اخبار

پیاده‌راه گردشگری در محوطه تاریخی داش‌کسن ایجاد می‌شود

پیاده‌راه گردشگری در محوطه تاریخی داش‌کسن ایجاد می‌شود امیرارجمند روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: چهار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح تخصیص یافته است.  
وی اظهار داشت: با ایجاد این پیاده راه، گردشگران فرصتی جدید را در دسترس خواهند داشت تا در کنار بازدید از مجموعه تاریخی و گردشگری معبد داش کسن از فضاسازی‌های متنوع و جدید نیز بهرمند شوند.
ارجمند گفت: طراحی مسیرهای پیاده – گردشگری در معبد داش کسن به عنوان گامی برای حفاظت از بافت و هدایت گردشگر و اقدامی برای احیای بافت کهن معبد این محوطه تاریخی و همچنین تکمیل کننده امر حفاظت و احیای بافت است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان خاطرنشان کرد: رفع ضعف ها، افزایش کیفیت بازدید گردشگران و پایداری سایت داش کسن به عنوان یک پیاده راه موفق گردشگری، موجب ارتقای بافت تاریخی سایت نیز می‌شود.
محوطه تاریخی معبد داش کسن در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی سلطانیه، در نزدیکی روستای ویر، از توابع همین بخش قرار گرفته است. این مجموعه در محوطه ای به شکل مستطیلی ناقص، به طول ۴۰۰ متر و عرض ۵۰ تا ۳۰۰ متر، دیده می شود.
در درون این مجموعه، سه غار نسبتاً عمیق در دل کوه کنده شده است که کنده کاری‌های زیبا و با ارزشی دارند.
از نقش‌های این کنده کاری‌ها، می‌توان به ۲ تصویر اژدها که در مقابل یکدیگر به شکل قرینه حک شده‌اند و طول هریک ۵/۳ متر است، اشاره کرد. در طرفین این نقشها، محراب هایی با طرح‌های اسلیمی، گل و بوته و مقرنس‌های سنگی کنده کاری شده اند. مجموعه آثار کنده کاری این محل، یادگار هنرمندان چینی است که به فرمان اولجایتو از چین فرا خوانده شده بودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا