اخبار

گازرسانی روستایی دولت تدبیر و امید؛ حرکتی برای عدالت اجتماعی

گازرسانی روستایی دولت تدبیر و امید؛ حرکتی برای عدالت اجتماعیسوخت‌های فسیلی به ویژه گاز طبیعی یکی از منابع با ارزش تامین انرژی در کشور محسوب می‌شود که علاوه بر نقش گرمابخش به محیط‌های مختلف، یکی از ارکان توسعه و جهش در تولید نیز به‌شمار می‌آید.
گازرسانی در آذربایجان‌غربی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، هم به لحاظ سردسیر بودن و قرار گرفتن در انتهای خط لوله توزیع گاز کشور و هم با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن مسیرها در کنار هزینه بالای اجرای پروژه‌ها در این مناطق، همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است که به همت گازرسانان یکی پس از دیگری رفع شده و شعله‌های امید را با تدبیر خود در خانه‌های مردم فروزان کرده‌اند.
گسترش شبکه گاز، یکی از ارکان عدالت در خدمت رسانی به شمار می‌رود که این امر در توسعه مناطق محروم شهری و روستاها و همچنین کاهش دغدغه‌های روستاییان و حتی افزایش شاخص سلامت در مناطق محروم موثر باشد.  
عملکرد شرکت گاز آذربایجان‌غربی از سال ۱۳۹۲ تاکنون نشان از جهشی چشم‌گیر در گازرسانی به روستاها به ویژه مناطق دور افتاده و سخت گذر دارد. به گونه‌ای که، میزان گازرسانی در این استان از سال آغاز دولت تدبیر و امید به بعد بیش از ۲ برابر کل میزان گازرسانی از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۹۲ است.
همچنین قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، ضریب نفوذ گاز روستایی در این استان حدود ۲۸ درصد بود که با عملیات جهش‌وار دولت یازدهم و دوازدهم، این میزان به حدود ۶۷ درصد رسیده است و هم اکنون ۴۷۸ روستای آذربایجان غربی تحت پوشش عملیات گازرسانی قرار دارند.
بهره مندی ۶۷ درصدی روستاهای آدربایجان غربی از گاز طبیعی
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سال های اخیر رشد بسیار خوبی در بحث گازرسانی صورت گرفته است به گونه ای که تا  سال ۱۳۹۲ تنها ۳۲ درصد خانوار روستایی از گاز بهره مند بودند، گفت: هم اینک ضریب نفوذ گاز طبیعی در بین خانوار روستایی در این استان ۶۷ درصد است که با بهره برداری از پروژه های در دست اجرا این رقم به بالای ۸۱ درصد می‌رسد.
علیرضا شیخی با تاکید بر تلاش بی‌وقفه جهادگران شرکت گاز افزود: با تامین اعتبارات لازم، روستاهای جدیدی نیز در برنامه گازرسانی قرار می‌گیرند تا شاخص برخورداری خانوار روستایی آذربایجان غربی به سطح مطلوب‌تری برسد.
وی با اشاره به بهره‌مندی ۹۹.۶ درصدی خانوار شهری آذربایجان غربی از گاز طبیعی گفت: در بخش گازرسانی شهری نیز تحولی بزرگ صورت گرفته و گازرسانی به شهرهای آواجیق، سرو، سیلوانا، میرآباد، زرآباد، نلاسی که به دلیل کوهستانی بودن و ویژگی های خاص توپوگرافی و زمین شناسی خاص منطقه از پروژه های سخت گازرسانی کشور محسوب می‌شود از دستاوردهای مهم در این استان در صنعت گازرسانی است.
موافقت وزیر نفت برای افزایش هزینه های گاز رسانی در نقاط کوهستانی 
رییس برنامه‌ریزی و کنترل شرکت گاز آذربایجان‌غربی نیز درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، توجه به اجرای “بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳” را از دلایل تسهیل کننده و شتاب دهنده در عرصه گازرسانی در این استان دانست.
جمشید درستکار ادامه داد: مطابق این قانون، گازرسانی در مناطق سردسیر به ازای هر خانوار روستایی، ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود و در سال ۱۳۹۷ با رایزنی‌های مدیریت شرکت گاز در آذربایجان عربی با وزیر نفت و موافقت وی مقرر شد با توجه به هزینه بالای گازرسانی در بیش از ۵۰ درصد روستاهای واقع در نقاط کوهستانی و مرزی در این استان، این میزان از ۶ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته از ۱۲ میلیون تومان “بند ق تبصره ۲” تا سقف ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت، افزود: از کل پروژه‌های روستایی پیمان‌سپاری شده در آذربایجان غربی، ۳۰ درصد این روستاها با بودجه ۱۲ میلیون تومانی و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز با سقف ۲۰ میلیون تومانی اجرا شده و یا در حال اجراست.
 رییس برنامه‌ریزی و کنترل شرکت گاز آذربایجان‌غربی میزان روستاهای استفاده کننده از گاز طبیعی از محل اعتبارات “بند ق تبصره ۲” را تا سال گذشته را ۷۰۲ روستا دانست و افزود: شهرهای کوچک در این استان نیز از این اعتبارات بهره‌منده شده‌اند و در این مدت شهرهای مرگن شوط، آواجیق چالدران، نلاس سردشت و سرو و سیلوانای ارومیه از این طریق برخوردار شده‌اند.
درستکار با اشاره به تداوم گازرسانی به روستاها و شهرهای آذربایجان غربی از محل این اعتبارات گفت: از این محل، پروژه گازرسانی به سه شهر میرآباد، زرآباد و خلیفان به همراه ۴۸۶ روستا در نقاط مختلف در این استان در حال انجام است.
وی با بیان اینکه برخورداری شهرستان سردشت از هفت درصد سال ۱۳۹۲ به ۴۴ درصد حال حاضر رسیده است، گفت: با اجرایی شدن پروژه‌های در دست اجرا تا اواخر سال ۱۴۰۰، میزان برخورداری جمعیت روستایی این شهرستان محروم جنوب استان به ۷۵ درصد می‌رسد.
اجرای دشوارترین پروژه های گازرسانی توسط دولت تدبیر و امید 
رییس اداره گاز سردشت نیز که از شهرستان های با بیشترین تحول در آذربایحان غربی در حوزه گازرسانی است، گازرسانی به شهر میرآباد در حد فاصل سردشت و پیرانشهر را یکی از دشوارترین پروژه‌های در دست اجرا در آذربایجان غربی دانست و گفت: برآورد اولیه برای گازرسانی به شهر میرآباد، اجرای خط انتقالی بالغ بر ۱۸۲ کیلومتر بود که درابتدای مسیر باید به هفت روستا نیز گازرسانی می‌شد اما در ادامه با افزایش حجم پیمان و اضافه‌کاری، تعداد روستاهایی که باید در این مسیر برخوردار می‌شدند، به ۱۲ روستا رسید.
یونس آذریون با اشاره به اینکه  “نلاس” از بین این روستاها به شهر تبدیل شد، ادامه داد: با برخوردار شدن این ۱۲ روستا، چهارهزار مشترک از نعمت گاز بهره‌مند شدند و با اتمام پروژه گازرسانی به  شهر میرآباد، ۳ هزار مشترک دیگر نیز به این تعداد افزوده خواهد شد.
وی با اشاره به لوله‌گذاری ۱۸۲ کیلومتری این پروژه افزود: تنها ۲۰ کیلومتر تا شهر میرآباد فاصله داریم و امیدواریم این پروژه تا پایان سال به اتمام برسد.
وی در ادامه گفت: : با افزایش حجم کار و تعداد روستاهای برخوردار شده در این مسیر، به نظر می‌رسد اعتبار صرف شده برای این پروژه از ۶۰۰ میلیارد ریال تا ۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد.
انقلاب بزرگ گاز رسانی در پیرانشهر
فرماندار پیرانشهر نیز اجرای پروژه‌های حال حاضرشرکت گاز را، انقلابی در گازرسانی به این شهرستان توصیف کرد و گفت: پروژه‌های مختلف گازرسانی در این شهرستان چه در بخش روستایی و شهری و چه صنعتی در حال انجام است که با اجرای این پروژه‌ها، شاهد انقلاب گازرسانی در پیرانشهر خواهیم بود.
سیدعلی ترابی با اشاره به پروژه‌های گازرسانی‌ روستایی، افزود: دهه فجر سال گذشته، هشت روستای محور کوپر را کلنگ‌زنی کردیم که اجرای این پروژه آغاز شده و نیازمند تسریع در اجرای عملیات است.
وی ادامه داد: خط اصلی پروژه گازرسانی ۲۵ روستای محور هنگ‌آباد در پیرانشهر نیز شروع شده است و امیدواریم این پروژه نیز در موعد مقرر به اتمام‌ برسد.
قابل تقدیر بودن عملکرد شرکت گاز در شهرستان تکاب 
فرماندار تکاب نیز با بیان اینکه عملکرد شرکت گاز آذربایجان‌غربی در گازرسانی به نقاط مختلف این شهرستان، قابل تقدیر است، گفت: گازرسانی به ۲۸ روستای محور زرشوران و احمدآباد در حال اجراست؛ محور ۲۰ روستایی مائین‌بلاغ هم کلنگ‌زنی شده و نیز گازرسانی به محورهای یلقون آغاج و حاجی‌بابا هم در دهه فجر سال گذشته افتتاح شد.
محمود زمانی با اعلام اینکه ظرفیت‌های موجود در تکاب، بستر لازم برای هر نوع سرمایه‌گذاری را فراهم کرده است، گفت: توسعه گازرسانی در تکاب می‌تواند ما را در توسعه‌ این شهرستان و جذب سرمایه‌گذار کمک کند.
افزایش ضریب نفوذ گاز رسانی در چالدران
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به افزایش ضریب نفوذ گاز روستایی شهرستان چالدران (از شهرهای محروم کشور و استان)  به ۶۹ درصد با اتمام پروژه‌های در دست اجرا ادامه داد: ۳۸ روستای  شهرستان چالدران از گاز طبیعی برخوردار است که شامل ۳۹ درصد جمعیت روستایی این شهرستان است و این در حالی است که تا سه سال قبل، تنها چهار روستای چالدران از گاز طبیعی برخوردار بودند.
شیخی با بیان اینکه گاز رسانی به ۲۸ روستای چالدران نیز پیمان‌سپاری شده و در حال اجراست، گفت: پروژه گازرسانی به این روستاها در ۲ محور شادلو و بابالو در حال اجراست که شامل ۳۰ درصد جمعیت روستایی شهرستان می‌شود.
وی افزود: با برخوردار شدن روستاهای ۲ محور فوق، ضریب نفوذ گاز روستایی چالدران به ۶۹ درصد می‌رسد.
وی در ادامه گفت: ۲۵ روستای چالدران در حال گازرسانی است و۱۳ روستا از این تعداد شامل محور شادلو و ۱۲ روستا نیز شامل روستاهای بابالو است. با اجرای پروژه‌های گازرسانی متعددی که عمدتا از سال ۹۲ آغاز شد، در حال حاضر ۹۹/۹۹ درصد جمعیت شهری و ۷۱ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز بهره‌مند هستند.
با این اوصاف، کارگاه بزرگ عمرانی برای توسعه گازرسانی در شمال، مرکز و جنوب آذربایجان غربی ایجاد شده که می تواند توسعه روزافزون در این استان را سبب شود.
آذربایجان‌غربی زمانی از جمله استان‌های کم‌برخوردار در حوزه گاز طبیعی به شمار می‌رفت اما با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید این نقیصه از طریق تزریق اعتبار ویژه و اجرای طرح‌های گازرسانی در مناطق سخت‌گذر استان برطرف شد؛ این استان با اتمام طرح‌های در دست اجرا تا پایان دولت دوازدهم به استان‌های پیشتاز در میزان برخورداری از گاز طبیعی تبدیل می‌شود.
آذربایجان غربی ۱۷ شهرستان، ۴۳ شهر و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا