تصویب سند “اتاق رصد”؛ گامی نو برای پایش وضعیت اجتماعی تبریز
سند تشکیل و فعالیت اتاق رصد وضعیت اجتماعی و فرهنگی تبریز به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.

#تبریز، این جلسه مصوبه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز با موضوع «سند تشکیل و فعالیت اتاق رصد وضعیت اجتماعی و فرهنگی تبریز» مورد بررسی قرار گرفت.
روحالله دهقاننژاد با قرائت هفتمین ماده این مصوبه، گفت: اعضای کمیته اجرایی اتاق رصد متشکل از مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی #شهرداری_تبریز بهعنوان رئیس کمیته، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تبریز بهعنوان دبیر کمیته، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز بهعنوان مسئول برنامهریزی و رئیس اداره آموزشهای شهروندی این سازمان نیز در کمیته حضور دارند.
اکثریت اعضاء پس از قرائت ماده ۷ مصوبه، رأی موافق به این ماده دادند و ماده مذکور تصویب شد.
هشتمین ماده این مصوبه به وظایف کمیته اجرایی اختصاص داشت که در این ماده اجرای مصوبات شورای #سیاستگذاری، طراحی فراخوانهای مورد نیاز جهت ارائه به شورای سیاستگذاری، تدوین برنامه سالانه اتاق رصد جهت ارائه به شورای سیاستگذاری، انتشار نتایج بر اساس چارچوبهای مصوب شورای سیاستگذاری، برآورد مالی برنامههای پیشنهادی به شورای سیاستگذاری و تعریف پروژههای مشترک با سایر نهادها، نظارت بر روند انجام پروژهها و ارائه گزارش از عملکرد اتاق رصد در راستای اهداف و وظایف تعیین شده به شورای سیاستگذاری از جمله وظایف کمیته اجرایی در ماده ۸ مصوبه بود.
اکثریت اعضاء پس از قرائت ماده ۸ مصوبه، رأی موافق به این ماده دادند و ماده مذکور تصویب شد.
حکیمه غفوری با بیان اینکه این سیاستگذاری را چه کسی اعمال و اجرا میکند؟ افزود: همان افرادی که در #کمیته حضور دارند، در بدنه شهرداری نیز مسئولیت دارند و این نافی وظیفه رصد است؛ به تعبیری افراد کمیته ذینفع هستند.
وی يادآور شد: حداقل یک یا دو نفر باید خارج از بدنه شهرداری در کمیته رصد حضور داشته باشند؛ مفهومی ندارد صرفا معاونتها و مدیریتهای سازمان در همان اتاق رصد حضور داشته باشند.
غلامرضا احمدی يادآور شد: رصد فرهنگی و اجتماعی صرفا رصد عملکرد سازمان فرهنگی نیست، بلکه رصد مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر است. آسیبها، چالشها و چه باید کرد و نکردها را آقای رشیدی توضیح دهد تا در این خصوص رفع ابهام شود.
علیرضا نوای باغبان با اشاره به بند دوم این مصوبه گفت: بر اساس این بند، کمیته اجرایی فراخوانها را طراحی کرده و به شورای سیاستگذاری میدهد، ولی شورای سیاستگذاری نباید در اجرا دخالت نماید و کارش سیاستگذاری است. ولی کم و کیف فراخوان، تصمیمگیری، انتخاب برنده و… در اختیارات شورای سیاستگذاری قرار گرفته است. قبلا هم گفته شد که اعضای #شورا نباید در اجرا دخالت داشته باشند. اجرای فراخوان وظیفه شهرداری است و اینجا در طرح و مصوبه فعلی، این موضوع در ذیل وظایف شورای سیاستگذاری قرار گرفته است که این برخلاف اصول و قواعد است.
وی افزود: طراحی و فراخوان از وظایف کمیته اجرایی است و در ردههای شهرداری نیز متداول است. بنابراین شورای سیاستگذاری و اعضای شورا نباید در کار اجرایی دخالت داشته باشند.
روحالله دهقاننژاد در پاسخ به علیرضا نوای باغبان گفت: یادآور شد: موضوع بند مورد اشاره، ناقض مورد قبلی نیست؛ اینجا بحث اجرایی است، نوشته چه باشد، مدل چه باشد، این کار اجرایی است و تصویب فراخوان نیست، نظارت کرده و خواهد گفت که فراخوان را بدهید و مسئلهای که شما اشاره کردید را نقض نمیکند.
حوزه ارزیابی و بازنگری، ماده ۹ این مصوبه بود که در آن ذکر شده است: اتاق رصد موظف به ارزیابی عملکرد مستمر خود بر اساس شاخصها و معیارهای تعیین شده در بازههای زمانی سه ماهه است. بازنگری برنامهها و روشها باید براساس بازخوردهای دریافت شده و نتایج ارزیابی صورت گیرد تا بهبود در عملکرد اتاق رصد حاصل شود.
اکثریت اعضاء پس از قرائت ماده ۹ مصوبه، رأی موافق به این ماده دادند و ماده مذکور تصویب شد.



