بازنگری کرایه اتوبوسهای تبریز روی میز شورا
در جلسه مشترک کمیسیونهای برنامه و بودجه و عمران حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز، لایحه شهرداری برای بازنگری نرخ کرایه اتوبوسها و حمایت از بهرهبرداران بخش خصوصی و رانندگان بررسی شد. اعضای شورا بر لزوم یافتن راهحلهای موقت و تأمین منابع مالی برای حل مشکلات اتوبوسرانی تأکید کردند.

#تبریز، احد صادقی، دبیر کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز، در این جلسه که بهطور مشترک با کمیسیون عمران برگزار شد، اظهار کرد: درخواست افزایش کرایهها مطرح شده بود، اما ما اعلام کردیم که این موضوع در وسط سال امکانپذیر نیست. در عوض، پیشنهاد حمایتهای غیرنقدی از #رانندگان ارائه شده است.
وی در ادامه اشاره کرد که یکی از دلایل انتخاب زهران ممدانی به عنوان شهردار نیویورک، فراهم کردن حمل و نقل رایگان برای شهروندان نیویورک بوده است و افزود: اولین خدماتی که شهرداری میتواند به شهروندان ارائه دهد، رایگان کردن اتوبوسها و حمل و نقل عمومی است، در این صورت، با پوشش هزینهها از سوی شهرداری، مردم بهطور گسترده از اتوبوسها استفاده خواهند کرد.
صادقی همچنین به بودجه #شهرداری اشاره کرد و افزود: من نسبت به افزایش قیمتها بدبین نیستم، اما در بخش درآمد محدود نگاه میشود. در حالی که در بخش هزینهها، مانند هزینههای اتوبوسرانی، با دقت بیشتری حساب میشود.
علیرضا نوای باغبان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، نیز در این جلسه گفت: بخش خصوصی با قیمتهای فعلی انگیزهای برای فعالیت ندارد. #اتوبوسها یا واگذار نمیشوند یا در حال کار نیستند. در شورا با دو موضوع روبرو هستیم: از یک سو، مردم از افزایش کرایهها ناراضی هستند و از سوی دیگر، دستکاری در بودجه شهرداری برای تأمین منابع حمایتی از رانندگان مسئلهساز است. به نظر میرسد که باید یک راهحل موقت برای شرکت واحد در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: در حوزه اتوبوسرانی، بحثهای زیادی وجود دارد که باید در آن دقت کنیم. وقتی میخواهیم یارانه حمایتی به اتوبوسرانی اختصاص دهیم، در واقع در تلاش هستیم تا بخشی از بودجه را اصلاح کنیم.
اسماعیل چمنی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، نیز در این خصوص گفت: برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان، باید در حوزه حمل و نقل عمومی هزینه کنیم. این امر نه تنها رضایتمندی مردم را افزایش میدهد، بلکه به کاهش ترافیک و بهبود رفاه عمومی نیز کمک میکند. کیفیت خدمات به مردم برای ما اهمیت بسیاری دارد.
وی افزود: اگرچه یک بار در ابتدای سال کرایهها افزایش یافته، اما باید در نظر بگیریم که افزایش هزینهها، ممکن است باعث ایجاد فشار بیشتر بر روی مردم و ترافیک شود. بنابراین پیشنهاد میکنم که هزینهها تا حد ممکن متعادل باقی بماند و منابع مالی برای اتوبوسرانی از بودجه شهرداری تأمین گردد تا مشکل موقتاً حل شود.
روحالله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری نیز در این جلسه گفت: هدف ما از افزایش یارانه حمایتی به اتوبوسرانی، ایجاد سرویسدهی با کیفیتتر برای شهروندان است. همچنین، باید جذابیت بیشتری برای استفاده از حمل و نقل عمومی ایجاد کنیم. در این مسیر، اگرچه ممکن است کرایهها افزایش یابد، اما فرمانداری با این افزایش مخالف خواهد بود.
وی همچنین تاکید کرد: باید بررسی کنیم که از کدام منابع مالی میتوان یارانهها را برای رانندگان تأمین کرد. به عنوان یک عضو شورا، هدف من این است که راهحلهایی پیدا کنیم که هم برای رانندگان و هم برای شهروندان مفید باشد.
حکمیه غفوری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، نیز خواستار برآورد میزان افزایش درآمد شرکت واحد با بستههای حمایتی جدید شد.
علی راستی، نائب رئیس کمیسیون عمران، در ادامه پیشنهاد داد که مبلغ مورد نیاز برای حمایت از اتوبوسرانی تا پایان سال جاری مشخص شود تا این شرکت بتواند عملکرد خود را ادامه دهد.
در دستور دوم این جلسه، لایحه شهرداری تبریز با موضوع تجویز سیاستهای تشویقی برای ارتقای کیفیت محیط زندگی و سلامت شهروندان در سال ۱۴۰۴، که با انتخاب تبریز به عنوان پایتخت محیط زیست شهرهای آسیایی از سوی مجمع شهرداران آسیایی مرتبط است، مورد بررسی قرار گرفت.



