اخبار

روند صعودی کرونا و آغاز دوباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی

روند صعودی کرونا و آغاز دوباره رعایت پروتکل‌های بهداشتیبیماری کرونا که امروزه به خبر اول همه محافل رسمی‌و غیررسمی‌در کشور و حتی جهان تبدیل شده، در بسیاری از کشورهای دنیا، روند صعودی داشته که این امر در ایران نیز با وجود شیب کاهشی، از اواسط خردادماه دوباره افزایشی شده است.
در این میان آذربایجان‌غربی نیز که تا اردیبهشت سال جاری و حدود سه ماه نخست شیوع ویروس کرونا، در ردیف استان‌های با وضعیت به‌نسبت مناسب قرار داشت، به یکباره این بیماری اوج گرفت و در جمع استان‌های با بیشترین میزان ابتلا و حتی مرگ و میر قرار گرفت.
با شدت گرفتن میزان ابتلا و مرگ و میر، هشدارهای مسوولان،  متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشتی روز به روز در آذربایجان‌غربی بیشتر شد که فهوای همه این هشدارها، لزوم استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و دوری از برگزاری و حضور در تجمع‌ها بود.
این هشدارها سبب شد تا بسیاری از مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقدامات لازم را انجام دهند و حداقل، از ماسک در معابر عمومی ‌استفاده کنند ولی هنوز با رسیدن به وضعیت مطلوب در رعایت موارد بهداشتی، فاصله زیادی وجود دارد و باید میزان اقبال عمومی‌ در این خصوص بیشتر شود تا در پی آن، شاهد کاهش تعداد ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی باشیم.
رعایت حدود ۵٠ درصد مردم آذربایجان‌غربی از دستورالعمل‌های بهداشتی 
استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به افزایش هشدارها در خصوص لزوم همکاری مردم، حدود ۵٠ درصد جامعه موارد بهداشتی را رعایت و از ماسک استفاده می‌کنند که این رقم باید افزایش یابد.
محمدمهدی شهریاری در پنجاهمین جلسه ستاد استانی مبارزه با بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: افزایش تعداد بیماران و فوت‌شدگان نشان از عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است و برای حل این مساله همکاری مردم، یک اصل اساسی است.
وی ادامه داد: بیشتر فوت شدگان از اقشار سالمند جامعه هستند و وظیفه شرعی و اخلاقی ایجاب می‌کند تا همه مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
استاندار آذربایجان‌غربی گفت: کتمان کردن بیماری توسط افراد در جامعه کار صحیحی نیست و باید فرهنگ سازی مناسبی در این خصوص صورت گیرد.
وی با تاکید بر اعطای مرخصی ۲ هفته ای به کارمندان مبتلا اظهار کرد: اگر به فرد بیمار مرخصی اعطا نشود، تخلف صورت گرفته و کارمندان دارای شرایط حساس مانند بیماری زمینه‌ای، مادران شیرده و کارمندان سالخورده نیز می‌توانند با دورکاری فعالیت کنند.
شهریاری گفت: بانک‌های عامل باید مشتریان را سازماندهی کنند تا بحث فاصله‌گذاری اجتماعی مراعات و از ازدحام در بانک‌ها جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: مردم به طور حتم از ماسک استفاده کنند و تبلیغات محیطی مناسبی در رابطه با این بیماری در سطح جامعه صورت گیرد.
وی افزود: همچنین هرگونه برگزاری مراسم عروسی و عزا در محل‌های بسته و باز باید تعطیل شود و برخوردهای لازم با متخلفان صورت گیرد.
برگزار نشدن مراسم باداراک در قره کلیسا
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و در راستای جلوگیری از گسترش این بیماری، بنا به درخواست اسقف اعظم، مراسم باداراک که همه ساله با حضور مسیحیان بسیاری از کشورهای جهان در قره‌کلیسای چالدران برگزار می‌شد، امسال برگزار نمی‌شود.
علی مصطفوی اظهار داشت: کنکور سراسری نیز در سطح استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و باید نسبت به ضدعفونی مکان‌های برگزاری امتحانات به صورت روزانه اهتمام شود تا مشکلی برای داوطلبان روز بعد به وجود نیاید؛ همچنین داوطلبان کنکور حین حضور در جلسه امتحان ماسک همراه داشته باشند.
وی تاکید کرد: ارائه خدمات در دستگاه‌های اجرایی به افرادی که فاقد ماسک هستند، انجام نمی‌گیرد و دستگاه‌های اداری نسبت به این امر اهتمام داشته باشند و با متخلفان برخورد لازم صورت ‌گیرد.
ضرورت همراهی مردم آذربایجان‌غربی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی 
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: با توجه به شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا در سطح جامعه و رشد آن در این استان مردم و مسوولان احساس خطر کرده و در راستای رعایت فاصله‌گذاری هوشمند، همراه ستاد استانی مقابله با کرونا عمل می‌کنند.
جواد آقازاده با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی جزو استان‌های قرمز است، اظهار داشت: عملکرد مسوولان در سازمان‌ها مثبت بوده و این امر  گامی‌موثر در راستای حفاظت از هم در مقابل بیماری است.
وی ادامه داد: با اجرای محدودیت‌ها نیز این روند سرعت گرفته و باید به این امر توجه شود که بحث فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی یک اصل بسیار مهم و اساسی است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و جدی گرفتن مسائل می‌توان این بیماری را به درستی مدیریت کرد و باید تلاش کنیم این زنجیره را بشکنیم تا تعداد مبتلایان و فوتی‌ها کنترل شوند.
آقازاده بیان کرد: از نظر تجهیزات، ونتیلاتورها و تخت‌های ویژه موجود در آذربایجان‌غربی آمادگی کامل را داریم تا مدیریت تخت‌ها را در صورت افزایش بیماران انجام دهیم و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
مسدود شدن مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه
فرماندار ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مسیرهای منتهی به سواحل دریاچه ارومیه در راستای جلوگیری از تجمع گردشگران و شیوع بیماری کرونا، به مدت یک هفته مسدود شد.
علیرضا ملامحمدی‌زاده با اشاره به آغاز فصل گرما و افزایش گردشگران در اطراف دریاچه ارومیه در رابطه با انتشار تصاویری از تجمع مردم در سواحل این دریاچه،  افزود: این قسمت مربوط به بخش پایین میان‌گذر شهید کلانتری دریاچه است که در حوزه استان آذربایجان‌غربی قرار ندارد.
وی اضافه کرد: با توجه به باز بودن ساحل این منطقه و حضور گردشگران در این قسمت، طی هماهنگی محیط زیست ارومیه با فرمانداری ایلخچی در آذربایجان‌شرقی، حکم پلمب این منطقه از سواحل دریاچه نیز اخذ شده است.
وی با بیان اینکه خودمراقبتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به همراه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین اقدام در زمینه مدیریت و مقابله با شیوع ویروس کرونا است، بیان کرد: امیدواریم محدودیت‌های جدید اعمال شده منجر به خروج آذربایجان‌غربی از وضعیت قرمز کرونایی باشد.
مشاهدات خبرنگار ایرنا در سطح شهر ارومیه نیز از رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ماسک در بسیاری از اماکن به ویژه مراکز دولتی و سازمان‌ها حکایت دارد؛ هرچند برخی از مردم همچنان در مقابل استفاده از ماسک از خود مقاومت نشان می‌دهند که باید این افراد نیز برای در امان ماندن خود، خانواده و نزدیکان از ماسک استفاده کنند.
البته برخی اصناف از جمله سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها، پروتکل‌های بهداشتی را همچنان رعایت نمی‌کنند که این امر می‌تواند تبعات زیادی برای آنان داشته باشد.
برای کنترل بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع دیوانه‌وار این ویروس در جامعه، باید همه افراد در همه سنین و گروه‌ها ضمن رعایت موارد بهداشتی، از ماسک و اقلام ضدعفونی استفاده کرده و با پرهیز از حضور در تجمع‌ها، زمینه چیره شدن بر این ویروس را فراهم کنند.
تاکنون حدود ۲۳۸ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا شده که بیش از ۸۳ درصد آنان بهبود یافته ولی حدود ۴.۵ درصد نیز جان خود را از دست داده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا