پاسخگویی و … موفق باشد.
خبرنگار ایرنا برای آگاهی از عملکرد این سامانه، نحوه کارکرد و ارتباط آن با شهروندان با مسوولان سامانه و چند مدیر که در این سامان حضور یافته و به مطالبات مردم پاسخ دادهاند، گفت و گو کرده است.
سامد بازوی توانمند دولت برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان
کارشناس سامانه سامد در استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سامد، سامانه ارتباط مردم و دولت است و در کل برای حذف کاغذبازیها و مراجعات حضوری به دستگاهها شکل گرفت.
حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی افزود: با راه اندازی این سامانه، تمامی مردم استان از منزل خود میتوانند با شماره ۱۱۱ تماس گرفته و از دور افتادهترین مناطق، مشکلات خود را با مرکز استان در میان بگذارند.
وی با اشاره به نحوه عملکرد این سامانه، افزود: در پی تماس شهروندان با سامانه ۱۱۱ مکالمات آنها تبدیل به نامه شده و یک کد رهگیری صادر میشود و تماس گیرندگان بعد از چند روز میتوانند با کد دریافتی، درخواست خود را پیگیری کنند.
این کارشناس گفت: تمامی مدیران کل در سامانه سامد کارتابل دارند و در زمان ثبت درخواست، یک نامه به کارتابل مدیر مربوط ارسال میشود و آن مدیر باید ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز جواب نامه را بدهد.
حسینی با اشاره به مزایای سامانه، گفت: حذف بوروکراسی اداری و ایجاد دولت الکترونیک از جمله مزایای این سامانه بوده و مهمتر از آن جلوی مراجعات غیرضروری به مرکز استان را گرفته است.
وی در خصوص میزان کاریابی این سامانه، گفت: سامد، بازوی خیلی محکم و قویی برای دولت است و آیتم سرعت آن، سیکل اداری یک نامه از کارشناس تا مدیر کل را کوتاه کرده و درخواستهای مردمی با سرعت بیشتری انجام میشود.
این کارشناس با بیان اینکه سامانه سامد واقعا یک پل مستقیم بین مردم و مسوولان است، افزود: یک اتفاق تازه که در سامانه سامد استان روی داده، حضور مدیران کل دستگاهها در هر هفته است که با اطلاع رسانی صورت گرفته در سطح استان، مردم میتوانند درخواستها و تقاضاهای خود را با مدیر کل مربوط به صورت مستقیم در میان بگذارند.
وی با اشاره به درخواستهای ثبت شده در سامانه، افزود: با درخواستهای مختلفی در سامانه سامد مواجه هستیم ولی بیشترین درخواستها شامل گزارشهای مردمی، موضوعات اشتغال، بیکاری، تورم، گرانی، معضلات شهری و خدمات دستگاهها و… است.
سامد، مدیران را به سمت فرهنگ پاسخگویی سوق میدهد
فرماندار آوج که به عنوان یکی از فرمانداران استان در این سامانه حضور یافته است، به خبرنگار ایرنا گفت: سامانه سامد یک باب و دریچهای است تا مردم صدای خود را به مسوولان برسانند و انتقاد، درد دل و سخنان خود را با مسوولان در میان گذاشته و مدیران را پاسخگو کنند.
نصرت الله علیرضایی افزود: یکی از ویژگیهای این سامانه آن است که مطالبات، درخواستها و انتقادهای مردم در کمترین زمان و هزینه پاسخ داده میشود و مدیران در بلند مدت به سمت فرهنگ پاسخگویی، نقد پذیری و جدیت در امور سوق داده میشوند.
وی اضافه کرد: ما با راه اندازی این سامانه هنوز در آغاز مسیر هستیم و راه درازی تا نهادینه شدن فرهنگ مطالبه گری مردم و پاسخگویی مدیران داریم.
علیرضایی افزود: نباید از این راه دراز و مسیر طولانی تا رسیدن به اهداف ناامید شویم و با جدیت و عزم بیشتر، راه و بستر فراهم شده در دولت تدبیر و امید را برای نهادینه کردن فرهنگ پاسخگویی به مطالبات مردم پیگیری کنیم.
فرماندار شهرستان آوج با بیان اینکه البته باید برای رفع نقاط ضعف سامانه، براساس برنامه بلندمدت و مستمر تلاش کنیم تا اعتماد مردم جلب شود، افزود: اگر به مطالبات مردمی در سامانه سامد به خوبی رسیدگی شود نباید دیگر شلوغی و ازدحام مراجعه کنندگان را در ادارات شاهد باشیم و این مساله از مواردی است که حتما باید مورد رسیدگی قرار گیرد.
علیرضایی گفت: همچنین سامانه سامد باید به سمتی پیش برود که دیگر توصیه، سفارش، پارتی بازی و رشوه از جامع حذف شود و فرهنگ سرعت عمل و عدالت محوری در رسیدگی به مطالبات مردم تقویت گردد.
نقش پررنگ سامانه سامد در کاهش رفت و آمدهای شهروندان به ادارات
سرپرست بخشداری بویین زهرا نیز به عنوان یکی از مدیران که در سامانه سامد حضور یافته است، به خبرنگار ایرنا گفت: مدیران کل دستگاهها در راستای تکریم ارباب رجوع و شنیدن گزارشها و مطالبات مردم هرهفته در سامانه سامد حضور یافته و پای صحبتهای مردم مینشینند.
مصطفی آقاعلی افزود: سامانه سامد به عنوان پل ارتباطی دولت و مردم، طی چند سال اخیر عملکرد موثری داشته است و باید اطلاع رسانی بیشتری برای دسترسی گسترده مردم به آن صورت گیرد.
وی اضافه کرد: عملکرد سامد در ماههای اخیر به ویژه در دوره شیوع کرونا برجسته بود و جلوی رفت و آمد شهروندان از روستاهای دور را به استان گرفت.
این مسوول با اشاره به حضور خود در سامانه سامد، افزود: بیشتر مطالبات مردم در این جلسه در خصوص تامین آب شرب، بهسازی و اصلاح راهها و اشتغال بود که با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته، در سریعترین زمان برای پاسخگویی به آنها تصمیم گیری خواهد شد.
متاسفانه علیرغم هماهنگی صورت گرفته با دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری قزوین برای دریافت اطلاعات مربوط به عملکرد این سامانه، مدیران مربوط تا زمان انتشار این گزارش حاضر به پاسخگویی به خبرنگار ایرنا نشدند.