اخبار

اختصاص ۱.۵ میلیارد ریال برای مرمت حمام تاریخی سلماس

اختصاص ۱.۵ میلیارد ریال برای مرمت حمام تاریخی سلماسافراسیاب گراوند روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تامین اعتبار این طرح از محل اعتبارات استانی اظهار داشت: ایزوله کردن پشت بام و زیرسازی برای استحکام بیشتر از جمله اقداماتی است که برای مرمت و احیای این حمام تاریخی در حال انجام است.
وی در رابطه با حمام تاریخی شیخ سلماس بیان کرد: این بنای تاریخی در سال ۱۳۷۹ به کوشش سازمان میراث فرهنگی به شماره «۳۴۷۵» در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و پس از پنج دوره مرمت و بازسازی در حال حاضر به عنوان مجموعه فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سلماس با اشاره به اینکه حمام شیخ سلماس دارای پلان مستطیل شکل بوده و مساحتی بالغ بر ۸۶۰ مترمربع دارد، گفت:  این حمام تاریخی دارای هفت گنبد پوششی بوده و بزرگترین گنبد آن گنبد سربینه (رختکن) است.
وی ادامه داد: پس از زلزله سال ۱۳۰۹ در اوایل دوره پهلوی اول، حمام شیخ در بخش جدید شهر با معماری سنتی ایرانی ساخته شد و بانی آن محمد طسوجی بوده که پس از حدود سه سال یعنی در سال ۱۳۱۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
با توجه به اینکه این حمام توسط شخصی به نام «حاج شیخ مجتبی انتظاری» معروف به شیخ اداره می‌شده است، بعدها به نام حمام شیخ شهرت یافت که  تا سال ۱۳۶۴ مورد استفاده بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا