اخبار

همایش “نفس‌های سوخته” در سردشت برگزار شد

همایش “نفس‌های سوخته” در سردشت برگزار شدفرماندار سردشت در این مراسم که شامگاه شنبه به دلیل شیوع بیماری کرونا با حضور شمار کمی از مسوولان و مصدومان شیمیایی این شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد، از این جنایت به عنوان سند حقانیت نظام اسلامی ایران و جنایتکاری آمریکا و ایادی آن یاد کرد و ادامه داد: با گذشت بیش از سه دهه از این جنایت شیمیایی رژیم بعثی، نه تنها فجایع ناشی از این فاجعه غم‌انگیز التیام نیافته است بلکه آثار مصیبت بار قصور و چشم‌پوشی عامدانه حامیان و پشتیبانان صدام در عرصه جنگ‌های نیابتی و تروریستی نظام سلطه و صهیونیسم، فجایع جدیدی را علیه بشریت و مردمان مظلوم این کشورها پدید آورده است.
اقصی نخشی پور با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت افزود: این کلینیک که تلاش می‌شود در هفته دولت آماده بهره برداری شود، گرچه نمی‌تواند همه نیازمندی‌های مصدومان شیمیایی را تامین کند اما بخش عمده‌ای از مشکلات آنها را رفع خواهد کرد.
دبیر انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت نیز در این مراسم اظهار داشت: سردشت به عنوان نخستین شهر قربانی سلاح‌های شیمیایی در جهان می‌تواند صدای مظلومیت ملت ایران در دوران جنگ تحمیلی باشد، صدایی که مظلومیت و ابعاد مختلف آن به گوش جهانیان نرسیده است.
رحیم واحدی فاجعه سردشت را حمله به انسانیت عنوان کرد و افزود: باید در سطح بین‌المللی توجه ویژه‌ای به این جنایت صورت گرفته و به گفته رهبر معظم انقلاب سردشت باید به نماد مظلومیت ایران در جهان تبدیل شود.
وی با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که مصدومان شیمیایی با آن دست به گریبان هستند، اضافه کرد: مشکلات کمبود دارو، نبود کلینیک شبانه‌روزی و نابسامانی داروخانه این کلینیک همچنین دور بودن فاصله بیمارستان از شهر تنها گوشه کوچکی از مشکلات آنها است. 

در ادامه این مراسم از پدر یک شهید شیمیایی و یک جانباز ۷۰ درصد شیمیایی به نمایندگی از مصدومان شیمیایی این شهرستان قدردانی شد.
رژیم بعثی عراق در هفتم تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.
بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات بسیاری به وجود آورد و در پی آن سردشت اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نام گرفت.
شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و ۸۵۷ شهید و چهار هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا