اخبار

۲۵ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین هزینه شده است

۲۵ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین هزینه شده استبه گزارش ایرنا، اکبر بهنام‌جو روز سه شنبه در جریان سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان اردبیل و در آیین آغاز عملیات اجرایی گلخانه هوشمند و نسل جدید ۵۰ هکتاری در پارس آباد مغان، اجرای این طرح را به معنای امید دادن به جوانان منطقه و نیز سرمایه‌گذاری برای توسعه اشتغال، رونق تولید و توسعه اقتصادی منطقه دانست.
وی افزود: این طرح که در مرحله نهایی اجرا قرار دارد، پس از تکمیل حدود ۳۷ هزار هکتار از اراضی دیم شمال استان اردبیل را به اراضی دیم تبدیل می‌کند و موجب افزایش حدود یک میلیون تنی محصولات کشاورزی استان خواهد شد.
استاندار اردبیل همچنین گفت: در کنار این طرح بزرگ، احداث بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور به مساحت ۱۶۰۰ هکتار، دومین اقدام بزرگ دولت در حوزه کشاورزی در شمال استان اردبیل است که نمونه آن در کشور وجود ندارد.
وی تاکید کرد: سال گذشته حدود ۵۰ هکتار گلخانه جدید در این استان اجرا شد و قرار است امسال نیز ۳۵۰ هکتار گلخانه در استان اردبیل احداث شده و وارد مرحله تولید شود.
بهنام‌جو با اشاره به اشتغال مستقیم ۱۵۰۰ نفر با احداث ۳۵۰ هکتار گلخانه جدید در استان اردبیل گفت: زیرساخت‌های لازم این شهرک از قبیل آب، برق، گاز و جاده دسترسی تامین و احداث شده و مسئولان استان در صدد تامین بستر برای صادرات محصولات گلخانه‌های فعال این شهرک به داخل و خارج کشور هستند.
وی همچنین امضای تفاهم‌نامه بین ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث بارانداز ریلی در شهرستان پارس‌آباد و تصویب گذرگاه مرزی جدید در منطقه را گام مهم برای تامین زیرساخت صادرات محصولات شهرک گلخانه‌ای مغان عنوان و بیان کرد: محصولات تولید شده در این شهرک به زودی از طریق ریلی به مقاصد صادراتی خارجی از جمله روسیه، جمهوری آذربایجان و شرق اروپا صادر می‌شود.
استاندار اردبیل با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث پنج واحد کارخانه بزرگ صنایع تبدیلی کشاورزی در منطقه مغان گفت: سه واحد از این واحدهای صنعتی امسال به بهره برداری می‌رسد.
نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‎سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین خواستار حل مشکل اراضی عشایر واقع در محدوده کشت و صنعت مغان و پارس شد و گفت: وزیر جهاد کشاورزی نیز موافق حل این مساله و تامین نیاز شهرک گلخانه‌ای مغان و نیز اجرای کامل طرح آبیاری پایاب سدخداآفرین است.
عباس جهانگیرزاده افزود: همه باید برای توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در مغان تلاش کرده و سهمی در جهش تولید در بخش تولیدات کشاورزی منطقه ایفا کنند.
وی بیان کرد: قطب اقتصادی مغان تاکنون به صورت عملیاتی وارد مرحله استفاده از ظرفیت و تولید کشاورزی نشده و امید است با اجرای طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین و نیز شهرک گلخانه‎ای مغان، بخشی از ظرفیت‎های این منطقه به مرحله استفاده رسیده و عملیاتی شود.
نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‎سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار مشارکت و همکاری برای حضور سرمایه‌گذاران در منطقه مغان شد و بیان کرد: برای حل مساله اشتغال جوانان از همه اقدامات سرمایه‎گذاری در منطقه حمایت می‌شود.
به گزارش ایرنا، بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور به مساحت ۱۶۰۰ هکتار هم اکنون در منطقه مغان در شمال استان اردبیل در حال احداث است و امروز عملیات اجرایی یک مجتمع بزرگ ۵۰ هکتاری در این شهرک با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مدیران این وزارتخانه آغاز شد.
کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به همراه مدیران بخش‌های مختلف کشاورزی، امروز در جریان سفر ۲ روزه به استان اردبیل از شهرک گلخانه‌ای ۱۶۰۰ هکتاری مغان و طرح آبیاری پایاب سدخداآفرین در منطقه مغان بازدید کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا