مقاله

مدل پیشنهادی ارزیابی و انتخاب استانداری و فرمانداریهای کارآمد توسط دولت و تشکلات مردمی

در جهان کشوری دموکراتیک و توسعه یافته یافت نمی شود که سیستم اداره اش غیرمتمرکز نباشد

کشورها از مجموع تعدادی ایالت و استان تشکیل می گردد که بصورت متمرکز مثل ایران فعلی و یا نیمه متمرکز و یا غیرمتمرکز مثل اغلب قریب به اتفاق کشورهای توسعه یافته دنیا خصوصا کاپتالیستی مثل آلمان، آمریکا، کانادا، سوئیس و سوسیالیستی مثل روسیه و چین و نوع اسلامی مثل مالزی و سنگاپور بدون توهم و دلهره اداره و مسیر توسعه متوازن را طی میکنند هر روز با سرعت بیشتر به سوی تمرکز زدائی حداکثری درحرکتند در ایران قبل کودتای انگلیسی رضا خان نیز کشور همیشه به صورت غیرمتمرکز و ایالتی اداره گردیده بود و در قانون اساسی مشروطه نیز به اداره ایالتی ولایتی تاکید شد لیکن حاکمیت های یکصد سال بعد به دلایل واهی از اجرای آن سرباز زدند و متاسفانه بر خلاف شعارها و چشم پوشی از واقعیتها هر روز بیشتر به تمرکزگرائی روی آوردند. مطالعات تطبیقی اینجانب روی ساختار اداره 40 کشور توسعه یافته و در حال توسعه در سالهای 1370 -1369 که به صورت چهار جلدی با عنوان طرح پیشنهادیاصلاح ساختار اداره نظام جمهوری اسلامی ایران” در اختیار شورای عالی اداری کشور و مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری قرار گرفت بر این نکته تاکید داشت که “در جهان کشوری دموکراتیک و توسعه یافته یافت نمی شود که سیستم اداره اش غیرمتمرکز نباشد”

البته موضوع مهم دیگر در توسعه مناطق و کشور کارآمدی حاصل ویژگی ها، توان و شایستگی استانداران و فرمانداران میباشد که سالهاست در پس گرد و خاک سیاسی بازی های جناحی و گروهی گم میشود و این ضعف در اداره مناطق حاشیه ای کشور محسوس تر و در نتیجه عمق تفاوت توسعه مرکز و پیرامون هر روز بیشتر می شود که البته با در نظر گرفتن حرکتهای مهاجرتی جمعیتی و مشکلات واگرائی پیرامون برای کل کشور نیز قطعا مشکل زاست.

بدیهی است در عدم توسعه پیرامون میزان اختیارات ناکافی ناشی از سیستم متمرکز و عدم اجرای قوانین نیز موثر است اما شخصیت و جسارت، شایستگی و توانائی های فردی منصوبین استانداری و یا فرمانداری درموفقیت برنامه ها غیر قابل انکار است خصوصا اینکه عزل و نصب تشویق و تنبیه روسای اجرایی تمامی دستگاهها در سیستم فعلی از مرکز صورت می گیرد و آنها هیچ الزام ساختاری به همراهی و جوابگوئی به استاندار و فرماندار ندارند و لذا مقبولیت،توانائی همراه سازی وکاریزمای خاص فرد منتخب استانداری و فرمانداری اهمیت صد چندان پیدا می کند با توجه به عقب ماندگی و یا عقب نگه داشتگی های تاریخی آذربایجان در این یکصد ساله اخیر و تجارب کم توفیق در انتخاب استانداران و خصوصا فرمانداران کارآمد امید است با تغییر روند از توافقی جناحی و یا دستوری مرسوم و معمول، دایره تنگ و بسته انتخاب را شکسته و به جای تسهیم سهم، کل پتانسیل موجود منطقه را جهت گزینش و انتخاب گزینه در حد و شان و نیاز مورد ملاحظه و سنجش قرار دهند که در این بین چگونگی سنجش کارآمدی در انتخاب با شاخص ها و مدل سنجش دارای اهمیت ویژه در امر انتخاب و انتصاب خواهد بود.

درشکل مصطلح و مرسوم تنها سواد، سن، سابقه کار، احکام سازمانی مرتبط و غیرمرتبط طرح و مد نظر قرارمیگیرد که نمی تواند نشانگر و معیار کافی و کاملی برای کارآمدی باشد طبق مطالعات و بررسی های صورت گرفته از بین صدها شاخص و نشانگرمربوط سنجش و ارزش گذاری به جمعبندی 25 موردی از شاخص ها با ویژگی های اکتسابی و ذاتی شخصیتی و دارای نشانگر قابل سنجش برای احصاء شایستگی مورد جمعبندی قرار گرفته و بعنوان نمونه جهت روشنگری افکار عمومی و ابزارمطالبه گری طی جدول ذیل تقدیم محضر فعالان و تشکلات دلسوز مردم و منطقه و نهادها و اشخاص موثر دولتی و حکومتی می گردد صد البته باید در نظر بگیریم منطقه و استان تحمل دوره ای دیگری از پسرفت و یا رکود را قطعا نخواهد داشت موج مهاجرت و واگرایی آغاز شده از دهه های گذشته قطعا سیل آسا تبعات غیر قابل جبران در منطقه و کشور ایجاد کرده و یقه تمامیت خواهان مرکزگرا را نیز خواهد گرفت امید است یادداشت و مدل مورد ارائه کاربرد عملی عام و مفید و موثری برای تجربه دوره کارآمد در اداره استان و شهرستانها داشته باشد

توضیح : ضریب هر شاخص و نشانگر برای امتیاز دهی به کاندید طبق نظر گروه ارزیاب می تواند متفاوت باشد بشرط اینکه مجموع ضرایب 100 گردد

                                                                                                                    

     توسعه جواد نیکبخت   پژوهشگر و کنشگر

 

 

نام . . . . . . نام . . . . . . نام . . . . . . ضریب معیارها یا نشانگرها شاخص ها ردیف
        4 رشته های مدیریت ، صنایع ، علوم سیاسی و اجتماعی و موثر رشته تحصیلی 1
        4 فوق لیسانس و بالاتر مقطع تحصیلی 2
        4 دارای تجربه برنامه ریزی ، اجرایی یا تعاملی در سطح ملی تجربه مثبت 3
        4 داشتن چند نمونه تفکر خلاق موفق اجرایی ملی یا منطقه ای ایده خلاقانه 4
        4 ارائه برنامه توسعه چهارساله متناسب ومرتبط با استان برنامه دوره 5
        4 توان تعامل با نماینده گان استان، شورای شهر و مسئولین ملی قدرت تعاملی 6
        4 کاریزمای ضروری مدیریت استانی کاریزمای لازم 7
        4 داشتن اطلاعات از مدل اداره مناطق در کشورهای توسعه یافته سواد بین الملی 8
        4 داشتن و معرفی لیست تیم قوی اداره استان  تیم مجرب 9
        4 توان ارتباط جذب فعالان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی قدرت جذب 10
        4 توان ایجاد دیپلماسی منطقه ای و بین المللی دیپلماتیک 11
        4 احیاء استفاده شبکه صاحبنظران (مجامع تعامل توسعه) مشاوره پذیری 12
        4 ) منطقه SWOT بومی بودن و شناخت از مطالبات و  ( اصالت بومی 13
        4 شناخت و برنامه استفاده از مکانیزم شورای توسعه منطقه دو امکانات قانونی 14
        4 داشتن تعصب و دغدغه توسعه منطقه ای تعصب، دغدغه 15
        4 داشتن مکانیزم کنترل زمانی عملیات و اراده و توان اصلاح ان کنترل نظارت 16
        4 التزام عملی به عدالت و اجرای اصول قانون اساس در استان باورمندی 17
        4 نشست های فصلی همراه تیم با رسانه ها و صاحبنظران و فعالان شفاف سازی 18
        4 جسارت تصمیم و ابلاغ و اجراء و اصلاح برنامه های اداره استان جسارت 19
        4 باور به تعهد عملی سازی با توجه به پذیرش مسئولیت شرایط مسئولیت پذیر 20
        4 شهرت به پاکدستی فساد ستیزی شایسته مداری عزت نفس حسن شهرت 21
        4 اعتقاد به کار پژوهشی ، کارشناسی و علمی در همه موارد علم مداری 22
        4 تواضع انتقاد پذیری اخذ مشاوره و کار تیمی روحیه 23
        4 اعتقاد قلبی به گفتمان و رویکرد دولت چهاردهم مورد مصوب مردم گفتمان رویکرد 24
        4 داشتن توان جسمی روحی لازم برای تحمل فشار کاری استان توان جسمی 25
        100 استاندار توسعه محور موفق ماندگار شاخص ها جمع
نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا