اخبار

جلوگیری از زایش خانه‌های غیرمجاز توسط سودجویان

جلوگیری از زایش خانه‌های غیرمجاز توسط سودجویان

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز از جلوگیری از زایش خانه های غیرمجاز توسط سودجویان خبر داد.

به گزارش شهریار، فریدون بابایی‌اقدم در گفت‌وگو با خبرنگار شمس با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه‌ی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز در طول ۳ سال اخیر دو مقوله‌ حاشیه‌نشینی و ساخت و ساز غیرمجاز بوده است، اظهار داشت: بالغ بر یک‌سوم جمعیت تبریز در مساکن و محلات غیراستاندارد زندگی می‌کنند که سرپناه آنان در معابری با عرض کمتر و کیفیت ساخت بسیار پایین قرار دارد.

وی افزود: خانه‌های حاشیه‌نشینان تبریز عمدتا متراژ پایینی دارد و بنده در احمدآباد خانوار ۶ نفره‌ای را دیدم که در ۱۲ متر زندگی می‌کردند. شاید این برای خیلی از همشهریان تبریز قابل تصور نباشد اما این واقعیت‌های مناطق حاشیه‌نشین است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز با بیان اینکه ترکیه در جلوگیری از زایش بافت‌های حاشیه‌نشین و رفع این مسئله موفق عمل کرده است، خاطرنشان ساخت: در ترکیه در طول ۳۰ سال اخیر اجازه زایش خانه‌هایی جدید در محلاتی را که «گئجه‌گوندی» می‌نامند نداده‌اند و با تثبیت میزان خانوارها، مساکن آنان را تملک و بعد از تخریب خانه‌هایی را در ۶ طبقه برای این حاشیه‌نشینان ساخته‌اند.

وی اضافه کرد: ۴۰ درصد مساحت این خانه‌ها به مسکونی و مابقی به کاربری‌های شهری اختصاص یافته است و بدین ترتیب ارزش منطقه‌ای آن محلات که پیش‌تر بسیار پایین بود، فراتر نیز رفته است.

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه حداقل ۱۰ جلسه برای رصد و نظارت بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز برگزار شده است، توضیح داد: ماحصل این جلسات تعامل شورا با دستگاه قضایی و افزایش اجرای آراء احکام ماده ۱۰۰ بود، از این طریق ما اجازه زایش در مناطق حاشیه‌نشین شهر را نمی‌دهیم تا مشکلات تشدید نشود.

وی بیان داشت: در منطقه ۱۰ هر هفته چند طبقه فوقانی غیرمجاز تخریب می‌شوند، این خانه‌های غیرمجاز توسط سودجویان احداث و با قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسند لذا با تخریب این مساکن بازدارندگی ایجاد شده است.

بابایی‌اقدم با اشاره به احداث ۲۴۰ واحد مسکونی برای حاشیه‌نشینان در اسدگولی ارم، یادآور شد: به همت استاندار آذربایجان‌شرقی ۱۶ هزار متر مربع در اسدگولی توسط شهرداری تبریز برای ساخت خانه‌های ایمن و استاندارد تملک شد و امیدواریم احداث شهرک جوانان نیز در شورای عالی شهرسازی کشور به تصویب برسد تا مقدمه‌ی انتقال ۱۵ الی ۲۰ هزار حاشیه‌نشین کنار اتوبان پاسداران تبریز فراهم شود.

وی ادامه داد: ۴۸ هکتار از محدوده شمالی شهر مبدل به حاشیه‌نشینی شده است و با هر سیل و زلزله امکان تخریب آن خانه‌ها و بروز تلفات انسانی شدید وجود دارد، در طرح تفصیلی این ۴۸ هکتار فضای سبز تعریف شده است و با انتقال حاشیه‌نشینان کنار اتوبان پاسداران تبریز از سکنه خالی می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا