اخبار

فاجعه شیمیایی سردشت نماد برخورد دوگانه مجامع بین‌المللی است

فاجعه شیمیایی سردشت نماد برخورد دوگانه مجامع بین‌المللی استمحمدمهدی شهریاری روز شنبه در همایش ملی نفس‌های سوخته که به مناسبت سی و سومین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعث عراق برگزار شد، اظهار داشت: این رفتار دوگانه استکبار جهانی با همراهی ایادی منطقه‌ای آن همچنان ادامه دارد. 
وی ادامه داد: مردم سردشت جزو مظلوم‌ترین مردم جهان هستند و جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای رفع مشکل مردم شیمیایی این خطه انجام می‌دهد.
استاندار آذربایجان‌غربی گفت: مظلومیت مردم سردشت زمانی بیشتر نمایان می‌شود که تهیه داروهای این قشر تحت تاثیر تحریم‌های موجود با مشکل روبرو می‌شود. 
شهریاری اضافه کرد: استفاده از سلاح‌های شیمیایی پدیده‌ای شگرف است و تبلیغات کشورهای مدعی حقوق بشر را زیر سوال می‌برد. 
وی بیان کرد: فاجعه شیمیایی سردشت یکی از حوادث تاریخی کشور و جهان است که نباید از ذهن‌ها پاک شود و باید همواره به عنوان سندی از ستم استکبار جهانی در یادها باقی بماند. 
وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه نسبت به احقاق حق و حقوق مردم شیمیایی سردشت تلاش می‌کند و امید است مجامع بین‌المللی همکاری لازم را در خصوص تامین دارو و تجهیزات پزشکی این بیماران داشته باشند.
سی و سومین یادواره شهدای شیمیایی بمباران هفت تیر سردشت با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر امور‬ خارجه، ‬استاندار‬ آذربایجان‬ غربی، رییس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، خانواده‬ های‬ معظم‬ شهدای‬ بمباران شیمیایی هفتم تیر سردشت و‬ جمعی از مسوولان آذربایجان‌غربی برگزار شد. 
رژیم بعث عراق در هفتم تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.
بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات بسیاری به وجود آورد و در پی آن سردشت اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نام گرفت.
شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و ۸۵۷ شهید و چهار هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا